• Äldre 2 Feb 14:55
    4855 visningar
    26 svar
    26
    4855

    En alvedon!?

    Kan jag ta EN alvedon ? En del säger det är farligt andra inte . Huvudvärken tar död på mig :( är i v 11


  • Svar på tråden En alvedon!?
  • Äldre 2 Feb 14:58
    #1

    Det är inte farligt med Alvedon när man är gravid. Frågade min Bm om det då jag läst det jag med på fl och hon sa att det inte är några risker.

  • Ruggug­glan
    Äldre 2 Feb 14:58
    #2

    Varför skulle du inte kunna ta Alvedon?

  • Äldre 2 Feb 14:59
    #3

    Alvedon är typ det enda man kan ta som gravid väl?

  • Äldre 2 Feb 15:16
    #4

    Alvedon får man ta som gravid, jag tog precis en.

  • Äldre 2 Feb 15:24
    #5

    Alvedon är det man inte skall ta som gravid. Tidigare har man trott att de inte var farliga, men man har forskat mycket de senaste åren och alvedon under graviditet och till barn de första sex månaderna kan ge hjärnskador. 

    Man har gått ut med helt nya rekommendationer till mödravården så det är ju jätte trist om någon BM fortfarande säger att det är ofarligt :(  Det har uppmärksammats mycket i media den senaste tiden, men man har länge misstänkt att det finns ett samband (min farfar som var forskare inom läkemedels branschen pratade om detta för över 15 år sedan) men man har väntat med att gå ut med nya rekommendationer tills nu. 

    Nu är ju risken liten men den finns där. Tyvärr finns det inget smärtstillande som är ofarligt för barnet. 
    Å andra sidan är det stressande att ha ont och det är ju inte heller bra för barnet så man får väl väga för och emot och göra som det känns bäst, men jag vill i alla fall veta vad det är jag tar ställning till. 

  • Äldre 2 Feb 15:27
    #6

    Visst har det uppmärksammants i media på senaste om Alvedon. Men de sa också att de borde upptäckt tydligare och starkare kopplingar långt tidigare om nu preparat med paracetamol var så farliga. 

    TS - om du måste ta en tablett - ta en alvedon. 

  • liten9­4
    Äldre 2 Feb 15:42
    #7
    Emelii skrev 2014-02-02 14:55:41 följande:

    Kan jag ta EN alvedon ? En del säger det är farligt andra inte . Huvudvärken tar död på mig :( är i v 11


    Ta ingenting! Litar inte på sån skit efter en kompis fått missfall av alvedon!
  • Äldre 2 Feb 15:45
    #8

    Hur har hon fått missfall av alvedon? Förklara gärna lite mer liten94

  • liten9­4
    Äldre 2 Feb 15:55
    #9
    Scratt skrev 2014-02-02 15:45:31 följande:

    Hur har hon fått missfall av alvedon? Förklara gärna lite mer liten94


    Vad ska jag förklara mer? Hon var förskyld med huvudvärk, tog alvedon under denna tid och fick missfall.
  • Äldre 2 Feb 15:57
    #10

    Och hur vet hon att det beror på alvedonen? Jag är bara nyfiken då jag fått som "order" av mina läkare att käka alvedon under alla mina tre graviditeter, för att försöka avstanna förvärkar och det har gått bra hittills...

Svar på tråden En alvedon!?