• weirdo

    äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?

    Hej hej, fick höra igår av en förstföderska att hennes epidural stängdes av när det var dags att krysta, hon försökte få BM att sätta på den igen men BM vägrade, och försökte peppa henne igenom krystsmärtan. Varpå att hon fick panik och kände därför mycket ont, är fortfarande skitlack. Är detta standard procedure? Kan man påverka BM på något sätt?

  • Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?
  • Aricept
    Dr to be skrev 2014-02-06 17:28:11 följande:
    Man kan stänga av epiduralinfusionen. Borttagande av epiduralkateter är en annan sak, då drar man ut slangen.



    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.
  • Mli 014
    Aricept skrev 2014-02-06 17:45:16 följande:
    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.



    Är du läkare?
  • c89
    viseversa skrev 2014-02-06 17:28:02 följande:
    Stänger av? Det går inte. Då man sprutar in det i ryggen och det verkar en viss tid tills man får "fylla på" igen.
    Man får det i dropp på otroligt många svenska sjukhus idag, om man stänger av och väljer att inte trycka på knappen (som mamman styr) så är effekten av EDA borta på 10 minuter. Så jo, det går att stänga av.
    Aricept skrev 2014-02-06 17:45:16 följande:


    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.
    Ja, precis så är det på otaliga svenska sjukhus, dock har EDAn fortfarande en viss verkan i 10 minuter till efter att man kopplat bort droppet. VISSA sjukhus har även EDA som dos, låter slangen sitta kvar i ryggen så man kan fylla på med behov, men otaliga, t.ex när jag födde i Kalmar för 15 månader sedan så fick man en dos och sedan ett dropp kopplat till slangen så man själv kunde styra hur mycket bedövning man ville ha, med en maxgräns, såklart. Tryckte helt enkelt på en knapp så kom en liten dos till. Lät man bli så var effekten borta efter ca 10 minuter som sagt.

    Du verkar tala om spinalbedövning som ges som engångsdos och som håller i sig i ca 2 timmar. Går ju naturligtvis inte ta bort i förväg. 
  • viseversa

    Jaha jag fick aldrig dropp med eda utan dom "fyllde på" när jag bad om det. Har fött 4 barn och fick inte Eda i dropp någon av gångerna. Inte va jag mins i alla fall. Sen har redan inte påverkat mina krystvärkar alls men vet att den kan göra det.

  • Kaa76

    självklart går det att stänga av tillflödet! Är ju exakt det de gör under i stort sätt alla förlossningar när man närmar sig krystfasen. Sedan finns det ju medel kvar som verkar ett tag till, och nålen ligger kvar, men flödet till nålen är enkelt att stoppa, på samma sätt som man stänger av verkstimmulerande dropp när man inte längre behöver det, men låter katetern sitta kvar. 

  • Aricept
    Mli 014 skrev 2014-02-06 17:50:58 följande:
    Är du läkare?



    Nej, tack och lov är jag inte det!
  • Ruter
    Aricept skrev 2014-02-06 17:45:16 följande:
    Du tror på allvar att det finns en knapp man trycker på och vips är den avstängd? Nej, man kan inte stänga av den.



    Jag fick epidural på min förlossning för 5 dagar sedan. Det kopplades till en pump som gick kontinuerligt under hela min förlossning och fick 4ml epidural i timmen. Dessa 4ml var jämt fördelat under hela timmen. Den pump stängdes av först när bebisen hade kommit ut.
  • Aricept
    c89 skrev 2014-02-06 17:51:26 följande:
    Man får det i dropp på otroligt många svenska sjukhus idag, om man stänger av och väljer att inte trycka på knappen (som mamman styr) så är effekten av EDA borta på 10 minuter. Så jo, det går att stänga av.Ja, precis så är det på otaliga svenska sjukhus, dock har EDAn fortfarande en viss verkan i 10 minuter till efter att man kopplat bort droppet. VISSA sjukhus har även EDA som dos, låter slangen sitta kvar i ryggen så man kan fylla på med behov, men otaliga, t.ex när jag födde i Kalmar för 15 månader sedan så fick man en dos och sedan ett dropp kopplat till slangen så man själv kunde styra hur mycket bedövning man ville ha, med en maxgräns, såklart. Tryckte helt enkelt på en knapp så kom en liten dos till. Lät man bli så var effekten borta efter ca 10 minuter som sagt.

    Du verkar tala om spinalbedövning som ges som engångsdos och som håller i sig i ca 2 timmar. Går ju naturligtvis inte ta bort i förväg. 



    Nej, det finns varken någon knapp eller dropp vid EDA.
  • Aricept
    Ruter skrev 2014-02-06 18:05:30 följande:
    Jag fick epidural på min förlossning för 5 dagar sedan. Det kopplades till en pump som gick kontinuerligt under hela min förlossning och fick 4ml epidural i timmen. Dessa 4ml var jämt fördelat under hela timmen. Den pump stängdes av först när bebisen hade kommit ut.



    De seponerade/tog bort katetern.
  • Aricept
    Ruter skrev 2014-02-06 18:05:30 följande:
    Jag fick epidural på min förlossning för 5 dagar sedan. Det kopplades till en pump som gick kontinuerligt under hela min förlossning och fick 4ml epidural i timmen. Dessa 4ml var jämt fördelat under hela timmen. Den pump stängdes av först när bebisen hade kommit ut.



    De seponerade/tog bort katetern.
Svar på tråden äre sant att de stänger av epiduralen när man krystar?