• Liv82

    Första barnet, december 2014

    Hej blivande mammor! 

    Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.


     Glad 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Tillaan
    Velig84 skrev 2014-05-01 14:19:18 följande:

    Jag äter också väldigt ofta för att minska illamåendet. Sen att smyga med det på jobbet är svårt. Jag har hållit på några veckor nu. Men frukost hemma. Frukost sen på jobbet. Riskaka har jag vid skrivbordet, knäckemacka funkar också eller frukt! Sen lunch. Frukt eller kaka vid fika. Sen till gymmet och träna sen hem och laga riktig middag. Måste äta varannan/var tredje timme. Mår skit annars... :/


    Ja, då äter du så, viktigt att lyssna på din kropp :)
  • Liv82

    Är lite orolig och undrar om jag fått ett missfall? Mina graviditetssymptom stiger för varje dag och jag har egentligen ingen anledning att tro det förutom att jag iförrgår och imorse kissade på stickor igen. Stickan längst till vänster är från 22 april (10 dagar sedan), den i mitten ifrån iförrgår och den till höger från imorse. Jag är i vecka 7 (6+3) så jag undrar helt enkelt om stickorna visar tillförlitliga svar den här tiden i graviditeten? Om så är fallet, bör jag oroa mig för missfall? Utomkvedshavandeskap (har haft ett för 10 år sedan)? Eller borde strecken vara svagare vid missfall? Har VUL inbokat nästa fredag men då jag reser utomlands på söndag skulle jag egentligen vilja göra ett VUL innan dess för att minska oron. :( Vad tror ni? Nån med erfarenhet?


  • Liv82

    Tog även ett digitalt igår som visade 3+, dvs att jag är i 5+ veckor. Den kan ju inte visa mer, men jag tänker att veckoindikatorn borde ha sänkts om jag fått ett missfall?


  • princessAngel

    Hej!

    Om allt är som det ska så är jag i v. 7+6 idag. Oron att något är fel finns med varje dag, men jag antar att det är så att vara förälder. 

    Liv13. Läste någonstans att i takt med att HCG ökar så kan testen inte hantera det utan gör dem svagare. Så jag tror inte du behöver oroa dig över att de är olika starka. men jag vet att det är så lätt att oroa sig. Varje halmstrå greppas och blandas sedan med en enorm oro. Allt är säkert jättebra :)

  • Knyttet
    Liv13 skrev 2014-05-02 08:47:14 följande:

    Tog även ett digitalt igår som visade 3+, dvs att jag är i 5+ veckor. Den kan ju inte visa mer, men jag tänker att veckoindikatorn borde ha sänkts om jag fått ett missfall?



    Jag har hört precis samma som princessAngel, att vissa testerna inte hänger med när man är så pass långt gången :) Jag hoppas att allt är som det ska, det är ju så lätt att bli orolig och noja :(
  • Knyttet
    princessAngel skrev 2014-05-02 08:51:49 följande:

    Hej!

    Om allt är som det ska så är jag i v. 7+6 idag. Oron att något är fel finns med varje dag, men jag antar att det är så att vara förälder. 

    Liv13. Läste någonstans att i takt med att HCG ökar så kan testen inte hantera det utan gör dem svagare. Så jag tror inte du behöver oroa dig över att de är olika starka. men jag vet att det är så lätt att oroa sig. Varje halmstrå greppas och blandas sedan med en enorm oro. Allt är säkert jättebra :)


    Då ligger du & jag rätt lika, jag är på 7+5 idag :) hur mår du än så länge?
  • Renesme
    Liv13 skrev 2014-05-02 08:35:32 följande:
    Är lite orolig och undrar om jag fått ett missfall? Mina graviditetssymptom stiger för varje dag och jag har egentligen ingen anledning att tro det förutom att jag iförrgår och imorse kissade på stickor igen. Stickan längst till vänster är från 22 april (10 dagar sedan), den i mitten ifrån iförrgår och den till höger från imorse. Jag är i vecka 7 (6+3) så jag undrar helt enkelt om stickorna visar tillförlitliga svar den här tiden i graviditeten? Om så är fallet, bör jag oroa mig för missfall? Utomkvedshavandeskap (har haft ett för 10 år sedan)? Eller borde strecken vara svagare vid missfall? Har VUL inbokat nästa fredag men då jag reser utomlands på söndag skulle jag egentligen vilja göra ett VUL innan dess för att minska oron. :( Vad tror ni? Nån med erfarenhet?

     


    Jag tror inte det är bra att testa mer nu, jag skulle personligen inte ta ett test nu. Det kanske låter hårt men trots allt om det värsta skulle hända finns det inget att göra åt det. Du måste försöka lugna dig jag tror att oro kan vara skadligt också, kanske inte mest för graviditeten men för din mentala hälsa.. Åk på din semester och försök att njut av den här tiden, tänkt positivt och om du behöver prata med någon om du inte kan släppa det alls så kanske en terapeut kan vara en idé?Hjärta 
  • Liv82
    Renesme skrev 2014-05-02 09:26:56 följande:
    Jag tror inte det är bra att testa mer nu, jag skulle personligen inte ta ett test nu. Det kanske låter hårt men trots allt om det värsta skulle hända finns det inget att göra åt det. Du måste försöka lugna dig jag tror att oro kan vara skadligt också, kanske inte mest för graviditeten men för din mentala hälsa.. Åk på din semester och försök att njut av den här tiden, tänkt positivt och om du behöver prata med någon om du inte kan släppa det alls så kanske en terapeut kan vara en idé?Hjärta 
    Anledningen till att jag testade nu var för att jag förra månaden fick ett missfall några dagar efter att jag berättat för en överlycklig blivande mormor. Ville inte att hon skulle bli lika besviken igen så därför ville jag ta ett test innan jag släppte den stora nyheten. Har haft utomkvedshavandeskap innan vilket också gör att min oro är rätt stor, vid ett utomkvedshavandeskap är det bra att upptäcka tidigt, ju längre tid som går desto större risk för att behöva ta bort en äggledare, så även om jag vet att jag inte kan göra något åt det vid ett missfall så kan jag ju upptäcka utomkveds i tid för att minska risken för att behöva operera bort äggledare. Men har en bra känsla nu och tror att det blir en bebis i december. :)
  • Empan90
    Emhsie skrev 2014-04-30 09:49:04 följande:
    Välkommen. Vet på västkusten? Bor där jag med.

    Mellan Göteborg och Strömstad ;) du kan få lite mer exakt position när vi är "officiella" :) var bor du?
  • Emhsie
    Empan90 skrev 2014-05-02 09:59:52 följande:
    Mellan Göteborg och Strömstad ;) du kan få lite mer exakt position när vi är "officiella" :) var bor du?

    Jag bor i Halland :)
Svar på tråden Första barnet, december 2014