• Liv82

    Första barnet, december 2014

    Hej blivande mammor! 

    Blev rätt så ivrig på att starta en egen tråd för oss som väntar första barnet i december. Det vore fint att följas åt och få ta del av varandras känslor, rädslor, drömmar osv. Allt som ryms inom en graviditet. Jag själv väntar mitt första barn, efter 2:a försöket (tidigt missfall vid 1:a försöket) och har enligt Familjelivs graviditetsuträkning beräknad födsel 24 december.


     Glad 


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-04-18 08:42
    BILDTRÅDEN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m73043004.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-01 15:39
    BF-LISTAN finner ni här:
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m73353342.html
  • Svar på tråden Första barnet, december 2014
  • Kookie
    kossan skrev 2014-05-05 21:06:35 följande:
    Ni som har fått höra hjärtljud eller ultraljud redan, varför har ni fått göra det? Var det något ni var oroliga över eller bara för att ni ville? Jag vet ju som sagt inte riktigt hur långt gången jag är men ska på inskrivning på fredag, jag undrar då om de kommer boka ett tidigare ultraljud för att fastställa eller om de litar på det digitala testet jag har gjort...?

    Jag kommer få göra ett i v12 pga att jag hade ett missfall i den veckan. Annars hade jag snällt fått vänta till rul :/ känns som en evighet av oro tills dess.
  • Emhsie

    Jag har inte bokat privat. Gjorde ett akut VUL i 6+2 pga stora smärtor och fick då se ett pickande hjärta. På torsdag har jag ett till VUL/UL i vecka 8+4 som är inbokat sedan jag var i 5+0 på grund av ett tidigare missfall och ett MA. Kommer även få göra ett ultraljud till runt vecka 12-13 om allt ser bra ut på torsdag. Efter det får jag vänta till RUL

  • Tillaan

    Jag har bett om ul men inte fått, hjärtljuden kan man inte höra förrän längre fram, men man kan se.

    Jag åkte in akut i v 6, (5+5) så då gjorde de VUL för att kolla att allt var rätt men de kunde bara se att det var tidigt stadie men annars såg de bra ut. Jag fick inskrivning direkt, veckan efter jag ringde. Tror det var då i v. 5-6, fick inskrivning den 22 maj, då är jag 11+4.

    Så konstigt att ni fick vänta så länge för bara hälsosamtalet.

    Jag fick inte göra något förutom att prata lite, urin + blodprov skulle de ta på inskrivningen.

    Gyn ska ringa mig idag vid 11, för jag är lite nojig, har varit nära på att svimma flera gånger och har haft rejäla hugg i sidan. Så vill prata med någon som kan sitt jobb.

  • Mittlillafrö
    kossan skrev 2014-05-05 21:06:35 följande:
    Ni som har fått höra hjärtljud eller ultraljud redan, varför har ni fått göra det? Var det något ni var oroliga över eller bara för att ni ville? Jag vet ju som sagt inte riktigt hur långt gången jag är men ska på inskrivning på fredag, jag undrar då om de kommer boka ett tidigare ultraljud för att fastställa eller om de litar på det digitala testet jag har gjort...?

    Hej o grattis!! Jag fick göra ultraljud i v 4+1 på akuten. Även jag p.g.a magsmärtor. Har haft detta varje natt sen jag plussa.. Istället för illamående kan man ju hopppas.. Borde inte illamåendet ha börjat vid detta laget om man ska bli det!? hehe livrädd för att spy! (O jag ska föda barn om ca 7 månader) haha!!
  • Mittlillafrö

    Förresten!! En fråga.. Läser om hur viktigt det är med folsyra.. Käkar ni det eller? Jag väntar på mitt inskrivningssamtal för att fråga om just detta med vitaminer osv.. Äter dock tabletter som heter Gravid som jag köpte på apoteket.. Är så otroligt trött! Vet att detta är ett symtom, men det går tyvärr ut över jobbet.. Grinig och disträ. Går på toa ofta så jag kan blunda i fem minuter och inget kan/vill jag säga till kollegorna.. Sambon är väldigt noga med att vi ska vara tysta om detta till 3 månader.. Kom på en fråga till :) har man vanligtvis en stor mage då det är dags för första ultraljudet?? Ngn som vet det?? Hade velat vara tyst fram till den tiden egentligen, men tror inte att den möjligheten finns pga av magen..

  • Renesme
    Mittlillafrö skrev 2014-05-06 10:16:48 följande:
    Förresten!! En fråga.. Läser om hur viktigt det är med folsyra.. Käkar ni det eller? Jag väntar på mitt inskrivningssamtal för att fråga om just detta med vitaminer osv.. Äter dock tabletter som heter Gravid som jag köpte på apoteket.. Är så otroligt trött! Vet att detta är ett symtom, men det går tyvärr ut över jobbet.. Grinig och disträ. Går på toa ofta så jag kan blunda i fem minuter smile5.gif och inget kan/vill jag säga till kollegorna.. Sambon är väldigt noga med att vi ska vara tysta om detta till 3 månader.. Kom på en fråga till :) har man vanligtvis en stor mage då det är dags för första ultraljudet?? Ngn som vet det?? Hade velat vara tyst fram till den tiden egentligen, men tror inte att den möjligheten finns pga av magen..
    Jag käkar folsyra, jag började äta det innan jag försökte bli gravid så för ca 5 månader sedan. Jag har läst att lagren av folsyra i kroppen kan ta slut på en månad: det är alltså viktigt att äta folsyra så tidigt som möjligt. Folsyrebrist kan leda till ryggmärgsbråck hos fostret. I vecka 12 är det för sent att ta extra folsyra för då är ryggraden redan sluten. 

    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ryggmargsbrack/

    Tips för magen: Köp tunikor som bara är tajta över brösten och sedan stora och lösa vid magen.Tungan ute
  • Tillaan

    Jag käkar folsyra, beställ via apotea, gratis frakt och faktura. Så slipper du gå till apoteket, om ni bor i liten ort och inte vill stöta på någon :)

    Har ätit det sedan v.7 kanske, men mina är rätt jobbiga att svälja, inte sådär glansiga som ex. Alvedon är.

    Gyn ringde precis och skrattade lite åt mig, alla konstiga symptom var normala - phu :)

  • Knyttet
    Noova skrev 2014-05-05 13:07:31 följande:
    Hej alla!

    Jag hoppar in här:)

    Jag och min sambo har försökt bli gravid i 1år och 8 månader. Och nu är jag äntligen gravid i vecka 7, bf 26 december:D

    Jag fick redan på att jag var gravid på ett litet annorlunda sätt..

    På påskafton åkte jag in akut till sjukhuset då jag fått en akut svår smärta (som mensvärk fast 100ggr värre). Jag misstänkte själv att de kunde vara en cysta som brustit, då jag tidigare haft problem med cystor tidigare (4ggr) och kände igen typen av smärta. När vi kom in fick jag lämna urinprov och väntade på att läkaren skulle komma och göra ett ultraljud.. När läkaren kommer in frågar han hur jag mår och vad som hänt, jag hinner börja berätta innan han lägger till "du är gravid med". Jag och min kille tittar på varandra och svarar "nej inte vad vi vet iaf" han svarar att hon tyckte sig läsa att urinprovet var positivt och säger att han ska gå och dubbel kolla, han försvinner snabbt ut ur rummet. Jag och killen vågar inte tro att de är sant, och jag slänger ur mig "fan ta honom om han läst fel nu" :) Men när han kommer tillbaka säger han "jodå du är gravid". Vi gör ett ultraljud för att se hur det ser ut iom att jag haft så ont. Ultraljudet visad att det låg mycket vätska runt/bakom livmodern vilket tyder på att en cysta brustit och läkt ur vätska, därav min smärta. Men allt såg bra ut med fostret, det såg ut som en normal tidig graviditet sa han:) Jag var då gravid i vecka 5.

    Jag hade under veckan som varit haft en del symtom som, illamående, ömma bröst och molvärk. Men det trodde jag berodde på att jag mensen skulle komma vilken dag som helst. Och när man har försökt så länge som vi hade vi nästan börjat ge upp om att kunna bli gravida, och så många gånger man innan tyckt sig ha alla symtom så slår man bara bort dom. Men denna gången hade jag rätt:D

    I måndags var jag inne och gjorde ett nytt ultraljud för att se om vätskan kring livmodern var borta. Vi kunde då se ett litet hjärta ticka. Så underbart! :) Nu på torsdag den 8/5 ska vi på inskrivning hos barnmorskan.
    Grattis! Jag längtar tills jag får se att allt står bra till med min lilla inneboende. Har KUB inbokat den 2/6, så det är ju ganska långt kvar.
    Gullmaja skrev 2014-05-05 20:13:55 följande:
    Hej alla! Jag hänger på här. Har plussat för en vecka sedan. Är enligt uträkning i vecka 7 (6+5).beräknad bf på julafton (stackars barn!). Har inga symtom förutom hunger och kanske lite tröttare än vanligt. Jag är jätterädd för att gå upp i vikt då jag redan väger 90. Så jag tänker verkligen på hur, när och vad jag äter. Jättesvårt att få en tid hos barnmorskan här i kommunen. Fått tid för hälsosamtal i grav.vecka 10 och detta är alltså inte inskrivningen!
    Grattis till dig med! :) Jag är med lite tyngre än vad jag borde vara (30kg för mkt) men hittills har det gått bra med mat och vikt. Har verkligen tänkt på vad jag stoppar i mig. Jag äter mig ju självklart mätt men låter blir onödigt godis mm. (Det kanske hjälper att jag är väldigt osugen på allt sött). Tydligen har jag tappat 1,5kg de senaste 2 veckorna. Min BM sa att det inte är farligt om man tappar lite i vikt så länge man får i sig de näringsämnen som kroppen behöver. Bebisen tar det den behöver.

  • Mittlillafrö
    Tillaan skrev 2014-05-06 11:27:54 följande:
    Jag käkar folsyra, beställ via apotea, gratis frakt och faktura. Så slipper du gå till apoteket, om ni bor i liten ort och inte vill stöta på någon :) Har ätit det sedan v.7 kanske, men mina är rätt jobbiga att svälja, inte sådär glansiga som ex. Alvedon är. Gyn ringde precis och skrattade lite åt mig, alla konstiga symptom var normala - phu :)

    Ok! Tack för svar! Men konstigt att dem inte sa det på hälsosamtalet, låter ju som det är ganska viktigt.. Får dra iväg en beställning då Tillaan :) tur du finns här och förklarar både de ena o andra för mig.. Kan ju passa på att meddela att jag är på 6+5 idag också hoppas allt är bra med dig och att allt är som det ska!!
  • Tillaan
    Mittlillafrö skrev 2014-05-06 12:36:08 följande:

    Ok! Tack för svar! Men konstigt att dem inte sa det på hälsosamtalet, låter ju som det är ganska viktigt.. Får dra iväg en beställning då Tillaan :) tur du finns här och förklarar både de ena o andra för mig.. Kan ju passa på att meddela att jag är på 6+5 idag också smile5.gif hoppas allt är bra med dig och att allt är som det ska!!
    Vad kul att du uppskattar det! Har FL i telefonen så har det ju med mig jämnt så kan svara snabbt ^^

    Jag snappar upp allt jag läser och är otroligt snabblärd, så antar att det är därför jag har svar på det mesta.

    Min bm nämnde inte heller det, utan jag frågade för att jag läst det innan och då sa hon att det är bra. Men antar att de är människor de med som kan glömma en del, även om man önskar att de inte gjorde det ^^

    Beställer man ingen 14:45 tror jag det är så kommer det redan dagen efter, supersnabbt!

    Vad kul, vecka 7 :) hur mår du?

    Ja, det rullar på. Sjukskriven en vecka nu, haft såna där svimningsanfall nu igen tre dagar i rad och vill inte befinna mig på arbetet då :) men pratade med gyn idag och allt var normalt :)
Svar på tråden Första barnet, december 2014