• Christel89

    mjölkprotein

    Vår son är två år och har mjölk allergi. (igentligen mjölk överkänslighet, då hans symtom kommer efter ca två dagar och han är grinig i några dagar efteråt) . Vår dotter som är 5 månader har jag därför varit lite orolig över ifall det är något även hon kommer ha.
    Vi äter ju bara mjöl fri mat hemma, men har ju ibland ätit mjölk produkter med nu under amning.
    När jag skull börja ge gröt till dottern började jag med vanlig pulver gröt, det tog två dagar sedan skrek hon jätte mycket i två dagar, jag slutade med gröt och efter någon dag började jag med mjölk fri pulver gröt, och åt inte heller jag någon mjölk protein, när de kändes bra började jag ge den vanliga pulver gröter igen, inget skrik...men hon bajsar mycket oftare... Och sover mer, sovandet kanske är en tillfällighet ( hon ha fått gröten i en vecka nu) men bajsar gör hon mer. Och de är de jag undra över, ska jag reagera över att hon verka sova mer på dagarna, och att hon bajsar ofta, ska jag fortsätta med vanliga pulver gröten,? Eller ska jag försöka med mjölkprotein fritt?


  • Svar på tråden mjölkprotein
  • Allergiexperten

    Hej! Om dottern verkar må bra så fortsätt med gröten. Om hon får ont i magen och blir onöjd eller börjar skrika mycket så kan det bero på känslighet för mjölkprotein och då bör man ta bort mjölkprotein för att om besvären försvinner. Gå alltså på symtomen. Att sova mycket brukar inte ha något med mjölkprotein att göra, däremot kan barnen få längre sömnperioder när de blir äldre och äter mer fast föda. 
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden mjölkprotein