• Äldre 29 Apr 21:50
    8707 visningar
    6 svar
    +1
    6
    8707

    Snälla hjälp mig att förstå deklarationen

    Jag förstår verkligen mig inte på deklarationen hur den funkar och känner mig dum. Ska lämna in den imorgon och behöver få lite saker förklarat innan som jag funderar på om någon här är kunnig.

    Jag har haft hus och får tillbaka på räntan och har även dragit extra skatt 32% som ett extra sparande. Om jag inte minns helt fel så ligger den vanliga skatten på ca 26-28% enligt skattetabellen jag går efter och att dra 32% ska ge mig lite extra men jag kan inte se de "extrapengarna" någonstans. 

    Snälla hjälp mig förstå! Gråter

    Jag förstår inte vart mina extrapengar från högre skatten har tagit vägen och vad menas med "Underskott av kapital" på kapitalinkomsten, vad menas?

    Deklarationen ser ut ungefär såhär:

    Sammanställning förvärvsinkomst
    Inkomst av tjänst                                                                                     +366 140
    Fastställd förvärvsinkomst                                                                        = 366 140
    Grundavdrag                                                                                            -    13 100
    Beskattningsbar förvärvsinkomst                                                            =  353 000

    Sammanställning kapitalinkomst
    Ränteinkomster, utdelningar mm                                                                +        357
    Avdrag för ränteutgifter mm                                                                       -     18 196
    Underskott av kapital                                                                              =     17 839

    Kommunal inkomstskatt, 32,25% (varav landstingsskatt 11,3%)                   + 113 842
    Fastighetsavgift                                                                                        +     3537
    Kyrkoavgift till svenska kyrkan, 0,84%                                                        +    2965
    Begravningsavgift 0,135%                                                                          +      467
    Skattereduktion för arbetsinkomst (jobbskatteavdrag)                                   -  22583
    Skattereduktion för underskott av kapital                                                     -  5351
    Summa                                                                                                    = 92886

    Avdragen skatt enligt kontrolluppgifter                                                          - 111586
    Beräknat belopp som du ska få tillbaka (exklusive ränta)                          = 18700

    Är det någon som är "kunnig" och har svar på mina frågor? Jag förstår inte ens hur upplägget fungerar är + utgifter och - det som man får? Känns helt omvänt....

  • Svar på tråden Snälla hjälp mig att förstå deklarationen
  • Äldre 29 Apr 21:59
    #1

    Okej, så här är det..

    Du har tjänat 366140 kronor från ditt jobb förra året. Från det dras grundavdraget och kvar får du det som ska beskattas - 353000 kronor.

    Du har genom någon form av kapital (aktier, fonder, sparkonto osv) fått en inkomst på 357 kronor. Samtidigt har du betalat räntor (troligen bolån om jag får gissa) med 18196 kronor. Därför får du ett underskott på kapitalet - du har betalt mer ränta än du fått.

    I näst sista stycket ser du vad du ska betala in i skatt - 113842 kronor i inkomstskatt, lite fastighetsavgift och sådär. Dessutom har du fått jobbskatteavdrag på 22583 kronor och en skattereduktion på din förlust när det gäller räntorna. Totalt sett ska du alltså skatta 92886 kronor.

    I allra sista stycket ser du vad skatteverket har för uppgifter om den skatt du HAR betalt in redan - i ditt fall 111586 kronor. Här hittar du din extra dragna skatt.. Eftersom du har betalt in mer skatt än du "ska" göra så kommer du få 18700 kronor tillbaka i skatteåterbäring..

  • Äldre 29 Apr 22:05
    #2
    Defeateris skrev 2014-04-29 21:59:34 följande:
    Okej, så här är det..

    Du har tjänat 366140 kronor från ditt jobb förra året. Från det dras grundavdraget och kvar får du det som ska beskattas - 353000 kronor.

    Du har genom någon form av kapital (aktier, fonder, sparkonto osv) fått en inkomst på 357 kronor. Samtidigt har du betalat räntor (troligen bolån om jag får gissa) med 18196 kronor. Därför får du ett underskott på kapitalet - du har betalt mer ränta än du fått.

    I näst sista stycket ser du vad du ska betala in i skatt - 113842 kronor i inkomstskatt, lite fastighetsavgift och sådär. Dessutom har du fått jobbskatteavdrag på 22583 kronor och en skattereduktion på din förlust när det gäller räntorna. Totalt sett ska du alltså skatta 92886 kronor.

    I allra sista stycket ser du vad skatteverket har för uppgifter om den skatt du HAR betalt in redan - i ditt fall 111586 kronor. Här hittar du din extra dragna skatt.. Eftersom du har betalt in mer skatt än du "ska" göra så kommer du få 18700 kronor tillbaka i skatteåterbäring..
    Tack, klarnar upp lite. Men den skatten jag får tillbaka på 18700 är det från min extra inbetalda skatt eller från räntorna eller både och? Tidigare år har jag fått runt 15000-16000 bara från räntorna (bolån), då har jag betalat normal skatt därför förväntade jag mig mer denna gång. Eller har jag kanske missupfattat tidigare?

    Jag förstår faktiskt ff inte riktigt dedär med underskott av kapital vad det menas (dum) Skäms
  • Äldre 29 Apr 22:37
    #3
    Katitziii skrev 2014-04-29 22:05:49 följande:
    Tack, klarnar upp lite. Men den skatten jag får tillbaka på 18700 är det från min extra inbetalda skatt eller från räntorna eller både och? Tidigare år har jag fått runt 15000-16000 bara från räntorna (bolån), då har jag betalat normal skatt därför förväntade jag mig mer denna gång. Eller har jag kanske missupfattat tidigare?

    Jag förstår faktiskt ff inte riktigt dedär med underskott av kapital vad det menas (dum) Skäms
    Underskott av kapital är skillnaden mellan dina ränteinkomster och ränteutgifter, du har ett underskott och får dra av 30% av detta underskott.

    Så av de 18 700 du får tillbaka är 5 371 från dina räntor, resten är skatt du betalt in för mycket.
  • Thu 16 May 2019 19:05
    #4
    Tonårsmamman1 skrev 2014-04-29 22:37:41 följande:
    Underskott av kapital är skillnaden mellan dina ränteinkomster och ränteutgifter, du har ett underskott och får dra av 30% av detta underskott.

    Så av de 18 700 du får tillbaka är 5 371 från dina räntor, resten är skatt du betalt in för mycket.
    Hej, fråga på ett gammalt inlägg...
    Funderade på var du får siffran  5 371 ifrån....är det felskrivet?
    Bör det inte bli 5351 ? (30% av 17839)

    Mvh
  • Thu 16 May 2019 19:22
    #5
    ecologic skrev 2019-05-16 19:05:23 följande:

    Hej, fråga på ett gammalt inlägg...

    Funderade på var du får siffran  5 371 ifrån....är det felskrivet?

    Bör det inte bli 5351 ? (30% av 17839)

    Mvh


    Ja, det är felskrivet, i ts står 5351.
  • Thu 16 May 2019 20:12
    #6
    Ms H skrev 2019-05-16 19:22:45 följande:
    Ja, det är felskrivet, i ts står 5351.
    Tack för att du svarade. Blev osäker...funderade först om jag räknade fel, eller om det skulle vara en annan skattesats än 30% vad gäller ränteavdrag. 
    Mvh
Svar på tråden Snälla hjälp mig att förstå deklarationen