• Anonym (Orolig)

    Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?

    Hej alla.
    Jag kanske verkar jättekonstig nu, men jag har funderat på detta så himla länge, och jag oroar mig i princip varje dag för detta.


    Jag är en tjej på 22 år som haft avbrutet samlag med min sambo (i samma ålder) i ca. 4 år, och jag har aldrig blivit gravid. Alla säger att man är så himla fertil i denna åldern och att det är jäääättestor chans att bli gravid när man har avbrutet samlag.
    Anledningen till att vi har avbrutet är att jag testat många preventivmedel som jag inte trivts med, och vi har känt att ifall jag blir gravid så behåller vi barnet. Dock så vill vi inte ha helt oskyddat, då vi hoppas på att kunna vänta iallafall ett år till med ett barn.
    (Ni som har åsikter om detta får gärna hålla dessa för er själv).

    Jag har en komplikationsfri abort bakom mig, så jag vet att jag har kunnat bli gravid. Men jag kanske inte kan det efter aborten? Och min sambos spermier kanske inte "funkar"? För isåfall borde ju något ha hänt trots att vi haft avbrutet samlag? Dock så har vi inte sex jätteofta, och jag brukar ha koll på min ägglossning så att vi undviker att ha sex just då. 

    Vad tror ni om detta? Jag låter säkert helknäpp, men jag hoppas att någon där ute förstår hur jag menar med detta!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-18 22:02
    Tilläggas skall att jag var inte gravid med min sambo, utan det var med mitt ex.
  • Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?
  • Lindsey Egot the only one

    Jag har inte använt preventivmedel sedan 1997 och då var jag 21 år. Under de 17 åren har jag varit gravid 4 gånger men bara en av dessa blev pga att min man tappade koncentrationen och råkade glömma att lägga det bredvid. De andra tre var planerade. Så du kan vara lika fertil som vem som helst.

  • Anonym (:-()

    Jag bryter trenden av alla lyckade avbrutna samlag... Vi körde avbrutet i fyra år. När vi väl började försöka få en bebis visade det sig att mannen var steril och vi fick kämpa i sju år innan vårt barn föddes med hjälp av IVF. Givetvis är det vanligare att det fungerar när man väl vill men det är inte så kul att inse att det inte blir nån bebis... Lycka till, TS, jag hoppas det går vägen för er när det väl är dags för bebisverkstaden!

  • Anonym (Orolig)

    Kul att höra en till som kan ge tröst! Tyvärr kan man ju aldrig veta i förväg om det går eller inte..

    Tack för svaret <3

    Men jag beklagar att ni haft svårt att få barn. Måste va obeskrivligt jobbigt :( men vad jag förstod så har ni barn nu :) hoppas iallafall att allt kommer gå vägen för oss när det är dags :)

    Tack för ditt svar <3

  • Anonym (Hoppsan)

    Vi körde också avbrutet samlag i flera år, typ 3-4 tror jag och ibland även innan dess. Blev oplanerat gravid, men minns jag rätt så körde vi flera gånger på raden den gången, vilket definitivt är ett big No No... Mannen hade väldigt bra koll på när det var dags och var alltid ute i tid.

  • The Fugly

    Jag har en kompis som använde avbrutet som enda preventivmedel i sju år. De hade inga som helst problem att bli gravida när de sen aktivt försökte.

  • Anonym (easy)

    Om ni har använt er av "avbrutet samlag" på rätt sätt d.v.s. att din sambo har dragit ut den i tid och inte kommit i dig så är det inte ett dugg konstigt att du inte har blivit gravid. Om du dessutom har koll på ägglossningen och har undvikit sex/varit extra försiktig därikring så hade det nästan varit konstigt om du blivit gravid. 

    Använde själv avbrutet samlag under ca ett års tid och blev aldrig gravid (då hade jag ingen koll på ägglossningen). När vi slutade med avbrutet samlag så blev jag gravid nästan direkt. 

    Huruvida ni kommer ha lätt/svårt att bli gravida är omöjligt att säga. Men jag skulle inte oroa mig något p.g.a. det du skriver om.

  • Anonym (Känner igen mig)

    Jag hade själv kunnat skriva denna ts för några månader sedan. Jag och maken har haft oskyddat sex/ avbrutet sex  i nästan 10 år! Jag lyckades på den tiden övertyga mig själv om att det var något fel på oss. Så beslutade vi oss för att försöka skaffa barn och vips på första försöket var jag gravid Glad. Jag undrar fortfarande vad det beror på att det aldrig blev någon olycka? Ibland har jag funderat på om maken kanske inte har mycket/ någon försats?

  • Anonym (easy)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2014-05-19 08:11:01 följande:
    Jag hade själv kunnat skriva denna ts för några månader sedan. Jag och maken har haft oskyddat sex/ avbrutet sex  i nästan 10 år! Jag lyckades på den tiden övertyga mig själv om att det var något fel på oss. Så beslutade vi oss för att försöka skaffa barn och vips på första försöket var jag gravid Glad. Jag undrar fortfarande vad det beror på att det aldrig blev någon olycka? Ibland har jag funderat på om maken kanske inte har mycket/ någon försats?
    Det är ytterst tveksamt om man ens kan bli gravid av försatsen. I vilket fall som helst är risken/chansen minimal. Din make lyckades väl helt enkelt avbryta i tid varje gång, och då behöver det inte ske "olyckor".
  • Anonym (..)

    Olika män är olika bra på att avbryta i tid. Jag och min man har haft avbrutet som metod i snart tio år, funkat felfritt. När vi har velat ha barn har vi låtit bli att avbryta = två barn här.

    Och då träffades vi som 17-åringar, dvs vi började med avbrutet ungefär vid samma ålder som er.

  • Anonym (.)

    Vi körde med avbrutet i 6 år utan att bli gravid. Sen ville vi ha barn och fick båda barnen på första försöket.
    Avbrutet är säkert om killen vet vad han gör (bra självkontroll, inte fått utlösning alldeles innan o.s.v. - att det finns spermier i försatsen är dock en myt). Dock var hade vi inte tyckt att det var jordens undergång om vi blivit oplanerat gravida innan dess. Hade det varit så hade vi skyddat oss mer noggrannt (dock inte med hormoner, eftersom det är orimligt att äta sånt under en längre tid).

Svar på tråden Avbrutet samlag i 4 år utan graviditet. Är vi sterila?