• MissKS

    Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!

    För första gången har jag embryon som långtidsodlas. Förhoppningvis blir det återföring av en fin blastocyst på måndag! Jag har inte hunnit läsa in mig på ämnet ordentligt, vågade knappt hoppas att det skulle bli verklighet. Men kliniken ringde idag (på dag 3) och bekräftade att våra embryo mår bra, vilket innebär att vi kör på till dag 5. Jag känner ingen som varit med om detta och skulle så gärna vilja att det fanns en grupp här på FL för oss som är mitt i blastocyst-projekt, men även för er som siktar på det, eller redan varit igenom det! Hoppas att fler än jag känner så. Själv har jag gått igenom fem IVFer. Den tredje resulterade i min fina son! Han blev till av ett embryo som inte fick bra poäng och återfördes tillsammans med ett annat. Övriga IVFer har jag fått toppembryo på dag 2 eller 3 som aldrig lett till något. Nu är vi alltså inne i syskoncirkusen och hoppas att det ska lösa sig till det bästa. Vi gör IVFer pga att min makes spermier är få i antalet. Vi har väldigt låga chanser till spontan graviditet... Nu går vi till Nordic IVF Malmö och vi trivs otroligt bra. Dessförinnan har vi varit på Öresundkliniken och RMC. Öresund var "sådär" och RMC var en katastrof. Ingen av klinikerna fick någon ordning på min behandling, trots att jag är ung (33 år) och frisk. Nordic satte direkt in vanlig dos av Gonal-F och det har lett till stabilare resultat med lagom antal ägg. Nu återstår bara att bli gravid också. Jag hoppas på att blastocyst är vår lösning. Häng med, dela med dig av dina erfarenheter!!


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!
  • Blomflugan

    Testade imorse, tvärblankt negativt som väntat, blödningarna har tilltagit. Har vart en riktigt tung helg, mycket bölande. Men nu tror jag att jag bölat av mig för den här gången.

    Vi kör på direkt med nästa FET, blastocyst igen. Så det blir väl insättning om cirka tre veckor. Tänkte faktiskt be om att få köra helt utan hormoner nästa gång, dvs med ägglossningsstickor ist för ägglossningsspruta. Har nämligen fått väldigt sparsam mens efter varje insättning, både ET och FET. Det borde tyda på att slemhinnan är för tunn, inte bra!. Misstänker att det beror på hormonerna eftersom jag aldrig har så i vanliga naturliga cykler. Nackdelen med att köra utan ägglossningsspruta är att det finns risk att återföringen behöver göras på lör lr sön och då har inte kliniken öppet... Så då blir det inget den cykeln!

    Mrs We, håller tummarna stenhårt för ett plus imorgon!! Måtte det vara er tur nu! Det är ju ett bra tecken att mensen håller sig borta. Hoppas hoppas! Hur många insättningar har ni gjort totalt? Alltså räknat både ET och FET?

  • Blomflugan

    Glömde säga, vi står inte i adoptionskö, vi har inte kommit dit än, har ju "bara" försökt i 2,5 år. Tycker att det verkar som ett jättefint sätt att bli familj, kan absolut tänka mig det. Hur länge har ni köat?

  • MissKS

    Välkommen Nin!! Hoppas att du kommer att trivas här! 

    Mrs We, mitt Lutinus kommer ofta ut beige/grått och ibland aprikost. Väldigt märkligt. Men högst sannolikt beror det på att slemhinnan i slidan retas av medicineringen. Jag vet inte hur det är för er andra i tråden, men för mig så brukar liksom lutinusen klumpa ihop sig och komma ut i större klumpar som nästan är som papper eller tyg på nåt sätt. När jag fick missfallet i juni, dagen efter pluset, kom lutinus ut i megastora klumpar (ursäkta). Då var det inte heller så svårt att förstå att det kan irritera och skava, vilket ger små färgskiftningar. 

    Kelsson, så tråkigt att ni har sorg nu. Jag beklagar innerligt.

    Blomflugan, spontant tänker jag att det kanske hade kunnat hjälpa att byta klinik. Ni gör alltså landstingsförsöken nu? Eller blandade jag ihop det nu? Jag tycker att ni borde bli tagna på större allvar och att man borde testa något nytt. Jag förstår att du är trött på alltihop. Plus och tidiga mf är så jädra jobbiga. 

    Själv fick jag mens igår, exakt 14 dagar efter att jag misstänkte ägglossning. jag har även testat negativt nu och det är skönt att gravidtetshormonerna till slut är ur systemet. Så nu går vi på syskonförsök nr 4, FET nr 2. Jag känner mig faktiskt lite peppad och hoppfull igen. 


    Besök mig gärna, nabbarochklor.bloggproffs.se
  • Blomflugan

    MissKS, skönt att lämna mf bakom sig och börja på ny kula! Blir det blastocyst eller?

    Vi kör landstingsförsök ännu, och har 4 kvar i frysen från första omgången. Sen får vi ju två ET till och tillhörande FET. Så vi är ju mer eller mindre fast hos den här kliniken ett bra tag framöver...

  • Min älskade dotter

    Blomflugan: Fy va tråkigt :/ men nåt positivt iaf mitt i det jobbigs att ni har fler i frysen!

    Tänkte på det ang. ostimuletat... Jag är "rädd" att få omslag så insättning blir på en lördag eller söndag - men när jag tog upp det med läkaren så spelar inte någon dag hit eller dit någon roll sa hon. Det har inte visat sig göra någon skillnad..

  • Kelsson1

    Blomflugan: Beklagar minus och skickar varma kramar!
    Vad olika vi är min kropp kräver extra hormoner för att det ska lyckas och med Progygnon (stavning?) och Lutinus lyckades vi där ostimulerat misslyckats.
    ÄL spruta brukar inte ha något med slemhinnans tjocklek att göra, slemhinnan ska byggas upp redan långt innan du tar ÄL sprutan. Visst kan det påverka till månaden efter (vet inte om det är så) men tror inte att den skulle tunna ut en redan tjock slemhinna.
    Däremot om du misstänker att slemhinnan är för tunn kan man hjälpa till med just Progygnon som ska bygga upp slemhinnan.

    MissKS: Tack.
    Skönt att kunna se framåt igen och vara hoppfull. Nu ska det gå vägen!

  • Moolie
    Mrs we skrev 2014-10-19 10:30:41 följande:

    tack snälla ni! 

    vi har gjort tre utplock, det är ju tre man får via landstinget, och sen är det väl ett färskförsök + tre insättningar man får för varje ivf så att säga. Vi har en insättning kvar sen är egentligen alla våra försök slut. men som sagt så har maken tjatat till sig en extra omgång. osäkert dock om vi orkar. 

    det är andra blastocysten vi kör. vi har även testat två embryon tidigare. jag har plussat vid ett färskförsök och ett fet. allt är perfekt. förutom att det inte fastnar. blir tokig! 

    tack love is everything, ibland är det skönt att höra hur andra upplevt det. jag vaknar varje morgon med ljusbeiget lutinusklet och har gjort det sen insättning. mkt olikt mina tidigare försök. ska testa imorn, rd 10 då. hade min beräknad mensdag i fredags. mkt olikt att mensen inte kommit igång. men ändå känns det kört när det är ngt som uppenbarligen blöder. vill bara att mensen ska sätta igång om det är kört. 

    ibland fattar jag inte hur vi orkar. allt detta sliter så. på mig, på han, på oss. på livet. det är en sådan stor sorg att det aldrig går vägen som liksom äter upp oss. vi står i adoptionskö också. gör ni andra det med? 


    Jag har läst om ett klister här på forumet. Tydligen är här kanske två till fyra stycken som ska prova denna danska metod. Kanske vore något att följa upp?
  • Blomflugan

    Det är väldigt skumt det där med slemhinnan, för den har alltid sett fin ut på ultraljudet som görs några dagar innan ägglossningssprutan. Men sen kommer bara pytte lite mens och eftersom det bara händer när jag tagit pregnyl och lutinus och aldrig annars drar jag slutsatsen att det beror på nåt sätt på hormonerna. Men vår läkare tycker också att det är väldigt märkligt. Ska höra med henne om progygnon, kanske kan vara något.

    Har läst om det där klistret, är baserat på homeopati, dvs kvalificerat kvacksalveri. Då är det nog lika effektivt att be till Gud.

  • Blomflugan

    Min älskade dotter, va bra att din läkare sa så, ska ta upp det med min, då kanske vi inte behöver missa en cykel!

Svar på tråden Vi som sätter hoppet till långtidsodling och återföring av blastocyst! Utbyte av tankar, erfarenheter, funderingar och pepp!