• J3ssica94

    20 år och gravid!

    Hejsan! Har idag konstaterat att jag är gravid v.5! Jag är överlycklig och flyger på små måln samtidigt som rädslan kommer efter mig! Jag är som sagt bara 20 år! Jag och min sambo har varit tillsammans i 4 år och bor i vårt älskade hus med vår lilla vovve! Min sambo är 22 år och är fast anställd sedan 3 år tillbaka medan jag är timanställd inom vården! Egentligen vill jag utbilda mig och renovera klart allt innan jag får barn! Kommer vi att klara av ett litet pyre? Jag känner mig så redo som man kan bli men det är mycket som kan hända som man inte varit beredd på! Vad kommer släkt och vänner att säga om vi väljer att behålla det? Kommer folk se ner på mig eller tycka att jag är en dålig förälder för att jag är 20 år? Någon i samma sits eller varit där?

  • Svar på tråden 20 år och gravid!
  • fluu

    Nej, du blir inte sedd som en dålig förälder automatiskt pga din ålder. Det bli vad DU gör det till. Vill du verkligen, verkligen ha barn, eller vill du mest slippa abort?


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wikki5

    Hej 20 snart 21 år gammal plussade för en vecka sen, har varit tillsammans med min sambo i 5 år och vi har velat fram och tillbaka mycket hur vi ska göra. Båda är fast anställda och vi bor redan i en trea men vi är dom första i våran vänskapskrets som ska skaffa barn och vi är väldigt osäkera men det lutar absolut att behålla, bf datum är 10 februari 2015 ,

  • J3ssica94

    Jag vill ha barn men vet inte om jag klarar det om vi är så pass mogna och vet vad ett barn verkligen kräver! Har jobbat med barn så jag kan ju en del men det är också väldigt mycket som jag inte vet och mycket som kommer att krävas av oss dag som natt! Jag vill ha barn sen är det klart att jag även vill undvika abort men kommer vi fram till att det är lösningen så är det det bästa kanske!


    fluu skrev 2014-06-12 05:48:41 följande:
    Nej, du blir inte sedd som en dålig förälder automatiskt pga din ålder. Det bli vad DU gör det till. Vill du verkligen, verkligen ha barn, eller vill du mest slippa abort?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!

  • fluu
    J3ssica94 skrev 2014-06-12 23:41:29 följande:
    Jag vill ha barn men vet inte om jag klarar det om vi är så pass mogna och vet vad ett barn verkligen kräver! Har jobbat med barn så jag kan ju en del men det är också väldigt mycket som jag inte vet och mycket som kommer att krävas av oss dag som natt! Jag vill ha barn sen är det klart att jag även vill undvika abort men kommer vi fram till att det är lösningen så är det det bästa kanske!
    Bara det att du tänker kring er mognad tycker jag faktiskt visar på en viss mognad.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • linda20

    hej jag är ny här
    jag är snart 20år å väntar mitt första som inte var planerad alls
    jag å min kille har varit ihop över 1år
    jag bor hemma fortfarade å min kille går i skolan än å han är 18år
    jag är i v19 nu ska ha runt den 7nov
    jag vill få vänner som är i samma sits som jag eller varit

  • Ggeneral

    Hejhej!

    Jag är 20 år och gravid i v 15 (om två dagar).

    Jag har en sambo som förmodligen får fast jobb till hösten och själv pluggar jag.

    Det var inte ett planerat barn men eftersom vi ändå tänkt skaffa barn inom bara något år så fort vi båda har jobb så valde vi att behålla.

    Har dock inte berättat för släkten och vännerna än men det börjar ju bli dags. Är sååå orolig för vad dem ska säga så det tar definitivt emot.

    För övrigt mår jag illa nästan hela tiden och kan bara äta kall mat som inte är svårtuggad. Helst yoghurt som jag lever på

    Ska på ul om en vecka och längtar efter att få se honom eller henne där inne

  • Afasi

    Jag är 21 och min sambo 23. Väntar vårt andra gemensamma barn med bf 4 augusti. Första barnet fick vi när jag var 18 och han 20.
    Så för mig är 20 år inte direkt tidigt att få barn, har dock alltid fått höra att jag är mognare än andra i samma ålder så ingen var chockad när jag som 18-åring skulle bli mamma, heller ingen som var orolig över hur det skulle gå.

  • J3ssica94

    Är i vecka 11 nu! Allt känns overkligt men vi har beslutat att behålla! Det ända som gjorde att vi verkligen tänkte var om vi skulle vänta med barn tills jag gjort min utbildning! Men ett barm hade vi inte räknat med men det händer alltid saker som är oväntade och detta var en glad överraskning samtidigt lite skrämmande! Men vi är så glada över det lilla som växer i magen!

  • Afasi
    J3ssica94 skrev 2014-07-21 00:22:22 följande:

    Är i vecka 11 nu! Allt känns overkligt men vi har beslutat att behålla! Det ända som gjorde att vi verkligen tänkte var om vi skulle vänta med barn tills jag gjort min utbildning! Men ett barm hade vi inte räknat med men det händer alltid saker som är oväntade och detta var en glad överraskning samtidigt lite skrämmande! Men vi är så glada över det lilla som växer i magen!


    Grattis till beslutet och bebisen!
    Vår son var inte heller planerad, kom vid ett ganska dåligt tillfälle då jag just påbörjat min sista termin på gymnasiet och sen skulle bli arbetslös. Man kan inte planera allt i livet men det blir bra ändå :)
  • Lagotto

    Nyss fyllda 20, gravid i vecka 33 och inte planerad graviditet alls. Då så var det inte jag som sa att vi behåller utan maken. Lever mitt liv nu som arbetslös och nyflyttad, samt har världens foglossning. Njuter idag efter månader med graviditet depression utav livet och är väldigt intresserad utav att snacka med andra i min situation :)

Svar på tråden 20 år och gravid!