• Äldre 13 Jun 16:08
    11218 visningar
    44 svar
    44
    11218

    Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat

    Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat från fall till fall. Min fru är 35 år och jag är 55 år , vi har varit tillsammans i 13 år varav gift i 10 år. Vi har försökt att få barn i 12 år. Vi har båda fast jobb med bra inkomst, har erfarenhet av att ta hand av barn, är friska, har bra social nätverk osv.. Men vi få inte adoptera på grund av jag anses vara för gammal. Min fru få inte adoptera själv på grund av vi är gifta, ska vi då skilja oss så att min fru ska kunna adoptera själv och sent när det klart gifta oss igen?


    Orättviss
  • Svar på tråden Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat
  • Äldre 13 Jun 16:16
    #1

    Håller fullständigt med! Finns andra krav jag också velat slopa så vi kunnat adoptera... Nu återstår ED för oss,kan det vara nåt för er?

  • Äldre 13 Jun 16:21
    #2
    Jag är bara jag skrev 2014-06-13 16:16:53 följande:
    Håller fullständigt med! Finns andra krav jag också velat slopa så vi kunnat adoptera... Nu återstår ED för oss,kan det vara nåt för er?

    Vad innebär ED?
    Orättviss
  • meterv­ara
    Äldre 13 Jun 17:01
    #3

    "Det är inte ovanligt att den ena av makarna är äldre än den andra. Om den äldre maken inte överskrider den övre åldersgränsen alltför mycket, bör det vara möjligt att ge medgivande till adoption. Båda makarna ska dock var och en för sig ha förmågan att möta barnets behov under uppväxten."

    Så står det här:

    www.socfamratt.se/adoption/internationell/761-oevre-aldersgraens-vid-adoption

  • meterv­ara
    Äldre 13 Jun 17:03
    #4

    Vad som sen anses vara "alltför mycket" vet jag inte..

  • meterv­ara
    Äldre 13 Jun 17:07
    #5

    Läste trådstarten lite slarvigt, ni kanske redan har försökt adoptera och inte fått det..

  • Äldre 13 Jun 19:43
    #6

    Även jag tycker att åldergränsen ska vara individuellt anpassad, det jag tror vore enklast är att sätta regel som innebär att medgivande ges för adoption av barn som är minst x år yngre än äldsta föräldern. Förslagsvis minst 45 år yngre. Det utesluter inte kompetenta föräldrar eller par där ena är mycket äldre. Dock måste båda föräldrar uppfylla vad som krävs för att ta emot ett äldre barn också.

    Som det är nu faller hoppfulla föräldrar endast pga ålder och det är inte bra. Alla ska prövas individuellt.

    För tio år sedan var det relativt vanligt att föräldrar runt 50 (+-2 år) fick bli föräldrar till barn runt ett år. Provokation ( och såklart negativ erfarenhet) kring detta tror jag orsakade Socialstyrelsens nya synsätt, med en nämnd ålder.

    Åldersangivelsen är dock väldigt låg och ologisk. Du kan få ett medgivande vid 42 års ålder och vid 44 bli förälder till ett litet barn, men du får nej till ansökan om medgivande om du fyllt 44. Många 44, 45, 46, 47 åringar mfl kan bli fantastiska föräldrar till en 1, 2, 3, 4 åring, osv, men får aldrig chansen då de enligt socialstyrelsen redan var för gamla vid ansökningstillfället.

    Nu är det tyvärr väldigt svårt att adoptera som ensamstående och det kan ta oerhört lång tid, annars hade jag faktiskt föreslagit att ni skiljer er innan adoptionsprocessen och kvinnan adopterar själv, troligen skulle en äldre man som senare gifter sig med mamman och har fungerat som en pappa från dag ett, få adoptera barnet ned sk anhörigadoption.

  • Äldre 13 Jun 20:11
    #7
    Adoption13 skrev 2014-06-13 16:21:31 följande:

    Vad innebär ED?
    Embryodonation,d.v.s man "köper" två embryon gjorda av donatorer och sätter in via FET. Billigt,enkelt,stor graviditetschans. Finns i ett flertal länder.
  • Äldre 13 Jun 23:20
    #8
    metervara skrev 2014-06-13 17:01:44 följande:
    "Det är inte ovanligt att den ena av makarna är äldre än den andra. Om den äldre maken inte överskrider den övre åldersgränsen alltför mycket, bör det vara möjligt att ge medgivande till adoption. Båda makarna ska dock var och en för sig ha förmågan att möta barnets behov under uppväxten."

    Så står det här:
    www.socfamratt.se/adoption/internationell/761...
    Något äldre är typ = 43, 44. Inte 13 år för gammal som i ts fall ....

    Målet är att alla adoptioner skall vara genomförda i domstol innan resp förälder fyllt 45!!
  • Äldre 15 Jun 11:33
    #9

    Den övre åldersgränsen är en rekommendation från Socialstyrelsen inte en lag. Många kommunen tolkar dock rekommendationen som en lag och låter bli att ta hänsyn till de undantag som står i rekommendationen.

  • Äldre 15 Jun 20:24
    #10
    fabbemam skrev 2014-06-15 11:33:12 följande:
    Den övre åldersgränsen är en rekommendation från Socialstyrelsen inte en lag. Många kommunen tolkar dock rekommendationen som en lag och låter bli att ta hänsyn till de undantag som står i rekommendationen.
    Finns inget undantag som gäller i ts fall ...... och åldersrekommendationerna är inte ett tyckande från Socialstyrelsens sida utan prejudicerande domar i Regeringsrätten. Prejudicerande domar har högt väledande värde.
Svar på tråden Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat