• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • rosii

    Vi har nästan inga rutiner våran lilla sover när hon är trött & det får hon styra själv. Vi brukar ta på pyjamad vid 18-20 och då hinner hon sova en sväng till innan natten, äter nattmålet kring 21-22.30 & är vaken ett litet tag för mys. Men när hon ska sova är det på dagen eller på kvällen natten så bäddar vi ner henne med nappen när hon är vaken men trött & hon somnar. Så har vi gjort sen hon kom för 8 veckor sen och jag är väldigt tacksam över att det går så lätt! Kan nog räkna på 2 händer dom gånger hon haft ont i magen och varit tvungen att bära henne. Jobbade tidigt med äldsta också att somna själv tidigt, men inte lika tidigt som denna gång.

  • ellami

    Kela: jag har lärt mig att somliga bebisars (typ min bebis) sömnrutiner ändras helt hela tiden så det är bara att stå ut! Min hade också en period då han vaknade var tionde minut i en hel timme så jag fick ligga med tutten till hands för snuttandet var det enda som fick han att somna om o det pågick ganska länge så jag trodde nästan det skulle vara så för resten av livet :P sen plötsligt vände det igen och nu sover han när han väl somnat för natten. Skrikperioder på kvällar har vi också haft.

    På dagen runt 12 tiden kan han på sistone somna själv. Jag lägger ner honom i sängen när jag ser att han är trött, ger nappen och han ligger så tills han somnar. det är också det längsta passet han sover på dagarna. Men annars somnar han aldrig själv? Det måste vara i vagnen, i famnen osv. Förstår inte varför han inte klarar av att somna själv övriga gånger också :P

  • LokesMammi

    Jag har upptäckt en ond cirkel med min bebis o min 3åring. Min bebis sover knappt på dagen, för 3åringe är aldrig tyst o sambon "orkar" inte gå till lekplatsen med 3åringen. Så han tar bara korta nappar "powernap"! Vilket gör att han sover hela natten o hänger vid tutten hela dagarna. Jag gör iordning honom för natten kl 20 o ammar honom tills han somnar. Lägger ner honom o då vaknar han o jag ger nappen eller så suger han på sina fingrar tills han somnar. Sen sover han till 5.30 el 6 sen äter han lite granna o sen somnar han igen tills 3åingen väcker honom. *morr*. Ska blir så skönt med dagis nu. Då kan han iaf sova 5h på dagen! =)


    Loke 11/1-11, Birk 6/6-14
  • Juronjaure

    Apropå sömn... Vi var tvungna att väcka puttan för läkarbesök kl 11.15, och sedan dess har hon i princip varit vaken. Nej förresten, hon sov i selen en halvtimme nån gång på eftermiddagen, och har somnat vid tutten x antal ggr, för att vakna efter ett par minuter och vara orolig. Börjar undra om hon någonsin kommer somna, min övertrötta lilla ängel?

  • Sofie29

    Hej

    Jag måste fråga, hur länge ammar ni, typ vid varje tillfälle? Min lilla flicka verkar amma i en evighet känns det som, det är väl iaf i snitt 20 min per tillfälle, lite längre på kvällen innan hon somnar för natten. Träffade en kompis häromdagen, hennes dotter är 5 mån (min 2) och hennes ammade i 5 min, sen var hon nöjd i ett par timmar, jag blev så avundsjuk! Min dotter tar tyvärr inte napp heller och jag tror att hon använder mitt bröst som napp vilket är såååå jobbigt! Jag vet inte vad jag ska göra. Jag önskar verkligen att hon tog napp.

  • Mirabell

    Vi ammar längre än så! Jag räknar med minst en halvtimme per gång. Det är ok dagtid men på natten är det lite drygt.

  • Sofie29
    Mirabell skrev 2014-08-16 16:15:37 följande:

    Vi ammar längre än så! Jag räknar med minst en halvtimme per gång. Det är ok dagtid men på natten är det lite drygt.


    Va skönt att höra! :) Jag ammade hos mina föräldrar och min mamma verkade så chockad över att jag ammade i en halvtimme och sen när min kompis bara ammade i 5 min så började jag fundera lite
  • rosii

    Jag och våran lilla tjej 8 veckor ammar ca. 5-15 min per gång & då håller hon sig mätt i 2 h. :) hade gärna haft längre mellan gångerna.

  • ellami

    Ammar också 5-15 min per gång och han äter ca varannan timme. Har en kompis som ammar i minst 1 timme! Det tar lika lång tid för henne att pumpa, jag kan pumpa på 10 minuter. Så tror det beror på hur mycket mjölk man har?

Svar på tråden Junibebisar 2014