• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Kela1981
    Sansa Snark skrev 2014-08-23 11:58:12 följande:

    Ibland är jag avundsjuk på dem som kan amma för det verkar så praktiskt! Det känns som att jag knappt gör annat än blandar ersättning och diskar nappflaskor hela dagarna.


    Håller med till viss del. Men jag diskar hellre nappflaskor dagarna i ända än går omkring med såriga bröstvårtor :( Det finns för- och nackdelar med båda sätten :)
  • Axo

    Idag har jag varit ifrån bebis från 7.30-16.00.

    Så skönt att komma hemifrån för att kunna ägna mig åt min hobby, hundträning

  • Axo

    Idag har jag varit ifrån bebis från 7.30-16.00.

    Så skönt att komma hemifrån för att kunna ägna mig åt min hobby, hundträning

  • ellami
    Kela1981 skrev 2014-08-23 21:39:45 följande:
    Håller med till viss del. Men jag diskar hellre nappflaskor dagarna i ända än går omkring med såriga bröstvårtor :( Det finns för- och nackdelar med båda sätten :)
    Fast jag har inte såriga bröstvårtor. Det ska man ju inte ha! :(

    Tizi: har du testat purelan och din egna mjölk? Samt lufta mycket tills det läker. Amningsnapp också tills det läker som du redan fått tips om. Samt rätt grepp när din bebis ammar! Det måste ju bli bra!
  • Kela1981

    I morgon blir vår sessa 11 veckor och helt plötsligt så flyger tiden iväg. Utvecklingen går framåt i en rasande fart och hon har börjat äta på sina små händer, diggar att ligga i babygymmet mer och mer och har börjat "snacka" riktigt mycket nu. Men när ska dom börja vända på sig? Ibland rullar hon från rygg till någon sida men hon är inte i närheten av att ta sig runt till mage än.

  • rosii

    Åh, jag hade också såriga bröstvårtor ett par veckor i början. När melissa kräktes blod fick jag panik, men fick förklarat för mig att det kom från mina sår. Så jag hade ordentliga sår, jag luftade tissarna i vädret medans jag var hemma, smorde med mjölken före & efter amning, purelan hjälpte mig ingenting, kämpade med att lilla skulle få tillräckligt stort grepp. Åh vad jag led men det gick över tillslut & jag är såå glad att slippa för det är förjäkligt. Det gör så baskat ont! :( på torsdag blir hon 2 månader & jag helammar & är så stolt att jag lyckadrs denna gång <3 lycka till ni som fortfarande kämpar med amningen!

  • Kela1981
    soffipropp1987 skrev 2014-08-25 13:42:34 följande:

    Har ni börjat någon mammagrupp än? Eller alla län kanske inte har det?

    Vi ska börja torsdag nästa vecka :)


    Vi ska den 11/9 :)
  • Jenyma

    Såg att det var mycket prat om ersättning och grejs.
    Jag ger bara ersättning, babysemp1, och vi gör så här:
    Kokar vatten och häller i en stor 1-litersflaska som får stå på diskbänken och svalna. Det blir alltså rumstempererat. 
    Brukar försöka förbereda med att mäta upp på flaskorna med det vattnet, och så pulver i doseraren. Sen bara vi blandar rakt upp och ner som det är. Rumstempererat. Mitt barn har aldrig klagat.
    På natten förbereder vi flaskorna med vatten samt doseraren och ställer vid sängen och så är det bara att pytsa i när det är hungrigt. Samma när vi ska iväg. Vi har dock alltid tetror i väskan och hemma ifall det skulle krisa. 
    Kokade flaskor och nappar mycket oftare i början men nu är det lite si sådär med det.. kanske någon gång varannan vecka? Men vi diskar ju dem noga mellan varje gång. Vi har ju bra kommunalt vatten i Göteborg, egentligen tror jag inte man behöver koka det alls, men det känns bra att göra det så vet man att det är 100% rent. Jag tror att alla metoder är bra, man får göra det som funkar bäst för en själv och bebis. :)

  • soffipropp1987
    Kela1981 skrev 2014-08-25 14:26:40 följande:
    Vi ska den 11/9 :)
    Så kul! Visst ska det bli roligt att träffa nytt folk i samma situation som en själv :) ser verkligen fram emot detta!!
Svar på tråden Junibebisar 2014