• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • nica

    Jag tycker de är inte att se skillnaden storleksmässigt på våra små

    Mina pojkar (speciellt min äldsta) var riktiga knubbisar när dom var små och de vägde 2, 9kg och 3, 2 kg. Dottern var största på nästan 3, 4 kg och då låg hon ändå och gottade sig i magen 17 extra dagar

    Hurtäbktedunu och asjak föddes era för tidigt eller de bar bara små?

  • Asjak

    Nica min tjej var tillväxthämmad -30% hon föddes med akut ks 39+1 pga att fostervattnet va slut och flödet till navelsträngen påverkat samt att jag börjat få havandeskapsförgiftning.

    Men vi visste sedan v 27 ca att hon va tillväxthämmad så ja va sjukskriven tills ja födde och gick på extra kontroller varje vecka. Och ut kom en frisk liten glad skit :)

  • nica
    Asjak skrev 2014-12-03 10:29:52 följande:

    Nica min tjej var tillväxthämmad -30% hon föddes med akut ks 39+1 pga att fostervattnet va slut och flödet till navelsträngen påverkat samt att jag börjat få havandeskapsförgiftning.

    Men vi visste sedan v 27 ca att hon va tillväxthämmad så ja va sjukskriven tills ja födde och gick på extra kontroller varje vecka. Och ut kom en frisk liten glad skit :)


    Men oj då hur kommer de sig att de blev så? Förstår att sista tiden av graviditeten måste varit jobbigt.

    Skönt att allt gick bra till sist iaf och hon har ju lagt på sig ordentligt
  • nica

    Har glömt fråga ger ni era bebisar dricka till maten? Eller de får "bara" bröstmjölk/ersättning?

  • soffipropp1987
    nica skrev 2014-12-03 12:28:42 följande:

    Har glömt fråga ger ni era bebisar dricka till maten? Eller de får "bara" bröstmjölk/ersättning?


    Ja det undrar jag också :) När L har ätit gröt så får han alltid amma efteråt en liten stund. Man borde kunna ge lite vatten istället?
  • soffipropp1987

    Idag har tand nummer två tittat fram! Han fick ju den första förra måndagen, misstänkte då att man kunde ana tand nummer två redan då. Så jäkla snabbt dom växer! Det är ju gulligt med tänder men hur underbart är det inte med små tandlösa munnar :)

  • Axo


    Så här ser det ut hemma när Malte äter majskrokar

    Angående dricka så har Malte fått smaka på vatten när jag har druckit så jag tror jag ska börja ge honom från flaska när han äter!
  • Kela1981
    nica skrev 2014-12-03 12:28:42 följande:

    Har glömt fråga ger ni era bebisar dricka till maten? Eller de får "bara" bröstmjölk/ersättning?


    Alice får ersättning först (ofta äter hon full portion då) och sen riktig mat. Jag erbjuder alltid henne vatten i flaska efter maten men hon har inte velat ha hittills. Enligt vår BVC sköterska så ska jag erbjuda vatten men det är ingen fara om hon inte vill ha. Hon får ju i sig vätska från ersättningen, mest jag som tycker att det vore skönt att skölja ner maten med lite vatten :)

    Jag tycker nästan att hon blivit hungrigare sen vi började med riktig mat! Hon äter fortfarande lika mycket ersättning så det är inte det det beror på. Fulla portioner ersättning plus mat eller gröt 4ggr/dygn plus två mellanmål. Inför varje mål så riktigt hugger hon efter flaskan och hon hade säkert satt i sig en hel burk till mellanmål om hon hade fått men tanken är ju inte att det ska vara ett fullt mål utan bara snacks ju. Älskar mat gör hon i alla fall så länge hon slipper stoppa det i munnen själv :)
  • Kela1981
    Asjak skrev 2014-12-03 10:29:52 följande:

    Nica min tjej var tillväxthämmad -30% hon föddes med akut ks 39+1 pga att fostervattnet va slut och flödet till navelsträngen påverkat samt att jag börjat få havandeskapsförgiftning.

    Men vi visste sedan v 27 ca att hon va tillväxthämmad så ja va sjukskriven tills ja födde och gick på extra kontroller varje vecka. Och ut kom en frisk liten glad skit :)


    Oj vad påfrestande det måste ha varit men så skönt att hon var frisk :) Hon har ju tagit igen tillväxten ordentligt :)
  • ellami

    Jag har också undrat det där med vatten men som jag förstått behövs inget när man ammar för bröstmjölk släcker även törst. Så jag brukar erbjuda bröstet efter mat och gröt. Då får han i sig även näring från mjölken medan vatten bara fyller magen "i onödan" :) dock har jag gett någon droppe vatten från hans bambino sked; lite som smakis ;)

Svar på tråden Junibebisar 2014