• soffipropp1987

    Junibebisar 2014

    Hej! Tänkte att det skulle va kul med en tråd för oss som fått våra bebisar i Juni.
    Min bebis kom 20 Juni på midsommarafton.
    En tråd att utbyta glädje och eventuella problem som andra kanske har bra lösningar på?

  • Svar på tråden Junibebisar 2014
  • Amalian83
    ellami skrev 2014-12-03 18:54:27 följande:

    Hur tänker ni ang välling? Varför, varför inte?


    Kommer att ge välling på kvällen när bebis slutat amma.

    Varför? För att det är som att äta gröt på kvällen, men smidigare för föräldrarna och en mysstund för bebisen. Mättande och vätska i ett.

    Varför inte före amningen är avslutad? För att jag har förstått det som att välling i flaska fort kan konkurrera ut bröstmjölken eftersom det kommer mer mättande mat snabbare. Jag önskar hålla igång amningen så länge bebisen vill det, men vill inte uppmuntra henne att sluta amma.

    Jag fick välling när jag var liten, mina syskon också. Mina syskonbarn får det idag precis som mina kusinbarn och flera av mina vänners barn. Har fungerat/fungerar utmärkt för alla.

    Bor däremot i Norge och här är välling inte alls utbrett. Det är bara vi svensknorska som ger välling och då är den importerad från Sverige :)
  • soffipropp1987
    ellami skrev 2014-12-03 18:54:27 följande:

    Hur tänker ni ang välling? Varför, varför inte?


    Jag ska inte ge välling. Känns som att det bara är massa snabba kolhydrater och det vill man ju inte ge innan dom ska sova. Sen är det svårt att vänjas av med, jag själv va enveten och drack välling tills jag va sju år... Jag tror på ett rejält kvällsmål och sen sova.
  • nica

    Då tror jag att min loppa ska få prova på lite vatten ammar efter gröt ändå.

    Hon fick prova päronpure både idag och igår men de var inget som gick hem.

    Ang. Välling så är tanken att hon ska få de på kvällen istället för ersättning när ersättning inte håller henne mätt hela natten.

    Båda mina pojkar har ätit välling när de ska sova och ibland på morgonen.

    Axo Smalljey riktiga sötnosar

  • Kela1981
    ellami skrev 2014-12-03 18:54:27 följande:

    Hur tänker ni ang välling? Varför, varför inte?


    Jag kommer att ge gröt istället och då inte på kvällen utan som mellanmål på em. Har börjat med det redan nu och sen ge ett rejält mål mat på kvällen så att sista matningen (ca 20) försvinner så småningom :)
  • Axo
    ellami skrev 2014-12-03 18:54:27 följande:

    Hur tänker ni ang välling? Varför, varför inte?


    Kommer nog ge välling som kvällsmål om han själv vill ha det.
  • soffipropp1987
    Amalian83 skrev 2014-12-03 21:52:30 följande:

    Ni som skrivit "rejält mål mat" eller "kvällsmål" istället för välling på kvällen, vad består den maten av?


    Så småningom vanlig mat. Gröt till att börja med.
  • smalljey

    Usch, fick ett riktigt psykbryt nu ikväll. Tittade igenom massa gamla foton då vi ska skapa en fotovägg här hemma med familj och vänner. Och när jag satt där och tittade så insåg jag vilken skillnad det var på mig för bara 18 månader sen. Innan jag var gravid och nu. Känns som jag åldrats typ 10 år mådde illa och åt jättedåligt under hela min graviditet och när hon äntligen kom sen så har man knappt fått sova på ett halvår och det har satt sina spår. Jag vet att allt kommer ordna till sig när hon bara blir tillräckligt stor att hon sover ordentligt och går på dagis så man får sitt gamla liv tillbaka hyfsat igen. Men vilken jädra sorg som kom över mig nu. Jag sörjer mitt gamla, fria, lyckliga jag som nu är en trött, trasig mamma med immunförsvaret i botten, stressnivån maxad, typ icke-existerande kärleksliv, hinner eller typ orkar aldrig fixa håret eller göra iordning mig (vilket jag ALLTID gjorde förut). Nu har man inte ens utsläppt hår, örhängen eller halsband för att det dras i. Usch, ville bara skriva av mig lite mellan tårarna.

Svar på tråden Junibebisar 2014