• Anonym (fundersam)

    svärmor satte blöja på min pottränade son

    mitt barn som är 3,5 år har varit blöjfri i 3 veckor. Han har varit så stolt över att kunna gå på pottan. Och jag så lättad över att äntligen ha lyckats potträna honom eftersom det inte varit lätt.  Han är rätt känslig för förändringar så han har totalvägrat i flera månader. Men nu gick det. Med mutor och peppning.

    Efter att barnen åkt med sin pappa till farmor så fick jag höra att hon satt blöja på han för att det inte ska ske några oförutsägbara olyckor på hennes nyskurade golv. 

    Är detta okej?
    Kan detta få honom tillbaka till ruta ett?
    Fick även höra att han vägrar göra "nummer 2" i blöjan..så han håller sig. Tydligen så börjar han gråta och säger "ajajaj, inte kaka". Vad ska jag göra när jag är 3 timmar tågresa bort? försöker förklara för henne att han inte vill ha blöja att han tycker det är bebisar som har blöja nu. 

    Bör jag vara orolig?

  • Svar på tråden svärmor satte blöja på min pottränade son
  • Brumma
    asta66 skrev 2014-07-20 15:59:56 följande:
    Då tycker jag hon skulle tagit ungen därifrån utan ett ord till svärmor.
    Är de så du vanligtvis löser konflikter? Känns inte så konstruktivt ;)
  • UniqueSnowflake

    Så om du kommit lång väg i din karriär och blivit t ex inköpare, så är det helt okej ifall den som bestämmer över dig, dvs chef, sätter dig till att jobba på butiksgolvet igen? Personlig utveckling betyder ingenting för dig, eller hur var det nu?


    Anonym (mys) skrev 2014-07-20 14:42:12 följande:
    En blöja är väl inte hel världen? Blöjorna idag är ju som underkläder inte speciellt stor skillnad, bara att de är just blöjor. Blöja kan han väl ha även om han slutat normalt med det, det borde vara tryggt för honom.

    (.^_^.)
  • Anonym (eh)

    Om din man sätter sig ner med sonen och förklarar att farmor precis har tvättat golven och är rädd för olyckor och därför vill att han har blöja på sig, men att det är helt okej att gå in på toaletten och ta av sig blöjan och kissa när han behöver det och att om han säger till pappa när han behöver bajsa så får han hjälp upp på toaletten. Det borde väl din man klara av? Och alla borde väl bli nöjda?

  • asta66
    Brumma skrev 2014-07-20 17:29:12 följande:
    Är de så du vanligtvis löser konflikter? Känns inte så konstruktivt ;)
    Det var väl inte svärmors agerande heller. Att sätta en blöja på ett barn som är torrt är ju direkt elakt och nedvärderande mot barnet. För barn har också känslor som jag tycker att man ska ta hänsyn till. Och svärmor satte ribban jävligt lågt. Och nej det är inte konstruktivt och jag har aldrig påstått det. Men om det varit mitt barn så är det min sak att se till att det inte behandlas illa. Svärmor är trots allt vuxen och få ta konsekvenserna av sitt handlande. Och om Ts svärmor startar en konflikt så är det hennes val.

    Sen var det skrivet med glimten i ögat. Men humor kännetecknar ju inte alla på FL.
  • Brumma
    asta66 skrev 2014-07-21 08:42:37 följande:
    Det var väl inte svärmors agerande heller. Att sätta en blöja på ett barn som är torrt är ju direkt elakt och nedvärderande mot barnet. För barn har också känslor som jag tycker att man ska ta hänsyn till. Och svärmor satte ribban jävligt lågt. Och nej det är inte konstruktivt och jag har aldrig påstått det. Men om det varit mitt barn så är det min sak att se till att det inte behandlas illa. Svärmor är trots allt vuxen och få ta konsekvenserna av sitt handlande. Och om Ts svärmor startar en konflikt så är det hennes val.

    Sen var det skrivet med glimten i ögat. Men humor kännetecknar ju inte alla på FL.
    Jag tycker oxå svärmor gjorde fel men innan man stormar ut utan ett ord kan man ju meddela VARFÖR man stormar ut. Så får man veta om svärmor överhuvudtaget vetat att han numera är blöjfri eller om hon bara tänkte snett...

    Ett tips om man säger ngt med glimten i ögat är ju att sätta dit en lite smiley... ;)

    Visst finns det humor på FL men en text innehåller inget tonfall utan är "platt" om man inte på ngt sätt "visar" tonfallet.

    Därav satte jag själv dit en blinkade smiley i mitt svar till dig - men du kanske inte har den där humorn själv som du efterfrågar? Eftersom du missade glimten i ögat ;D
  • asta66
    Brumma skrev 2014-07-21 09:01:34 följande:
    Jag tycker oxå svärmor gjorde fel men innan man stormar ut utan ett ord kan man ju meddela VARFÖR man stormar ut. Så får man veta om svärmor överhuvudtaget vetat att han numera är blöjfri eller om hon bara tänkte snett...

    Ett tips om man säger ngt med glimten i ögat är ju att sätta dit en lite smiley... ;)

    Visst finns det humor på FL men en text innehåller inget tonfall utan är "platt" om man inte på ngt sätt "visar" tonfallet.

    Därav satte jag själv dit en blinkade smiley i mitt svar till dig - men du kanske inte har den där humorn själv som du efterfrågar? Eftersom du missade glimten i ögat ;D
    Hade jag varit Ts hade jag varit så fly förbannad på svärmor att jag överlåtit henne till min man. Men nu har min svärmor själv satt sig i den sitsen att vi aldrig skulle lämna nåt av barnen till henne. Och jag skulle tycka att en vuxenblöja till svärmor nästa gång hon kom kanske skulle få poletten att trilla ner. För ett barns självkänsla är lika viktig som en vuxen.

    Cool
  • Rödaskor

    Händer det en olycka på golvet så är det väl bara för pappan att skura igen, det tar inte många minuter att torka upp, fylla skur hinken med vatten och såpa och skura den fläcken barnet kissat på. 

    Jag hade oxå blivit sur på svärmor, men riktigt arg på pappan. Jag hade ringt och frågat vad han sysslar med som låter svärmor ta på vårt pottränade barn en blöja.

  • Tom Araya
    Anonym (fundersam) skrev 2014-07-20 10:16:05 följande:

    mitt barn som är 3,5 år har varit blöjfri i 3 veckor. Han har varit så stolt över att kunna gå på pottan. Och jag så lättad över att äntligen ha lyckats potträna honom eftersom det inte varit lätt.  Han är rätt känslig för förändringar så han har totalvägrat i flera månader. Men nu gick det. Med mutor och peppning.

    Efter att barnen åkt med sin pappa till farmor så fick jag höra att hon satt blöja på han för att det inte ska ske några oförutsägbara olyckor på hennes nyskurade golv. 

    Är detta okej?
    Kan detta få honom tillbaka till ruta ett?
    Fick även höra att han vägrar göra "nummer 2" i blöjan..så han håller sig. Tydligen så börjar han gråta och säger "ajajaj, inte kaka". Vad ska jag göra när jag är 3 timmar tågresa bort? försöker förklara för henne att han inte vill ha blöja att han tycker det är bebisar som har blöja nu. 

    Bör jag vara orolig?


    Jag håller med om att det antagligen inte är lämpligt att återgå till blöja i detta läge, något ni borde ha pratat om innan eller att pappan tagit upp det.
  • Anonym (fundersam)
    asta66 skrev 2014-07-21 08:42:37 följande:
    Det var väl inte svärmors agerande heller. Att sätta en blöja på ett barn som är torrt är ju direkt elakt och nedvärderande mot barnet. För barn har också känslor som jag tycker att man ska ta hänsyn till. Och svärmor satte ribban jävligt lågt. Och nej det är inte konstruktivt och jag har aldrig påstått det. Men om det varit mitt barn så är det min sak att se till att det inte behandlas illa. Svärmor är trots allt vuxen och få ta konsekvenserna av sitt handlande. Och om Ts svärmor startar en konflikt så är det hennes val.

    Sen var det skrivet med glimten i ögat. Men humor kännetecknar ju inte alla på FL.
    pappan lyckades övertala sin mamma att ta av blöjan. så nu är jag lite lugnare inombords. min pojk är så känslig... och att vara iväg från mig + att farmor gör så mot honom , tror inte han mådde bra av det. men nu verkar de ha löst det. 

    de kommer ikväll. äntligen. jag ogillar skarpt att vara iväg från de. men jag har sovit 11 timmar per natt i 3 nätter så jag är enormt utvilad.Men de lär inte få åka dit igen.....  inte när hon är sådär elak mot min pojk. 
  • Anonym (........)

    Är det bara jag som tycker att det är konstigt att TS inte kan lämna sitt barn med pappan utan att barnet riskerar att " bli illa behandlad och må dåligt?"

    Är det verkligen en bra pappa som är till sån skada så fort mamma inte är närvarande? Är det verkligen en bra pappa som låter sitt barn bli utsatt för " lidande"?

    Varför skaffar man överhuvudtaget barn med någon som man inte litar på? Och som utsätter barn för "skada"?

    Är pappan verkligen en så helkass pappa att han inte är att lita på med barnet ? Eller är TS allmänt sne på svärmor?

Svar på tråden svärmor satte blöja på min pottränade son