• Anonym (Obehahligt)

    Vad är det för fel på denna killen..?

    Hej! Jag skulle verkligen behöva lite hjälp. Jag bor tillsammans med min kille och på vår gata bor även en kille vi känner, eller ja, känner och känner. Han är vän/bekant till våra vänner. Så när vi stött på varandra så hälsar vi och pratar lite allmänt bara. Tyckte han verkade trevlig liksom. Sen blev han vän med mig på fb, tyckte inte heller att det var särskilt konstigt. Nästan varje gång jag går till affären ska han också dit.. Jag tror att han typ kollar genom fönstret och sen går ut. Sen har han börjat säga hur fin jag är och att jag är såå vacker. 

    Tyckte att han hade börjat bli lite mysko här så försökte undvika honom. Var ute på krogen en sväng för ett tag sedan också och så var han där med sina vänner och så kom servitrisen fram med en hel bricka med massa olika shots. Som han hade beställt åt mig.. Vi räknade på att det skulle kostat honom 1000:-, vem gör sånt liksom. Han satt och glodde på mig heela kvällen så vi gick därifrån.

    Förra veckan skickade han blommor hem till mig. Jag skrev sedan ett meddelande till honom via fb för jag tyckte verkligen att det gått för långt nu. Jag skrev detta till honom via facebook:

    Hej *****! Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig riktigt. Som du vet så har jag ju pojkvän som jag älskar över allt annat, jag vill inte att du skickar blommor eller bjuder mig på saker mer. Jag hoppas att vi kan fortsätta vara vänner, Jag tycker du verkar vara en trevlig kille men jag är inte intresserad av dig på det sättet, okej? Ha det fint nu! 

    Han svarade:

    Hej! Ber om ursäkt ifall jag fått dig att känna obehag. Vill verkligen inte det! Förlåt! Jag tycker mycket om dig, eller hur ska jag säga det. Du är på riktigt den finaste tjejen jag någonsin sett. Säger det inte för att smöra eller något, jag kan inte hjälpa att jag tycker det. Jag älskar att se dig skratta även om det inte är med mig, vet att du brukar gå till lilla sjön och mata fåglarna ensam, att du matchar din ögonskugga med ditt nagellack. Seriöst, jag älskar dig. Förlåt..

    Jag vet inte vad jag ska svara på detta, tycker det verkar lite creepy, Jag kan inte säga detta till min kille, han skulle bli galen, han har lite av ett temperament när det kommer till sånt här. 

    Vad är det med honom..?

  • Svar på tråden Vad är det för fel på denna killen..?
  • Anonym (Din kille)

    Nej, det är inte normalt. Själv skulle jag få väldigt obehagliga vibbar av detta. Vad gör han nästa gång, dyker upp på ditt jobb? Hittar honom plötsligt i bostaden? Han har säkerligen koll på att din kille inte är hemma nu heller. Usch.

    Hur kär man än är så har en normal människa GRÄNSER, o det har inte den här killen. Som inte respekterar ditt nej, trots att du sagt det flera ggr. Dessutom säger han lite Om du inte gör som jag säger, lämnar jag dig inte ifred.

    Ring o rådfråga Polisen anonymt om vad göra, o låt så många som möjligt känna till detta. För säkerhets skull.

  • Anonym (n)

    låter som om han tror han lever i en film? Vad då lämna en klänning och skor för ni ska på middag? Visste han rätt stl också?

  • nov

    Om din pojkvän inte är hemma än så säg till dina föräldrar eller vänner. FLER än du MÅSTE känna till om det här, för även om han inte rört dig än så vet man inte.

    Bäst är om du kan be någon av dina vänner sova över hos dig tills din pojkvän kommer hem. Det är för säkerhets skull, DIN säkerhet. Det spelar ingen roll hur "normal" vs "icke-normal" hans beteende är, det här handlar om DIN säkerhet.

    Ring några vänner och se om någon kan komma och sova över hos dig. Sen berättar du allt för din pojkvän och ev ringer polisen som någon ovan har föreslagit.

    Han vet säkert att du är helt ensam hemma just nu. Han lär ha iakttagit ert boende ett tag och märkt att det bara är du som går in och ut.

  • nov

    VÄNTA INTE!!
    Be någon komma över NU. Oavsett om din pojkvän kommer hem imorgon eller inte. Så måste någon vara hos dig för säkerhets skull.

  • Ramborg
    Anonym (Obehahligt) skrev 2014-07-30 16:29:17 följande:

    Hej igen! 

    Min kille har varit iväg med några vänner i Danmark så jag har inte velat berätta detta för honom men ska säga det när han kommer hem imorgon. Jag var hemma och fixade lite i trädgården idag och då kommer denna killen förbi. Vi har inte setts eller pratat efter att han skrev det där på facebook. Han stannar iallafall och pratar lite allmänt med mig. Sedan säger jag att han inte kan skicka en massa saker till mig och att jag har en pojkvän, som han vet.

    Han säger då att tycker så mycket om mig och vill be om ursäkt men att han inte bara kan släppa mig för att han tror att det är vi och att min kille inte är det rätta för mig. Han frågar flera gåger vad han ska göra. Jag svarar att jag älskar min pojkvän och att det aldrig kommer bli något mellan oss och att jag vill att han slutar med detta. Han ber om ursäkt och säger att han ska lämna mig ifred och så går han.

    Jag går sedan till affären och när jag kommer hem så häger det en röd klänning med skor, och halsband på altanen!! Det ligger även en lapp där han skrivit att om jag går och äter med honom ikväll så lovar han att lämna mig ifred.. Alltså är det normalt att göra såhär även om man nu är superkär så gör man väl inte så? 

    Jag vet inte vad jag ska göra, för han har ju inte direkt gjort mig illa eller så bara varit väldigt konstig. Ska självklart berätta detta för min pojkvän.


    Du ska inte vänta tills han gör dig illa. Du ska berätta för folk NU. Se till att någon kommer bort till dig redan ikväll, som inlägg 24 säger. Eller kanske du kan gå via er gemensamma bekant och låta denne kontakta honom. Snubben behöver veta att det han gör inte bara är mellan honom och dig.
    42.
  • Anonym (?)

    Ts, det här är inte normalt någonstans. Han måste ha allvarliga problem med gränser. ..

    Jag har dock en fråga.. han råkar inte heta alexander?

  • cirkusmusen

    Men herregud vad creepy!!

    Det där med klänningen hade ju varit så jävla gulligt om han inte varit sån himla stalker och knäpp annars. Typ om en pojkvän skulle göra så :D

  • Anonym (Obehahligt)

    Jag tog upp detta med våran gemensamma kompis och han tyckte att detta lät jättekonstigt då denna killen enligt honom är en bra kille. Men han sa också att han sagt att han tycker jag är jättefin men han trodde inte det var något mer med det men han skulle prata med honom direkt sa han. 

    Jag ville inte sova ensam, precis som ni sa så fick en vän sova över. Hon ligger och sover så jag sitter här och funderar.. Det är en superfin klänning och min kompis sa att den är från ett jättefint märke och kostar säkert en massa, jag undrar verkligen varför man gör såhär. Jag förstår inte varför just mig heller. För så mycket har vi inte snackat så han känner mig inte direkt men han vet ju massa om mig verkar det som. Halsbandet jag fick var det en uggla på och det är faktiskt mit favoritdjur och har massa halsband med ugglor och fjädrar så blir nojjig och tänker att han vet det också, jag vet inte. 

    Jag ska prata med min kille imorgon och han kommer troligtvis inte bli särskilt glad över detta, ville helst inte säga något. Fortsätter denna killen efter det och efter att vår gemensamma vän också pratat med honom så kommer jag kontakta polisen.

  • Anonym (Obehahligt)

    Han heter inte Alexander som någon frågade :) 

  • Anonym (Obehahligt)

    Han heter inte Alexander som någon frågade :) 

  • Anonym (Dåliga vibbar)

    Fy vad obehagligt. Jag får dåliga vibbar av all uppvaktning. Att han inte känner dig särskilt väl men ändå påstår sig älska dig, ser jag som ett varningstecken. Han verkar inte vara psykiskt frisk. Han uppvisar klockrent stalker-beteende!

    Fundera inte på "varför mig?"; strunta i om klänningen var fin och dyr. Ta inte emot något från honom!

    Ring polisen för att få rådgivning. Jag tror att det finns en ny lag mot stalking. Han måste nog inte ha hotat eller skadat dig för att polisen ska kunna göra något. Men som sagt, ring och fråga polisen vad de tycker.

  • Anonym (Dåliga vibbar)

    Eftersom han vet så mycket om dina intressen och rutiner är det uppenbart att han observerar dig. Gå inte ut ensam! Snälla, var inte naiv, var rädd om dig!

  • Anonym (Sofie)

    Men fy vad obehagligt!

    Det där som han skrev om matningen av fåglarna lät ju som ett hot.

    Att han gav ett halsband med en uggla är ju också oerhört obehagligt. Visste han både din sko- och klädstorlek också?

    Har du tagit bort honom från facebook ännu?

  • Anonym (skaffa någon lik dig själv)
    Tramptass skrev 2014-07-30 13:50:01 följande:

    Du menar att du skulle misshandla någon för att han var intresserad av din tjej? Tycker det är mycket värre än att försöka sig på någon som är upptagen.

    Litar man på sin partner behöver man inte vara svartsjuk. Litar man inte på sin partner bör man inte vara tillsammans öht.

    Jag skulle tycka det var jobbigt med oönskad uppmärksamhet. Men så länge han backar när man säger ifrån är det väl ok. Man kan inte styra över sina känslor.


    Om du läser vad jag skrev och förstår innebörden så skulle du veta att det inte handlar om svartsjuka... respekterar man inte andras förhållanden så ska man absolut tryckas ner så personen lär sig var gränserna går annars hamnar man i sådana situationer som ts nu befinner sig i.....svartsjuka människor är sådana som beter sig illa mot sin partner mm
  • 2020

    Creepy.. Jag hade bett min kille lämna tillbaka klänningen när han kommer tillbaka. Hoppas att han lämnar dig ifred efter det!

  • Madraykin

    Ok nu sållar jag mig också till skaran som tycker han går över gränsen. Nej, inte längre "bara kär". En människa med alla hästar hemma kan tygla sig efter att du varit så tydlig med att du inte uppskattar hans kontaktförsök. 

  • Josse112

    För det första så skulle jag inte uppskatta att få en massa presenter av någon jag knappt känner, för det skulle kännas som om hen försökte köpa mig.

    För det andra verkar denna kille inte ha någon respekt för förhållanden, eftersom han är så påstridig trots att du är upptagen. Det bådar inte gott för en framtida relation tillsammans med honom.

    För det tredje tycker jag att denna kille har för mycket koll på dig. Att han vet att du går ut _ensam_ på morgonen och matar fåglarna vid sjön känns mer hotfullt än gulligt att säga, tycker jag.

    Sedan så kan killen bara vara kär och inte särskilt socialt kompetent, men jag skulle undvika honom i alla fall. Du är upptagen och vill inte lämna din pojkvän för denna kille? Då ser jag inte att det kan komma något gott ur det hela.

  • nov

    Jättebra att du bad en vän sova över hos dig! Tummen upp!

    Klänningen och allt det där ska du lämna tillbaka för att visa ytterligare än en gång att du inte är intresserad och inte tycker det här är okej.
    Och berätta ändå för din pojkvän oavsett om det slutar eller inte. För även om den här killen slutar nu så vet man inte, han kanske börjar med något igen efter en stunds tystnad. Att han dessutom har koll på ditt favoritdjur är inte heller så kul med tanke på att ni egentligen inte umgåtts.

    Prata med din pojkvän om det här.
    Och som någon föreslagit så kan du ringa polisen och kolla vad som gäller med stalking, alltid bra med kunskap.
    Någon annan skrev även att du bör vara försiktig och inte gå ensam när du ska ut, jag håller med. Gå inte ensam för ofta, eller snarare gå inte ensam på ett tag alls så att han ständigt ser dig med någon i din närhet.

Svar på tråden Vad är det för fel på denna killen..?