• Äldre 4 Aug 21:34
    10455 visningar
    4 svar
    4
    10455

    Vad känner adoptivföräldrar inför kritiken mot adoption?

    Det tycks finnas en del kritik mot adoptionsindustrin som väl kort kan sammanfattas i att det alltid går etiskt till vid adoptioner. Ex att mammor pressas att lämnas ifrån sig sina barn, barn kidnappas (varav en del hamnar på barnhem som föräldralösa), pappor tillfrågas inte om de kan ta hand om barnet mm. 

    Tänker ni någonsin på dessa saker? Funderar ni någonsin på barnets biologiska föräldrar och deras historia? Tror ni att det finns adoptivbarn i Sverige som hade kunnat bo med sina biologiska föräldrar?

  • Svar på tråden Vad känner adoptivföräldrar inför kritiken mot adoption?
  • Äldre 10 Aug 19:42
    #1

    Jag tänker ofta ofta på min sons biologiska föräldrar och på hur de har det. Han själv tänker också och undrar och målar upp bilder av hur det kanske är...

    Man har all rätt att vara kritisk till adoption, både internationell och nationell, men jag har svårt att hålla tyst när den negativa kritiken bygger på rena felaktigheter. Att man tror att det går till si och så fast det inte gör det, att man läser om adoption i andra länder eller om Hollywoodskådisar som adopterar och tror att det är så adoptioner handläggs här i Sverige o s v.

    Det finns tyvärr få garantier för att allt går helt rätt till. Tragiskt nog. Jag tror att man över lag dock kan vara mer säker nu än för t ex 30-40 år sedan, att de utlandskontakter Sverige samarbetar med är mer noga valda än tidigare o s v.

  • Äldre 10 Aug 23:39
    #2

    Ja, som Jennie säger. Tidigare har kraven från Sverige på givarländerna varit lägre eller adoption har inte varit särskilt reglerat, vilket naturligtvis var ett problem. Jag har hört bland annat om flera internationellt adopterade från Sydkorea där det var tvång inblandat. Men idag är det mer reglerat, Sverige ställer högre krav på givarländerna. Men det finns inga garantier. Men jag har nog mycket svårare för det där med surrogatmödraskap. Det låter ju som om det är helt oreglerat i många länder. 

    Vad har du för relation till adoption själv? Jag är iaf internationellt adopterad och tycker ofta att de är problematiskt att adopterade tillskrivs egenskaper. Idag finns det i Sverige runt 50 000 internationellt adopterade. Från 60-talet och framåt och från olika länder. Jag skulle kunna fortsätta skriva, men jag vill veta varför du undrar.

  • Äldre 11 Aug 23:06
    #3

    Jag som adoptivförälder litar på Mia -myndigheten för internationella adoptionsfrågor. De granska och godkänner de länder och kontakter som de anser att det går rätt till.
    Länder och kontakter där det inte går rätt till kan inte vi som par i Sverige adoptera ifrån.

  • Äldre 6 Nov 11:04
    #4

    bla bla bla alla kan väl få bestämma själva om de vill adoptera eller inte!!!!

Svar på tråden Vad känner adoptivföräldrar inför kritiken mot adoption?