• jollan

    Ni med barn som använt blöja länge, se hit

    Ni som haft barn som haft svårt att våga släppa blöjan, trots att de haft koll på när de behöver kissa och bajsa, snälla snälla berätta vad de var som fick dem att komma över det och våga.

    Var det något ni sa eller gjorde, eller var det deras initiativ och vid vilken ålder isf?

    Snälla dela med er!
    (vårt barn är fyra)

  • Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit
  • Anonym (A)

    Vår son kunde hålla sig absurt länge, så han slutade inte förrän han kissade/bajsade på toa trots att han hade blöja (4 år plus någon månad). Vi läste mycket toa-böcker (både köpte och lånade på biblioteket), mutade med russin först när han satt på pottan, senare när det blev något i den, lät honom ibland sitta på pottan framför tvn, uppmuntrade honom att ta av sig och kissa på gräsmattan (nån vecka sprang han ut varje gång han behövde "pottan"

    När vi väl slutade, slumpade det sig att vi skulle 5 dagar till Stockholm. Jag hade några nödblöjor med i packningen om han skulle hålla sig för länge, men tog aldrig fram dem. Han kissade på sig EN gång när han hållit sig typ 15 h, men annars gick det bra.

  • jollan

    Första förskoledagen idag, ingen olycka men inget toabesök heller, hållt sig hela dagen.

    Vet inte om man ska övertala honom att ta blöja igen, han kan ju inte hålla sig hela dagarna liksom?

    Åh, vad svårt det här är..

  • jollan

    Pratade med BVC igår som gav rådet att han skulle återgå till blöja igen om han vägrade potta/toa.

    Idag tog vi sista striden och förklarade detta för honom. Han ville inte ha blöja men efter en timmes kamp på toa för att få honom att kissa (efter en hel torr natt så där fanns ju kiss) så har vi satt på honom blöja.

    Nu känns det så otroligt deppigt tycker jag. Han har ju varit torr hela veckan i princip och är ju så redo känner mig helt misslyckad att jag inte kunde hjälpa honom komma över den här rädslan. Han verkar också ledsen över att det blev såhär... :(

  • cosinus
    jollan skrev 2014-08-14 08:28:22 följande:

    Pratade med BVC igår som gav rådet att han skulle återgå till blöja igen om han vägrade potta/toa.

    Idag tog vi sista striden och förklarade detta för honom. Han ville inte ha blöja men efter en timmes kamp på toa för att få honom att kissa (efter en hel torr natt så där fanns ju kiss) så har vi satt på honom blöja.

    Nu känns det så otroligt deppigt tycker jag. Han har ju varit torr hela veckan i princip och är ju så redo känner mig helt misslyckad att jag inte kunde hjälpa honom komma över den här rädslan. Han verkar också ledsen över att det blev såhär... :(


    Men kan han kissa då om han inte är jättekissnödig. Min yngsta var sån rätt länge att hon bara kunde "släppa på" kisset sittandes på toa om hon var rejält kissnödig. Hon kissade hela den sommaren hon var 2 endast kl 10 och 18.

    Nu är hon 4 och kissar väl oftast någon gång till men väldigt, väldigt sällan mer än 3 ggr per dag. Nu kan hon om hon måste men normalt kissar hon kl 10 (blir ju på dagis, hon vägrar hemma innan, inte kissnödig) och sen när hon kommer hem vid 17 och så under protester innan sänggående, för då tycker hon ju att hon redan kissat alldeles nyss.
  • jollan

    Mitt äldre barn har väldigt stor blåsa med så jag är medveten om att vissa är så. Men inte han tror jag. Vi har ju försökt några gånger nu och efter att ha kämpat en bra stund så kissar han ju floder direkt efter, antingen ute i trädgården eller i enstaka fall på sig. Så tror inte det är det..

  • cosinus
    jollan skrev 2014-08-14 09:07:10 följande:

    Mitt äldre barn har väldigt stor blåsa med så jag är medveten om att vissa är så. Men inte han tror jag. Vi har ju försökt några gånger nu och efter att ha kämpat en bra stund så kissar han ju floder direkt efter, antingen ute i trädgården eller i enstaka fall på sig. Så tror inte det är det..


    Hur långa dagisdagar har han? Låt han kissa i trädgården på morgonen annars och så när han kommer hem.

    Jag hade haft prio på att få bort blöjan, trädgården blir nog mindre attraktiv när det blir kallt :) Ofta brukar det ju släppa allt eftersom.

    Är toan läskig prova sitta bakom (funkar inte om man är gravid :D) och så sitter han mellan era ben. Då blir det ett litet lagom hål kvar. Så fick vi göra ett år med vår dotter innan hon var trygg att sitta själv. Men på dagis små toaletter gick det bättre.
  • jollan

    Det går att få honom att sitta på både toa och potta. Men han kissar inte.

    Nu har han blöja men kissar inte iallafall. Jag måste ha världens svåraste unge på den här fronten :( total låsning nu. Känner mig så hjälplös..

  • jollan
    cosinus skrev 2014-08-14 09:48:17 följande:

    Hur långa dagisdagar har han? Låt han kissa i trädgården på morgonen annars och så när han kommer hem.

    Jag hade haft prio på att få bort blöjan, trädgården blir nog mindre attraktiv när det blir kallt :) Ofta brukar det ju släppa allt eftersom.

    Är toan läskig prova sitta bakom (funkar inte om man är gravid :D) och så sitter han mellan era ben. Då blir det ett litet lagom hål kvar. Så fick vi göra ett år med vår dotter innan hon var trygg att sitta själv. Men på dagis små toaletter gick det bättre.


    Hans längsta dag är 7.45-16.30 så det är ju lite länge att hålla sig..
  • mammalovis

    ts: Nu har jag inte läst hela tråden igen, men när eller hur ofta kissade han INNAN ni började med potträningen? Det kan ju ge en bra uppfattning av vad han behöver.

    Min dotter höll sig från hon morgonkissade över dagen på förskolan tills vi var på väg hem, då kissade hon i blöjan. Hon går 9-14. Sedan fick vi se till att hon kissade innan hemgång annars kom vi inte mer än 100 meter innan hon kissade på sig. Så visst finns det barn som håller sig länge för de har helt enkelt inte tid att gå på toa.

    Nu har hon varit utan blöja dagtid säkert ett halvår, men hon svarar ju oftast nej, på att hon behöver. Säger vi att hon måste ändå eller helt enkelt får följa med mig på toa om vi är borta, så går hon många gånger ändå och det kommer en skvätt. Så det handlar nog också om att ändra vanor. Hemma går hon ju när hon behöver, men är vi iväg så är det ju svårare att tajma med en toa i närheten.
    Nu när hon börjat på 3-5-avdelningen på förskolan har jag förberett henne på att fröknarna kommer säga till henne att hon ska gå och kissa före eller efter vissa aktiviteter. Förhoppningsvis accepterar hon det och låter bli att hålla sig så det blir akut till sist och ett misslyckande i trosorna (då blir hon ledsen).

    Annars kan det ju vara en maktkamp er emellan och han KAN faktiskt styra när han INTE vill kissa ... Vad säger han när du frågan när han behöver kissa, om du frågar lite mer sällan? Vet han hur ofta/när han kissar själv? För en del barn tar det ju längre tid att komma på hur man "bestämmer" över kisset.

    Här är nog 3,5-åringen snart redo att släppa nattblöjan efter hon börjat ha fler torra mornar. Kanske lite lättare när det är jag som vaknar före henne och inte hon som har smygit upp och sitter och leker och inte tar sig tid att morgonkissa.

  • jollan

    Jo han har full koll på när han behöver kissa samt full kontroll över blåsan. Så jag antar att det handlar om rädsla och/eller maktkamp.

    Fick prata med BVCpsykologen som tyckte han kunde ha blöja på förskolan så han slapp gå och hålla sig men att vi skulle försöka få honom att gå utan hemma. Hon sa att vi skulle träna väldigt kravlöst på att sitta en stund på toa så det gör vi nu.

    Han sitter där medan vi läser en bok och sen går han ifrån oavsett resultat med beröm för försök.

    Resultat hittills inget. Han har också slutat kissa i trädgården med utan hämtat en blöja när han ska kissa eller bajsa och byter sen (men hjälp) tillbaka till Underbyxor efteråt.

  • 0fia

    Vårt problem är att dotter kissar på sig stup i ett. Vet inte vad jag skall göra. Sedan tidig vår är det 1-2 (minst) kissombyten per dag. Nattblöja är hon inte i närheten av att sluta med . Kan läkarna hjälpa?

  • syntharen

    Min son vägrade sluta med blöja, vi började prata om det med honom när han var 3 år men icke! Han ville inte alls! När 4 års dagen närmade sig bestämde vi ett datum (31/5, han fyller år i mitten av juni) när han skulle sluta. Vi sa det till honom, skrev det i kalendern han har på väggen och kryssade varje dag. En dag berättade dom på dagis att han ville ta av sig blöjan och ta på sig kalsonger och efter det var det slut med blöjor på dagen. Det var ca 2 veckor innan 31/5. Efter ytterligare några veckor slutade han med blöja på natten och allt har gått jätte bra. 2 gånger har han råkat bajsa på sig men bara för att han inte hann till toan.

Svar på tråden Ni med barn som använt blöja länge, se hit