• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • Rikard
    UmmAli skrev 2014-08-25 12:30:44 följande:
    Bara för att Irak är ett rikt land betyder inte att människorna är det.  Vet du hur de lever i Irak? De dör för de inte har tillgång till rent vatten , elektricitet och mediciner. 

    I Iran lever många i fattigdom även där, ute på landsbyggden där barnäktenskapen till största del finns, är de bönder. De lever på maten de odlar.  De saknar ofta högre utbildning och akademiker och deras liv är på landet.  
    Deras högsta önskan är inte att göra karriär, den är i att bilda familj.  VÄLDIGT sällan gifter sig flickor vid 13 års ålder.  Skulle tippa på 16-17 på landsbyggden och 22-25 i storstäder.
    Det är heller inte från  de rikare familjerna som  barnäktenskap finns, utan bland de mindre rika. och de familjer som inte har högre utbildning.  I Iran är det viktigt med utbildning och en hög sådan. Sällan gifter man sig innan.

    Saudi har jag ingen aning om , men så följer de heller inte islam. Vet heller inte åldern för giftemål där ,men barnäktenskap som du skriver är ju då också 16, 17 , och eftersom sex utanför äktenskapet är förbjudet så är det bättre ifall de är gifta.
    Det är alltså de fattiga i de extremt oljerika länderna Iran och Irak som styr landet och stiftar lagar som gör våldtäkt på barn lagligt. Det hade jag verkligen ingen aning om.
  • Rikard
    UmmAli skrev 2014-08-25 12:03:17 följande:
    Fattigdom och okunskap. 
    Pedofili?  är det pedofili att i Sverige ha sex med en 15-åring?   
    När anser du att sexualdebuten ska vara laglig?
    Och hur gammal var Jungfru Maria när hon födde Jesus? För du är väl kristen?

    Enligt myten var Maria 13-14 år när den kristna guden våldförde sig på henne, fast jag är osäker på om hennes ålder verkligen nämns i Bibeln.

    Hur som helst så anser jag att hela den berättelsen är fullkomligt befängd. Jag är inte kristen och tycker illa även om kristendomen. Jag har dock aldrig någonsin hört någon kristen som har pläderat för att man ska tillåta barnäktenskap eller någon som använder gudens övergrepp mot Maria som ursäkt för övergrepp på barn.

    Varför drar du över huvud taget upp detta?

  • Rikard
    UmmAli skrev 2014-08-25 12:40:38 följande:
    Nä, alltså måste det andra alternativet stämma som din åsikt, att barnäktenskap ENDAST tillämpas i muslimska länder.  Trodde vi rett ut den frågan redan.
    Ok, nu är det helt klar. Du måste vara dum, icke läskunnig eller så misstolkar du medvetet det jag skriver.
    Jag lägger ner den här diskussionen eftersom du uppenbarligen inte vill eller kan förstå vad jag skriver oavsett hur många gånger jag upprepar det.

    Men för de andra som läser detta, som kanske har lite fattningsförmåga eller hederlighet i sitt läsande, så vill jag förtydliga:

    Jag har aldrig menat att barnäktenskap endast är lagliga i muslimska länder.
    Jag har aldrig menat att alla muslimska länder har legaliserat övergrepp på barn.
    Jag har aldrig menat att människor i icke muslimska länder skulle bry sig ett skvatt om vad Muhammed kokade ihop.
  • Rikard
    UmmAli skrev 2014-08-25 12:43:52 följande:
    Gifter bort som i tvångsgifte eller som i personernas medgivande?
    Stor skillnad där,  tvångsgifte är förbjudet med hänvisning till Koranen och fri vilja råder. Bara så att du har det på det klara så att säga.
    Återigen skriver du något som skulle kunna tydas som att du accepterar barnäktenskap om barnet gifter sig "frivilligt".
    Stämmer det?
    Hur kan man tala om frivillighet när ett barn gifter sig?
    Är du helt sjuk i huvudet?

  • Muslimsktjej
    Rikard skrev 2014-08-25 16:01:30 följande:
    Återigen skriver du något som skulle kunna tydas som att du accepterar barnäktenskap om barnet gifter sig "frivilligt".
    Stämmer det?
    Hur kan man tala om frivillighet när ett barn gifter sig?
    Är du helt sjuk i huvudet?

    Kan du inte argumentera emot någon utan härskartekniker? Herregud, hur gammal är du ens?
  • castillo

    Ja som sgt man vet inte hur gammal aisha va därför är detta betydelselöst.

    är det koranen du mennar att man trodde jorden va platt? Isåfall så har du blandat ihop det med att det va kyrkan som påstog att den va platt, inte bibeln kyrkan .


    Halvtre skrev 2014-08-25 13:07:10 följande:

    Det finns ingen som vet hur gammal Maria var så din siffra är betydelselös. Och det var faktiskt sex vi pratade om och du drog en parallell med att Maria hade ett barn och drog slutsatsen att för att få barn måste man ha sex. Hon var dock oskuld och hennes förlossning med Jesusbarnet var mirakulöst. Det är långt mer man kan säga om muhammad där man inte vet vem hans pappa var då hans mamma hade sex med flera män. Vissa ser en sådan kvinna som hora så han var en oäkting.

    Att man sätter upp åldrar för att beskydda barn från övergrepp gör man för barnens bästa. Ett barn skall vara ett barn utan att binda upp sig med en massa förpliktelser. Inte ens en femtonåring är redo för ett äktenskap och det vet man då det sker så mycket mellan 15 och 20. Det är så mycket studier i modern tid med psykologi och kroppens utveckling som pekar på vad som är bäst för människan. Inte en medeltida bok där man trodde att jorden var platt. Det är synd att du arbetar så hårt för att legalisera pedofili och kanske beror det på att det bor en pedofil i dig, hos din familj. Jag vet inte, men jag vet ett och det är att du älskar en pedofil och dunkar honom i ryggen. Oavsett, det är fel. Låt barnen leka, ha kul och utvecklas och tänka på äktenskap när tiden är inne. Inte för att det finns en lag som säger att nu är du 9 så nu "skall" du gifta dig för att muhammad gjorde det eller för att du vill att pedofili skall praktiseras. Om du bara kunde förstå hur hemsk du låter när du gör allt i din makt för att få barn att fara illa. Det är barnmisshandel du propagerar för.


  • castillo

    Det var han bush som ofta sa att de gick i krig innthe name of the lord,


    Rikard skrev 2014-08-24 13:33:10 följande:

    Exempel tack!

    Jag tror nämligen inte att detta stämmer, men om de gör USA verkligen krigar i gudens namn, så är det naturligtvis lika illa som när muslimer begår våldtäkt på barn med islam som ursäkt.


  • castillo

    De som sker med issis, i sverige kollar man bara på de fattiga nyheterna manfår av omvärden. Kollar man däremot på arabisk tv så ser man mer vad som händer, men iallfall issis kallar sig för islamskansgaten, medans flertal stora respekterade imamer i mellanöstern har förklarat jihad emot denna grupp, och sagt rakt ut till muslimer världen över att det är nu jihad att kriga emot dom. Alltså muslimer själva avisar och tillockmed förklarar krig emot dom, så det borde kanske säga något attbdet inte är tillåtet inom islam vad dom gör,


    Rikard skrev 2014-08-24 14:18:42 följande:

    Så när en terrororganisation kallar sig Islamiska staten, så ska man inte diskutera deras religiösa föreställningar?

    När en medlem på Familjeliv förespråkar censur enligt sharia och en annan medlem tycker att det är rimligt med dödsstraff för "lögner om profeten" så ska man inte ifrågasätta deras religion?

    Eller hur menar du?


  • castillo

    Fast så är det inte.

    alla regler gäller både mannen och kvinan, inga undantag. Däremot har man olika vägledning i sin roll i äktenskapet, baserat på könsskillandena som finns. Ex manen ska försörja kvinnan, ja det är juh praktiskt då kvinnan är gravid, ammar, och tar hand om barnen, vilket inte ändrats sedan år 0.

    Sedan tolkas alltid koranen efter nutiden, ex inom islam säger man åt föräldrarna att lära sina barn rida häst, skjuta med pilbåge och simma trormjag det va. Vilket idag tolkas till lär ditt barn köra bil, simma och finna sig ett arbete vilket idag skulle uppmuntrats till att skaffa sig en god utbildning, att försvara sig kan vara göra lumpen.


    Rikard skrev 2014-08-24 17:11:54 följande:

    Det är precis det som är problemet. Att folk inbillar sig att samma grundläggande värderingar som en man konstruerade på 600-talet skulle gälla idag. Det är det jag gör mig så extremt rädd för religiös fundamentalism. Ni slutar tänka själva och tror att människor på 600-talet (eller ännu tidigare i andra religioner) hade de enda rätta värderingarna.

    Alla värderingar är inte desamma idag som de var då Muhammed hittade på Koranen, men jag dömer inte ut allt gammalt "för att det är gammalt". Kan du någonstans visa på att jag har skrivit något åt det hållet. Det jag önskar är att människor ska tänka själva och inte förlita sig på vad människor sa för flera århundraden sedan.

    (Jag blir alltid lite osäker på om jag skriver så att du inte förstår eller om du medvetet gör så galna slutsatser av det jag skriver.)

    I mina ögon har islam ingen respekt för människor.

    Enligt islam gäller olika regler för män och kvinnor, olika regler för muslimer och andra. Människor har inte religionsfrihet och inte yttrandefrihet, homosexuella respekteras inte. Islam förordar drakoniska lagar som inte hör hemma i ett modern samhälle.

    Att religionerna gör att människor inte tänker och värderar själva, utan litar på vad människor hittade på i forntiden skrämmer mig. För mig är detta en av de största hoten mot en fri, rättvis, mänsklig och människovärdig värld.

    Vi ska välja bra värderingar för att de är bra, inte för att de är gamla eller nya och absolut inte för att någon påstår att något slags gud har föreskrivit dem.


Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.