• lallaa

    Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.

    VARNING: lång text.

    Hur gammal var Aisha när profeten (SAW) gifte sig med henne?

    Som det har framgått av andra artiklar som rör de krig som Profeten fick utstå ,utstod han bland annat falska anklagelser som idoldyrkarna spred för att förstöra Profetens anseende. Borde inte de då ha använt detta giftermål och vigsel under Mecka perioden för sitt ändamål, på samma sätt som människor idag försöker använda? Givetvis om denna händelse hade ägt rum skulle de ha försökt klandra honom för det, vilket inte har varit fallet. Hur kan en sådan händelse inte förorsaka en masskritik eller ens kritik av någon på den tiden? Borde inte folk prata åtminstone om detta märkvärdiga äktenskap av Profeten som hade den enastående karaktären och anseendet bland folk? Dessa är bland många andra frågor som försvårar för den kända teorin om Aishas ålder.
    Faktum är att utöver det som skrivits ovan möter påstående flera andra oövervinnliga problem.

    De väsentliga problemen, som det skall framgå nedan, är:1)hadithens opålitliga länk 2) berättelsens innehåll. 3)Andra berättelser som tillbakavisar den kända historian.

    Aisha var sex/nio år, men enligt vem?
    När hela världen idag, efter 1400 år, talar om profeten som gifte sig med ett nio årigt barn, borde också alla tala om detta äktenskap när profeten levde och efter att han dött. Men talade verkligen alla om detta äktenskap? Det var inte någon majoritet som talade om det. Inte heller någon minoritet och inte heller någon mindre grupp eller ens ett fåtal. Varje läsare undrar därför vem är det som står som källa för denna berättelse? Överraskande nog berättar ingen av profetens samtida att han gifte sig med henne när hon var sex eller nio år gammal. Inga av de tiotusentals muslimer och icke muslimer berättar detta, undantaget en person. Följande är berättelserna om åldern vid äktenskapet:
    Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar: ?profeten vigde sig med mig när jag var sex år och gifte sig med mig när jag var nio år? [1]
    I Sunan EbnMajeh hadith nr 1990 Abdullah berättar att han har hört sin far Urwah berätta samma berättelse men undantaget att hennes ålder inte anges i Abdullahs berättelse.
    Alzuhri berättar att han hörde från Urwah: ?profeten gifte sig med henne när hon var sju år och hade bröllop när hon hade blivit nio medan hon hade sina leksaker med sig och hon var 18 när han dog?[2]

    Bukhari: Hashim återberättar att han hörde sin far Urwah berätta att Aisha berättar:
    Profeten gifte sig med mig när jag var sex år[i Mecka], sedan immigrerade vi till Medina. En dag när jag gungade med några kompisar kom min mamma och ropade på mig jag gick till henne och förstod inte vad hon ville. Hon tog tag i min hand och drog mig hem. När vi kom in satt flera kvinnor och gratulerade, hon lämnade mig till dem och de förskönade mig. Sedan lämnade hon mig till profeten, medan jag var nio år gammal? [3]

    Bukhari och Muslem är två viktigaste ahl sunnah( sunitiska skolan) källor när det gäller profetens "hadith"

    Som läsaren säkert lägger märke, är den enda personen som berättar denna händelse ingen annan än Aisha själv. Hur kan detta vara möjligt att hon och bara hon berättar denna märkvärdiga händelse som människor har lyft för att kunna attackera islam och beskriva Profeten med de mest avskyvärda beskrivningarna? Ville folk inte prata om det, eller förbjöds dem att prata om det?
    Faktum är att ummayad tyrannerna betalade för fabricering av hadither som klandrade profeten. Därmed när de lyckades få någon att lägga ord i munnen på Aisha och med detta klandra profeten, hade de inget större behov att hämta en annan som påstådd vittne. Om händelsen däremot hade inträffat skulle det säkerligen finnas några bland de tiotusentals muslimerna som återberättade denna händelse.
    Vilka fick höra denna händelse från Aisha? Även där finns det problem. Enligt den sunitiska skolans nio mest pålitliga hadith böcker, undantaget Sunen Alnisaei, finns det bara en person som har hört Aisha berätta denna händelse. Han är den enda undantaget som hört henne uttala denna hadith. De andra hadith böckerna som anger andra vittnen(2-3) har en svagare eller opålitliga återberättare därav brukar de inte nämnas.
    Den man som har hört henne och varit grunden för hela historian är Urwah. När läsaren upptäcker att denna Urwah är Aishas systerson, blir frågan varför skall hon berätta detta för just denna släkting? Inte minst med tanke på att Urwah föddes tidigt under den tredje kalifens kalifat, dvs. ca 25 år efter detta äktenskap. [4] Hadith skribenterna har inte kunnat hitta någon berätta denna händelse under alla dessa år före och efter Urwah.
    Urwah får höra denna ?hemlighet? från sin moster. Vem avslöjar han denna märkliga nyhet för? Trots att Urwah var en som tros vara en stor hadith återberättare, har ingen hört honom uttala denna hadith undantaget hans söner Hashim och Abdullah och någon vid namnet Alzuhri. Som det framgick ovan anger den ena sonen att hon vigdes när hon var sex, och nio år vid bröllopsceremonin, medan Abdullah säger ingenting om åldern. Har den ena sonen, Abdullah, undanhållit den väsentliga informationen eller har den andra brodern Hashim lagt till den påstådda åldern? Varför är Alzuhris version lik Hashim men inte Abdullah? Innebär det att Abudllah har återberättat fel?
    Är det möjligt att Urwah den enda påstådda vittnet har lagt ord i munnen på Aisha? Varför inte? Ju mer märkvärdig en händelse är desto mer belägg behöver den intellektuelle för att tro. Då det är bara Urwah som berättar detta finns det stor indikation på att hans berättelse skulle vara ett påhitt. Men möjligheten att hans son Hashim eller Alzhuri skulle ha lagt detta i munnen på Urwah är också trolig, inte minst när de lagt till information som det tredje vittnet, Abdullahs version saknar. Det bör heller inte försummas att Alzuhri säger att hon var sju medan Hashim säger att hon var sex år gammal, är det Urwah som har sagt fel, eller är det de som hört fel? Utöver det att Alzuhri avviker från Hisham i åldern, beskriver han något som ingen annan har beskrivit. Nämligen att Aisha tog med sig sina leksaker. Har verkligen Aisha berättat det till bara Urwah och sedan Urwah bara till honom?
    Faktum är att både denna Alzuhri och Urwah avskydde imam Ali (AS) som Profeten älskade och deklarerade att den som inte älskar Ali är hycklare.
    Hur kan en muslim lita på sådana människor? Länken mellan hadith-skribenten och Urwah som skall ha hört Aisha innehåller fler andra problem. Men det som sagts ovan är tillräckligt för att visa hadithens svaghet. Inte minst för att mycket pekar på att denna Alzuhri och Urwah är två hycklare. Även Hashim anklagas av många sunniter för bedrägeri och missbruk av sin far och farfars anseende bland sunniter.
    Givetvis gynnar denna berättelse despoterna som tyranniserat folk inte minst profetens avkomma för att själva inta profetens positions som samhällets vägledare och överhuvud. Denna berättelse är en av många andra berättelser som försöker klandra profeten. En berättelse som försöker förgöra imam Alis meriter, vilken är känd bland alla muslimer för att vara den första mannen som blev muslim. Alzuhri säger istället: vi känner inte någon man som blev muslim före Zayd ben Haretheh. Vad skall betraktaren förvänta sig av en person som förnekar något sådant givet bland muslimerna? Är inte det givet att han kommer med sådana berättelser för att vinna Umayyad dynastins nöje?[6]
    Bukharis version grundas också på Hashims berättelse, dock med mer detaljer. Innehållet i hans version avslöjar tydligare anledningen bakom sådana berättelser. I hans version beskrivs Aisha som ett barn vilket hon var enligt berättelsen. Men problemet ligger i följande punkter:

    Aisha kallas av sin mamma, går med henne, förskönas och tas sedan av sin mamma för att lämnas till profeten, men hon förstår inte vad det är som på gång. Detta visar att det som en del muslimer menar, att flickorna mognade snabbare, inte kan vara särskilt trovärdigt, eftersom de som har fabricerat denna berättelse visar att ett barn även då inte förstod vad äktenskap betydde.
    Problemet ligger inte där, utan katastrofen i denna berättelse som gör den till en omöjlig berättelse, är att den avser anklaga Profeten (frid vare med honom) att viga sig med någon som inte ens fattar vad giftermål är för något? Hur kan profeten acceptera att hon skall komma till hans hem utan att hon ens har förstått att hon har blivit hans fru? Ingår inte intentionen i vigselceremonin? Att paret skall vid ceremonin mena det de säger, är ett villkor. Hur kan Profeten försumma detta? Hur kan hennes mamma och pappa ha negligerat detta?

    Visserligen är det märkligt att hon hade varit vigt i tre år utan att veta det och inträdde Profetens hus utan att förstå något, när hon lämnades av sin mamma till Profeten? Varför lämnar inte hennes far henne till profeten? Beskrivs inte hon som ett objekt som inte fattar något och lämnas av det ena subjektet till det andra subjektet? Vart tog Aishas far vägen?

    Varför skall profeten behöva viga sig med ett sexårigt barn i Mecka och vänta i tre år för att gifta sig med henne? Var han rädd att hon skulle gifta sig med någon annan och ville därför garantera att just detta barn skall bli hans kommande fru? När han vigde sig med henne vid sex års ålder varför gifte han sig med henne när hon var nio år? Kunde inte profeten gifta sig med henne om några år när hon mognar lite mer och vet vad äktenskap betyder? Visserligen går det inte att hitta en vettig rationell förklaring till dessa och många andra frågor, vilka visar ytterligare belägg att berättelsen är opålitlig.

    Vi ska titta lite djupare på det:

    Bukhari nämner en hadith där Aisha beskriver att hon var en ung lekfull jariyah(ung dam) när Koranen kapitlet Månen uppenbarades.[7] Detta kapitel uppenbarades som det 37:e kapitlet innan Taha nr 45. Det är allmänkänt att Omar Ben Alhkattab konverterade i samband efter det 45:e kapitlets uppenbarelse. Han skall enligt flera berättelser ha varit den fyrtionde mannen som konverterade. Det finns dock flera berättelser om när denna konvertering skulle ha ägt rum, alternativen som finns är alltifrån år 8,7 eller 5 f.h.[8] Den rådande uppfattningen är att han konverterade 8 år f.h. och suran som Aisha berättar har uppenbarats som 37. När har då denna sura uppenbarats? Tyvärr finns det inga enkla fakta att hitta för att besvara denna fråga. Men tydligen något år innan år 8 f.h. eftersom då hade sura 45 uppenbarats och det har funnits mellanrum mellan de 114 kapitlen som uppenbarades under 23-årsperiod.
    Om vi förbiser detta och antar att kapitel 37 uppenbarades år 8 f.h. hur gammal måste Aisha ha varit då hon vittnade uppenbarelsen av denna vers? Hon kallar sig för en jariyah vilket betyder ung dam då och nu. Hur gammal måste hon ha varit för att kunna se sig själv som en lekande ung dam? Hur gammal måste hon ha varit för att förstå att Profeten får en uppenbarelse av Gud och vad verserna lyder? Den minsta tänkbara åldern är 5-6 år. Detta innebär att hon vid år 1 e.h.[9] måste ha varit åtminstone 14 år gammal. Detta motsäger naturligtvis berättelsen som rapporterar att hon var en nioårig flicka.

    Faktum är att hon inte var 14 år utan äldre. Men den ovan beräkningen grundar sig på antaganden som försöker visa att hennes minimala ålder vid giftermålet måste ha varit 14 år. Det finns dock flera berättelser som visar att hon har varit äldre vid giftermålet.

    Ebn Eshaq berättar att Aisha var den 19:e personen som konverterade till islam.[10] Detta bekräftas av en annan berättelse från Asmaa, Aishas syster som berättar att när deras far kom hem och meddelade att han hade konverterat till islam, konverterade både hon och Aisha.[11] Samt flera källor där Asmaa berättar att hon var den 18:e personen innan sin syster Aisha.[12]
    Ingen tvekan att om deras far var bland dem första männen som konverterade till islam, och de gick efter sin far i detta, att deras numrering blir som de 18-19:e muslimerna. Det måste ha varit senast år 10 f.h. dvs. tre år efter första uppenbarelsen, om inte tidigare.
    Hur gammal var då Aisha när hon konverterade? Återigen om vi antar den minsta tänkbara åldern vid konverteringen, borde hon inte vara yngre 5-6 år. Vid detta fall måste hon ha varit minst 15 år vid emigrationen och 16 när hon gifte sig, då profeten gifte sig med henne år 1 eller 2 e.h.

    Asmaa föddes 17 år innan uppenbarelsen, dvs. år 27 före emigreringen till Medina.[13]Hon var 10 år äldre än sin syster Aisha.[14] När Asmaa är 27 år vid emigreringen måste hennes syster Aisha vara exakt 17 år gammal. Dessa berättelser bekräftas och bekräftar av analysen som gjort ovan, där hon måste ha varit minst 14, 15 eller 16 år enligt flera berättelser. Hon var därmed 18 eller 19 år vid giftermålet i Medina, då olika berättelser anger att äktenskapet ägde rum år 1 eller 2 e.h.

    Många om inte alla historiker berättar att Abubakr var 21 år när han fick sin dotter Asmaa, [15] och därmed 31 år när han fick Aisha. Enligt alla historiker var han också två år yngre än profeten. När hon föddes var profeten 33 år gammal. Profeten gifte sig med Aisha när han var 53-4 år gammal, och då måste hon ha varit tjugo år gammal.

    Läsaren bör lägga märke att dessa berättelser som visar att Aisha måste ha varit 17-20 år gammal berättas inte av endast en person utan av flera från Profetens följeslagare. Dessa berättelser har därmed en högre pålitlighets grad. Flera av dessa berättelser återberättas av Bukhari och därmed mer trovärdig även enligt Bukhari, då länken omfattar mer pålitliga personer än länken som vars berättare är kända för sitt hat mot imam Ali.

    Vi lämnar intellektet och visdomen att reflektera över detta. Fred vare med er.

    [1]Sahih muslim hadith 2548
    [2]Sahih Muslim 2579 eller 1422
    [3]SahihBukhari, hadith nr 3681
    [4]Ibn Hajar al-Asqalani, Taqrib al-Tahdhib
    [5] Ebn Hajar i Tahthib Altahthib (en bok om hadith berättarna)beskriver honom som en arbetare för umayaderna. Se vol 4. Nr 386, där berättar Ebn hajar berättar om Alaamash
    [6] Alestyab av Alhafedh ben Alber i sin skidlring av Zayd Ben Harethe.
    [7] Albukari hadith nr 4595 eller engelska versionen Vol.6 bok 60 hadith nr 399
    [8] Förkorttning av Före Hijra, dvs. före Profetens flytt från Mecka till Medina
    [9] Dvs. efter hijra
    [10]Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar: Siret Ebn Hisham vol.s271 Allughat vol.2 329, 351.
    [11]KanzulFawaed av aljaraki s. 123
    [12]Omdat Alqaari Vol.2 s.93 Alekmal av Alkhatib Altabrizi s.148 och Osd Alghabe vol.5 s.392 Al-Esabah V.8 s.12-13, Tahdhit alkamal Vol. 35 s.124. Emtaa Alasmae Vol. 6 s.203 Tahthib Altahthib Vol.12 s.348
    [13] Tarikh Medinet Demeshq V.69 s.9 Almoejam Alkabir av Altabarni Vol 24 s.77
    [14] Alsahih Vol. 4 s.85-120 åberopar tiotals källor
    [15] Alsahih Vol. 4 s.85-120

  • Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.
  • Rikard
    castillo skrev 2014-08-25 21:09:03 följande:

    Nej han var president och röstad fram demokratisk alltså så var majoriteten av befolk ingen i usa med på hans politik och krigen kan förde.


    Jag noterar att du inte ger något exempel på att USA har fört krig i guds namn eller av religiösa skäl.
    Ska jag tolka det som att du inte kan ge några sådana exempel.
  • Tom Araya
    castillo skrev 2014-08-25 20:07:10 följande:

    Ja som sgt man vet inte hur gammal aisha va därför är detta betydelselöst.


    Man vet att hon var ung, väldigt ung med dagens västerländska mått mätt.
    Självklart har det betydelse, oavsett om hon i verkligheten var 5 eller 25, eftersom muslimer använder Muhammeds äktenskap med Aisha som rättesnöre för att äkta (och ha samlag med) väldigt unga flickor.

    Vad det gäller pubertet, så även om medelåldern för pubertet är betydligt högre än 9 år för svenska flickor så är betraktas de ändå som barn när så sker och även en tid efter.
  • Tom Araya
    castillo skrev 2014-08-25 21:16:13 följande:

    De gör mycket som står i koranen är förbjudet. Ex tvinga på någon en religion


    Jag och Islam/Koranen har olika åsikt om vad tvång är. För mig är det motsatsen till valfrihet. För muslimer är det uppenbarligen så att kan eller vågar man inte säga ifrån så anses man inte tvingad.
  • castillo

    Regler är lagstiftningar, alltså sådant som du får straff för, alltså ex otrohet, eller om du stulit osv,

    sedan finns det olika skylldigheter man har , ex en man har skylldighet att försörja sin fru. Men om en kvinna ex inte vill bära slöja och väljer att inte göra det så kan hon inte ställas till rätta för detta och bli straffad för det, däremot så kommer hon bli ifrågasatt av gud på dommedagen.

    1. Kvinnan förljer manen och det är viktigt att man för över religionen till sina barn därför ej tillåtet att gifta sig med en kristen man,

    2. Nej en kvinna får ej ha 4 män, hur ska hon veta vem pappan till barnet är, vilket är viktigt inom islam att barn har rätt till sina 2 föräldrar. Däremot så är det inte bara fritt fram för en man att gifta sig hur som hälst. Fast ja muslimer tror på polygami.

    3.kläddkoden är ej anorlunda, båda ska täcka sig, däremot ser vi olika ut och därför täcker oss på olika sätt.

    4. A kvinnan anses inte särskilt trovärdig då kvinnor ofta överdriver, och syselsätter oss mycket med skitsnack

    5.jag vet inte vad andra anser. Men man får inte fysiskt göra illa någon specielt inte sinfru, däremot står det att du får markera får ej göra ont, lämna märke osv. Om hon efter flera tillsägelse inte lyssnar. Då pratar vi inte om småsaker då pratar vi alvarliga saker, ex hon vägrar ta hand om barnen, tappar respekten för manen och kallar han saker osv.

    En kvinna rekomenderas inte slå en man då hon riskerar i att bli skadad i ett slagsmål med en man. Har hon samma problem med sin man ex att han vägrar försörja henne , missunar sin failj, behandlar henne illa bör hon kontakta en anhörig man eller en imam eller någon annan som kan tala med hennes man om problemet. Detta är för att förhindra skilsmässa och försöka rädda ett äktenskap, inte för att slås och styra sin partner.

    6. Om man är insatt i islam vet man att det som gäller manen gäller kvinnan. Det finns inte ordet hen det står hon eler han men det gäller båda. Ena parnen får ej tvinga till sig samlag, andra partnen får ej neka sin partner samlag. Det menas du får ej vålta din partner. Men du ska inte heller missuna din partner samlag. Sex är en stor del av äktenskapet.

    7. Ja han är fam6ljens överhuvud, vilket inebär sista ordet, men han bör heller inte göra emot sin frus vilja, man diskuterar och kommer överens i ett äktenskap, han håller familjens ekonomi, men är också försörjningsskyldig och bör se till att yans familj inte saknar något. Han har även ansvaret attt hans familj följer islam, synderna hans fru gör är också hans ansvar. Kvinnan ansvarar inte för manens synder.

    Inför gud är man lika värd.

    inom lagen gäller lagen för både manen och kvinnan samma straff gäller båda.

    arbetar man i om sa ma yrke gör samma arbetsuppg, gäller lika löner.

    När det gäller dom som lämnar islam finns det lagar kring det samtidigt som alla förtjänar en andra chans. Och ja det är stort inom islam att först tro på gud sen förnecka honom. Det är det i alla religioner.

    sen inom islam så är efterlivet viktigare en nu, du får belöning nu för dina goda gärningar och du får dom i efterlivet, du får straff nunoch i efterlivet.

    ,


    Rikard skrev 2014-08-25 21:01:26 följande:

    Detta stämmer inte.

    Eller så har andra muslimer ljugit för mig.

    Exempelvis:

    1) en muslimsk man får gifta sig med en kristen kvinna, men en muslimsk kvinna för inte gifta sig med en kristen man.:

    2) en muslimsk man får ha fyra hustrur, det omvända gäller inte för kvinnor.

    3) Klädkoden är annorlunda.

    4) Manliga och kvinnliga vittnen bedöms olika.

    5) Flera muslimer har här på Familjeliv sagt att mannen har rätt att slå kvinnan om hon inte lyder. Ingen har sagt att kvinnan har samma möjlighet.

    6) I Koranen står att kvinnan är mannens åker som han går på när och hur han vill. Det omvända står inte för kvinnan.

    7) Mannen är familjen överhuvud

    Med mera

    Jag noterar att du förbigår det faktum att islam har olika regler för muslimer och ickemuslimer. Som ateist är jag teoretiskt helt rättslös i enligt muslimsk lag och hur islam behandlar dem som vill lämna religionen ska vi inte tala om.


  • castillo

    Jag orkar inte leta, men har sett videoklipp om det va på nyheter eller någon sida så va det iallfall ett av deras tal när det gäldre nått land i mellanöstern. Vilket fall som hälst så är att skylla sina handlingar eller lägga över ansvaret på gud för att man för krig fel. Eller för sina brott för den delen också,


    Rikard skrev 2014-08-25 21:22:55 följande:

    Jag noterar att du inte ger något exempel på att USA har fört krig i guds namn eller av religiösa skäl.

    Ska jag tolka det som att du inte kan ge några sådana exempel.


  • Muslimsktjej
    castillo skrev 2014-08-25 21:41:14 följande:

    Regler är lagstiftningar, alltså sådant som du får straff för, alltså ex otrohet, eller om du stulit osv,

    sedan finns det olika skylldigheter man har , ex en man har skylldighet att försörja sin fru. Men om en kvinna ex inte vill bära slöja och väljer att inte göra det så kan hon inte ställas till rätta för detta och bli straffad för det, däremot så kommer hon bli ifrågasatt av gud på dommedagen.

    1. Kvinnan förljer manen och det är viktigt att man för över religionen till sina barn därför ej tillåtet att gifta sig med en kristen man,

    2. Nej en kvinna får ej ha 4 män, hur ska hon veta vem pappan till barnet är, vilket är viktigt inom islam att barn har rätt till sina 2 föräldrar. Däremot så är det inte bara fritt fram för en man att gifta sig hur som hälst. Fast ja muslimer tror på polygami.

    3.kläddkoden är ej anorlunda, båda ska täcka sig, däremot ser vi olika ut och därför täcker oss på olika sätt.

    4. A kvinnan anses inte särskilt trovärdig då kvinnor ofta överdriver, och syselsätter oss mycket med skitsnack

    5.jag vet inte vad andra anser. Men man får inte fysiskt göra illa någon specielt inte sinfru, däremot står det att du får markera får ej göra ont, lämna märke osv. Om hon efter flera tillsägelse inte lyssnar. Då pratar vi inte om småsaker då pratar vi alvarliga saker, ex hon vägrar ta hand om barnen, tappar respekten för manen och kallar han saker osv.

    En kvinna rekomenderas inte slå en man då hon riskerar i att bli skadad i ett slagsmål med en man. Har hon samma problem med sin man ex att han vägrar försörja henne , missunar sin failj, behandlar henne illa bör hon kontakta en anhörig man eller en imam eller någon annan som kan tala med hennes man om problemet. Detta är för att förhindra skilsmässa och försöka rädda ett äktenskap, inte för att slås och styra sin partner.

    6. Om man är insatt i islam vet man att det som gäller manen gäller kvinnan. Det finns inte ordet hen det står hon eler han men det gäller båda. Ena parnen får ej tvinga till sig samlag, andra partnen får ej neka sin partner samlag. Det menas du får ej vålta din partner. Men du ska inte heller missuna din partner samlag. Sex är en stor del av äktenskapet.

    7. Ja han är fam6ljens överhuvud, vilket inebär sista ordet, men han bör heller inte göra emot sin frus vilja, man diskuterar och kommer överens i ett äktenskap, han håller familjens ekonomi, men är också försörjningsskyldig och bör se till att yans familj inte saknar något. Han har även ansvaret attt hans familj följer islam, synderna hans fru gör är också hans ansvar. Kvinnan ansvarar inte för manens synder.

    Inför gud är man lika värd.

    inom lagen gäller lagen för både manen och kvinnan samma straff gäller båda.

    arbetar man i om sa ma yrke gör samma arbetsuppg, gäller lika löner.

    När det gäller dom som lämnar islam finns det lagar kring det samtidigt som alla förtjänar en andra chans. Och ja det är stort inom islam att först tro på gud sen förnecka honom. Det är det i alla religioner.

    sen inom islam så är efterlivet viktigare en nu, du får belöning nu för dina goda gärningar och du får dom i efterlivet, du får straff nunoch i efterlivet.

    ,


    " A kvinnan anses inte särskilt trovärdig då kvinnor ofta överdriver, och syselsätter oss mycket med skitsnack"

    Ursäkta?
  • castillo

    Det är nog så här.

    inom islam får en kvina gifta sig tidigast vid puberteten, alltså inviduelt.

    När vi pratar pubertet pratar vi inte bara att hon börjat få mens eller hon börjar få bröst , det innebär också att hon börjar mogna mentalt, vilket är inviduelt. I västvärden är man barn sen tånåring sen vuxen. Inom silam är du barn eller vuxen. Alltså när en person fått mens , hårväxt vid könet, bröst, börjst mogna, kan bedöma fel från rätt , blir hon vuxen oavsätt hur många år hon levt, det innebär att hon är då skyldig till att fasta, be, och alla andra plikter man som muslim har, man blir straffmyndig för sinna brott,synder. Man har rösträtt, man betraktas som vuxen antingen en ung vuxen eller bara vuxen, och eftersom man betraktss som vuxen har man också rättighet att gifta sig och bilda egen familj.

    Samma gäller manen, när han är könsmogen, alltså börjar tänks på sex, är könsmogen, hår på ansiktet och könet, han kan skilja från rätt och fel, mentalt börjar mogna, har han skylldigheter att sköta bönen , fasta, almosa ja allt som ingår, han får rösta, och har också rätt att börja bilda familj. Och skyldig till att försörja sin familj, mamma om så behövs osv.

    Giftemål är en rättighet inom islam, även fö3ståndshandikapade har rätt till ett äktenkap även fast de utväklas anorlunda. Man har rätt till att börja bilda familj,

    men sedan finns det regler hur ett äktenskap får gå till, båda partnerna måste vilja det, älska varandra, fått välja själv vem man tacakr ja till äktenskapet.

    Man måste vara så pass mogen att man förstår sina skylldigheter och vad ett äktenskap inebär.

    visa länder eller människor missbrukar sin makt, och tar det som de anser till sin fördel, ex ja hon har fått mens hon är 9 år hon får gifta sig, medans flicks. Kanske inte ens vet vad sex är, har inga sådana luster än, kan inte vara en fru då hon inte vet vad det innebär. Vill inte gifta sig, att en man då gifter sig med henne iallfall då har han missbrukat sin makt och hänvidar då till källor där han redovisar sin rättighet, men totalt struntade att respektera allt. Det är väldigt vanligt att människor gör så, vilket är hemskt då andra männs0iskor kommer till skadda.

    Det är inte så islam är, det är inte så det står i koranen. Mend et finns muslimer som gör fel och missbrukar sin ställning.vilket är fel.


    Tom Araya skrev 2014-08-25 21:23:40 följande:

    Man vet att hon var ung, väldigt ung med dagens västerländska mått mätt.

    Självklart har det betydelse, oavsett om hon i verkligheten var 5 eller 25, eftersom muslimer använder Muhammeds äktenskap med Aisha som rättesnöre för att äkta (och ha samlag med) väldigt unga flickor.

    Vad det gäller pubertet, så även om medelåldern för pubertet är betydligt högre än 9 år för svenska flickor så är betraktas de ändå som barn när så sker och även en tid efter.


  • castillo

    Att bli tvingad betyder att du får inget val. Ex om någon ställer en pistol emot ditt huvud och hotar att döda dig om du inte gör som dom säger. Eller det är mer ett ultimatum

    tvingad är att du tvingas till samlag ex fast du inte vill och den gör det emot din vilja.

    Eller att du är så hinderförlamad att du kan ej rulla stolen själv och någon ställer dig där du inte kan säga emot.

    Tvång är att med någon slags metod ge dig inget val än att lydda.

    Att man är blygg och vågade inte säga nej är inte tvång.

    Att få ett ultimatum är tvång.


    Tom Araya skrev 2014-08-25 21:29:45 följande:

    Jag och Islam/Koranen har olika åsikt om vad tvång är. För mig är det motsatsen till valfrihet. För muslimer är det uppenbarligen så att kan eller vågar man inte säga ifrån så anses man inte tvingad.


  • castillo

    Ingen vet då man inte skrev mer det då det inte var något viktigt. Men man har uppmerksammat det då hon var väldigt ung i gemförelse med honom. Alltså en stor åldersskillnad. Alla säger olika åldrar, man hör 6,9 ,19 osv osv, men ingen vet då det ej finns nerdokumenterst, hennes ålder är bara spekulationer från olika tolkningar. Däremot tänkte hon och resunera som en vuxen. Alltså va hon inom islam, könsmogen och mentalt mogen alltså hade hon rättigheten att gifta sig, det finns ingen ålder satt som i svensk lag inom islam, krVen är att man ska vara mogen för att kunna ha ett äktenskap. Alltså va hon väll ca från tånåring till runt 20 år när jon giftr sig. Men det finns inga bevis på hur gammal hon va .


    SatanLendMeADollar skrev 2014-08-25 21:42:14 följande:

    Hur gammal var hon då?


Svar på tråden Aisha var inte 6-9 år när profeten mohammed (SAW) gifte dig med henne.