• Jamilia

    Hur lång morgonrutin under vardagarna?

    Hej!
    Finns säkert gamla trådar i detta ämne men har sökt och hittar inga som ger svar tycker jag...

    Hur som helst, min fråga blir kort och gott:
    Från det att ert/era barn vaknar på morgonen, tills det att ni lämnar bostaden, hur lång tid har gått?

    Upplever att våra egna morgonrutiner håller på att spåra ur, behöver lite nytt perspektiv fr andra att jämföra med!

  • Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?
  • Paincake

    Jag stiger upp kvart i sex, duschar och gör mig i ordning, äter frukost.
    Väcker äldsta (4,5 år) ca kl 6.20 genom att klä på honom i sängen (han måste väckas med silkesvantar, annars brakar helvetet loss. Därför klär jag på honom och låter honom mornas en stund i sängen.)

    Ca 6.30: väcker lilla (snart två år), kissar på pottan/byter blöja och klär på. Stora kommer nerför trappan. Sticker en knäckemacka eller en banan i handen på barnen medan vi klär på ytterkläder i hallen..

    6.45 Borstar tänderna.

    6.47 Går till förskolan.

    Så allt som allt tar det ca en timme att göra mig och två barn i ordning. Då är kläderna framlagda dagen innan, förskoleväskorna packade och barnen äter frukost i förskolan.


  • Jamilia

    Oj, tackar för alla svar! Hinner nog inte kommentera alla men läser allt!! Skriv gärna om ni tycker att tiden på morgonen känns lagom!

  • Jamilia
    Jamilia skrev 2014-09-15 21:48:24 följande:

    Oj, nu blev det många inlägg! Mitt svar va riktat till Jespin!


    Jespis, förlåt!
  • Flickan och kråkan

    För egen del skulle det vara lagom med två timmar. Nu börjar äldsta skolan 08.00 och vi bor på landet så har en bit till skola och förskola så vi får klara oss på 70 minuter. Vi kör lite löpande band här där jag och sambon har våra väl utmejslade uppgifter .

  • Jamilia

    En följdfråga: Någon som upplevt att FÖR mkt tid blir negativt, att barnet då börjar leka och dona och har svårt att bryta upp och gå när det är dags?

  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-15 21:57:04 följande:

    För egen del skulle det vara lagom med två timmar. Nu börjar äldsta skolan 08.00 och vi bor på landet så har en bit till skola och förskola så vi får klara oss på 70 minuter. Vi kör lite löpande band här där jag och sambon har våra väl utmejslade uppgifter .


    Men vi har som sagt tre......som inte är sådär megafokuserade på att vi har tider att passa
  • Alexi

    Våra barn är snart 4 och 6 år och morgnarna har sett likadana ut i ett par år.

    En förälder åker tidigt hemifrån. För den andre föräldern och barnen ringer kl 06.30. Upp, gå på toa, sen göra frukost till barnen och se till att de sitter och äter. Jag duschar medan de äter och gör mig klar så långt jag hinner. Sen klär de på sig (mindre och mindre hjälp behövs där men jag övervakar det som behövs), borstar tänder och kammar hår. Sen när de är helt klara leker de eller ser på tv, det brukar vara runt ca kl 07. Jag äter frukost oftast i lite lugn och ro (grymt skönt med tio min i ensamhet i köket), gör mig helt klar och röjer även lite i köket om jag hinner och sen går vi hemifrån ca 7.20. Funkar utmärkt. 

  • pigglet

    Vi har gott om tid, egentligen. Alla stiger upp 7.00. Jag fixar frukost, barnen gör sig i ordning. Alla äter frukost. Klockan 8 klär vi på ytterkläderna och beger oss till skolor/jobb.
    Det som stressar till det är att barnen hinner sätta sig vid tv alt börjar leka och så vips stressar vi i alla fall. För en timme räcker mer än väl om alla jobbar på.

  • Smulan 89

    Jag ställer klockan på 07:00 och vi lämnar bostaden 08:40, Barnen är uppe lite olika, men en timme ca brukar vi ha på oss. Under den tiden ska hundarna (3 st) ut en kort sväng och få frukost. Barnen ska ha frukost, borsta tänderna och ha rätt kläder efter väder (de går på ur och skur förskola 15 tim/vecka). Ibland blir det stressigt på slutet, men vi brukar klara det ganska bra. Barnen är 2 år och knappt 4 år. Jag är ensam med barnen sön kväll-fre em, då min man jobbar i Norge på veckorna.

Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?