• Jamilia

    Hur lång morgonrutin under vardagarna?

    Hej!
    Finns säkert gamla trådar i detta ämne men har sökt och hittar inga som ger svar tycker jag...

    Hur som helst, min fråga blir kort och gott:
    Från det att ert/era barn vaknar på morgonen, tills det att ni lämnar bostaden, hur lång tid har gått?

    Upplever att våra egna morgonrutiner håller på att spåra ur, behöver lite nytt perspektiv fr andra att jämföra med!

  • Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2014-09-15 22:01:24 följande:

    Våra barn är snart 4 och 6 år och morgnarna har sett likadana ut i ett par år.

    En förälder åker tidigt hemifrån. För den andre föräldern och barnen ringer kl 06.30. Upp, gå på toa, sen göra frukost till barnen och se till att de sitter och äter. Jag duschar medan de äter och gör mig klar så långt jag hinner. Sen klär de på sig (mindre och mindre hjälp behövs där men jag övervakar det som behövs), borstar tänder och kammar hår. Sen när de är helt klara leker de eller ser på tv, det brukar vara runt ca kl 07. Jag äter frukost oftast i lite lugn och ro (grymt skönt med tio min i ensamhet i köket), gör mig helt klar och röjer även lite i köket om jag hinner och sen går vi hemifrån ca 7.20. Funkar utmärkt. 


    Jag läser med beundran. Barnen har varit på toa, ätit, klätt på sig, borstat tänder och är helt färdiga och du har dessutom hunnit duscha på en halvtimme. Vi måste göra något fel någonstans .
  • Jespis

    Ja, en timme räcker - vill inte väcka dem ännu tidigare heller...
    Våra är 6, 8 och 10 och äter frukost hemma. När de åt på förskolan kunde vi ta upp dem kl 7 och åka 7.20. Those were the days...

  • Jamilia
    Jespis skrev 2014-09-15 22:06:59 följande:

    Ja, en timme räcker - vill inte väcka dem ännu tidigare heller...

    Våra är 6, 8 och 10 och äter frukost hemma. När de åt på förskolan kunde vi ta upp dem kl 7 och åka 7.20. Those were the days...


    Haha!!
  • Flickan och kråkan
    pigglet skrev 2014-09-15 22:01:38 följande:

    Vi har gott om tid, egentligen. Alla stiger upp 7.00. Jag fixar frukost, barnen gör sig i ordning. Alla äter frukost. Klockan 8 klär vi på ytterkläderna och beger oss till skolor/jobb.

    Det som stressar till det är att barnen hinner sätta sig vid tv alt börjar leka och så vips stressar vi i alla fall. För en timme räcker mer än väl om alla jobbar på.


    Lekande barn är det som "ställer till det" här med.
  • Jamilia
    Flickan och kråkan skrev 2014-09-15 22:05:56 följande:

    Jag läser med beundran. Barnen har varit på toa, ätit, klätt på sig, borstat tänder och är helt färdiga och du har dessutom hunnit duscha på en halvtimme. Vi måste göra något fel någonstans .


    Hehe!
  • Alexi

    Flickan och kråkan:

    Min man var också beundrande över mina morgnar, han stressade betydligt mer än mig för att hinna samma saker på samma tid. Men nu när barnen är så stora tror jag det rullar bättre för honom också. Barnen klär ju på sig själva och äter oftast helt utan assistans, det gör ju stor skillnad.

    Men jag är en effektiv och (över)planerande person uti fingerspetsarna, så det rullar rätt naturligt för mig

  • Jamilia

    Trevlig läsning allting! Man kan bara konstatera att morgnarna verkligen ser olika ut fr familj till familj!

  • Catbride

    Har 2 barn (5.5 år och 3.5 år). Jag stiger upp kl 06, duchar lägger fram kläder och fixar min frukost-macka (äter den på jobbet). Väcker barnen ca 06.30-06.40. Ställer fram frukost, klär dem, packar det som ska med till förskolan och målet är att vi går hemifrån 07.05, oftast blir det dock 07.10. Jag har prioriterat bort så mkt jag kan av mitt eget, så jag sminkar mig och äter frukost i lugn och ro på jobbet. (Min arbetstid börjar 8, jag är där kvart i så jag har lite "egentid")

  • Archandra

    Vi kliver upp 07:15. Det första vi gör är att ta fram bröd från frysen och sätta på vattenkokaren. Sen väcker vi barnen så att de får mysa lite i soffan medan vi gör oss i ordning och fixar frukost. Det brukar vara klart strax efter halv åtta. Normalt är frukosten färdigäten lite innan åtta. Då gör vi i ordning barnen (påklädning, hårborstning etc) och packar ev extrakläder och skolväskan. Tio över åtta går vi hemifrån. Stora dottern är i skolan 08:15 och hinner leka i fem minuter innan det är dags att gå in. Efter att ha lämnat stora dottern lämnas lillasyster på dagis ca 08:20 och jag promenerar till jobbet. Framme ca 08:35.

    Detta funkar bra för oss. Tjejerna hinner titta lite på morgon-TV och vi hinner äta frukost. Lite småstressigt ibland, men det är rätt skönt att slippa stiga upp för tidigt på morgonen.

  • Näckrosen

    Jag är ensam med två barn på 6 och 10 år. Jag går upp 6.45, duschar och äter frukost. 7.30 väcker jag lille sonen och lägger fram kläder till honom. Han tar tid att väcka och vill gärna dra sig lite.

    7.40 väcker jag store sonen. Lägger fram kläder åt honom. Medan jag fixar frukost till store sonen och alla väskor klär barnen på sig och gör det de ska i badrummet. 7.00 lämnar jag och lille sonen hemmet och den store sätter sig och äter.

    7.25 kommer jag till jobbet och ringer då hem, så store sonen går iväg till skolan.

    Jag skulle helst vilja hinna äta frukost i lugn och ro tillsammans med barnen, men då skulle det spåra ur och vi skulle behöva vakna vid 5.

Svar på tråden Hur lång morgonrutin under vardagarna?