• Lillifee

    Nattningen med 6 och 9-åring är så jobbig!

    Hittills har jag och min man nattat ett varsitt barn. Börjar kl 8 med att tala om att det snart är läggdags. Proceduren tar minst 45 min var för varje barn varje kväll totalt (den lilla vill alltid att någon ligger kvar tills hon somnat). Detta med- förför väldigt lite tid för oss själva/med varandra på kvällen vilket känns jättestressande. Då får vi max en tim var per kväll. Eftersom barnen är så stora så tänkte vi börja natta båda tillsammans en av oss för att frigöra lite tid. Jag förklarar att de är så stora nu att de kan nattas tillsammans. Min stora tjej blir ursinnig och kastar saker omkring sig. Jag frågar lugnt vad det är som gör att hon blir så upprörd, och att hon kan få en stund med mig/min man själv på kvällen en då. Motvilligt lägger hon sig (hon och lillasyster delar tyvärr rum), skriker ca 9 ggr "När ska du natta mig" (till min man som läser). Detta är så otroligt svårt, är vi egoistiska eller har vi varit för mesiga? kan tillägga att jag ständigt har en känsla av att ligga efter med en massa hemma så skulle jag få 45 min varannan kväll skulle det kännas fantastiskt bra. Kan tillägga att min dotter har svårt för förändringar, i synnerlighet de som inte gynnar henne själv.

  • Svar på tråden Nattningen med 6 och 9-åring är så jobbig!
  • amia01
    Alexi skrev 2014-09-22 09:25:03 följande:
    Men alltså, de flesta lägger väl sina barn även upp i åldrarna, dvs typ går med till sängen, läser bok, pratar, stoppar om eller vad man nu gör. Det vi diskuterar här är väl främst om man sitter kvar hos barnet tills det somnar och det har jag svårt att tro att många gör med nioåringar.
    Men TS handlar inte om att sitta kvar tills de somnat, eftersom det bara är den minsta som det gäller. Problemet är att barnen vill ha egen tid med en vuxen som läser/stoppar om/myser. Och att det är svårt att få till det om man är ensam vuxen och har två barn som ska läggas samtidigt.
    "Snabba läggningar" går inte ihop med att ge sina barn närhet och utrymme vid läggdax. Vill man det så måste det få ta tid. Alternativet är att hitta den tiden någon annantsans, för att få kvällarna smidigare, eller att strunta i det helt... Nej, barn måste få ta tid, och det finns inte mycket som är viktigare att hinna med.

  • Naaw

    Men hur svårt kan det vara? En nioåring ska kunna duscha, borsta tänderna och läsa sig till sömns själv. Även en 6-åring faktiskt. Jag brukar sitta/ligga och gosa en stund med både min 6-åring och min 9-åring men i huvudsak lägger de sig själva. Ibland vill de sova hos oss och då lägger de sig i stora sängen. Men vi har inga nattningsrutiner för så stora barn.

  • Naaw
    amia01 skrev 2014-09-22 10:12:48 följande:
    Men TS handlar inte om att sitta kvar tills de somnat, eftersom det bara är den minsta som det gäller. Problemet är att barnen vill ha egen tid med en vuxen som läser/stoppar om/myser. Och att det är svårt att få till det om man är ensam vuxen och har två barn som ska läggas samtidigt.
    "Snabba läggningar" går inte ihop med att ge sina barn närhet och utrymme vid läggdax. Vill man det så måste det få ta tid. Alternativet är att hitta den tiden någon annantsans, för att få kvällarna smidigare, eller att strunta i det helt... Nej, barn måste få ta tid, och det finns inte mycket som är viktigare att hinna med.

    Men man kan ju låta 9-åringen vara uppe en stund extra tex och ta ett barn i taget.
  • fluu
    Naaw skrev 2014-09-22 11:32:48 följande:
    Men hur svårt kan det vara? En nioåring ska kunna duscha, borsta tänderna och läsa sig till sömns själv. Även en 6-åring faktiskt. Jag brukar sitta/ligga och gosa en stund med både min 6-åring och min 9-åring men i huvudsak lägger de sig själva. Ibland vill de sova hos oss och då lägger de sig i stora sängen. Men vi har inga nattningsrutiner för så stora barn.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Clanica

    Är ensam med min 8 åring och 5 årig vid läggning och jag brukar läsa ett kapitel ur någon bok  för dom båda två efter tandborstningen. Sen nattar jag den ena medan den andra får vänta i sin säng.
    De har varsitt rum

    Småpratar lite, pussar god natt och går ut. Det kan ta 30-40 minuter totalt skulle jag tippa på

    Kläder/skolväskor packar jag efter läggningen

    Händer att de ropar nån gång och vill ha vatten eller så men oftast så ligger de och småsjunger eller "pratar" med nåt gosedjur tills de somnar.

  • cosinus

    När jag lägger 4 och 6-åringen talar jag om för dem att nu får de börja klä av sig och gå och kissa. Görs inte detta av sig själv utan strular ja då fryser sagan inne eftersom vi helt enkelt inte hinner. De gillar saga så efter att ha blivit av med den några kvällar klär de av sig när jag säger till.

    Sen borstar vi då tänderna, lägger oss i dubbelsängen och läser saga och så går den äldre till sin säng medan jag pussar den mindre på pannan och stoppar om. Sen går jag till den äldre och gör samma sak.

    Med de två äldre så gör sig 10-åringen klar själv och går även upp och lägger sig själv, hon har en loftsäng av typen att man def varken pussar på henne eller stoppar om henne.

    8-åringen vill att vi följer med upp och stoppar om.

    Läggningen av de små tar som längst 20 min, av de större 5. Läggningen av de små går att göra på halva tiden utan saga vilket de är ok med om de t ex fått vara uppe längre.

    Jag hade blivit tokig av att behöva avsätta en timme varje kväll och ännu mer om det gällt bägge föräldrarna.

  • Alexi

    Vi tar fram pyjamas och borstar tänder i förbifarten, likaså plockar fram kläder och annat för morgondagen. Med i förbifarten menar jag att det görs samtidigt som man röjer middagen, plockar i allmänhet, barnen leker osv. 19.15 går vi upp med varsitt barn och läser saga i deras respektive rum och den tiden tar ju vad den tar, kanske 5-10 min för snart fyraåringen och kanske 15-20 med snart sexåringen. Sen släcker vi och yngsta somnar ganska snabbt och vi sitter kvar i rummet och surfar på mobilen under tiden. Med äldsta sitter vi kvar och pratar en liten stund och sen får hon lyssna på ljudbok eller musik på Ipaden medan vi går ner och gör annat. Så det tar väl ca en halvtimma varje kväll för båda men den tiden har jag svårt att se att den skulle kunna kortas, eftersom det är lästiden som tar tid och den är ju jätteviktig.

  • amia01
    Naaw skrev 2014-09-22 11:36:16 följande:
    Men man kan ju låta 9-åringen vara uppe en stund extra tex och ta ett barn i taget.
    I vårt fall behöver 9-åringen sova mer än 6-åringen, vilket inte går att få till, man måste i alla fall se till att dom får sova lika mycket.
  • amia01
    Clanica skrev 2014-09-22 13:33:38 följande:

    Är ensam med min 8 åring och 5 årig vid läggning och jag brukar läsa ett kapitel ur någon bok  för dom båda två efter tandborstningen. Sen nattar jag den ena medan den andra får vänta i sin säng.
    De har varsitt rum

    Småpratar lite, pussar god natt och går ut. Det kan ta 30-40 minuter totalt skulle jag tippa på

    Kläder/skolväskor packar jag efter läggningen

    Händer att de ropar nån gång och vill ha vatten eller så men oftast så ligger de och småsjunger eller "pratar" med nåt gosedjur tills de somnar.


    Våra barn har inte behov av samma typ av berättelser. Den minsta vill fortfarande hära "sagor" medans den äldsta gärna vill läsa något mer spännande eller lite "tonårsböcker", och sedan gärna prata en stund om det hon läst. Därför funkar det inte att läsa samma saga för båda.

    Kläder och skolväskor packar våra barn själva, vilket är en del av "nattningen", och kanske därför det tar lite längre tid för oss. Men jag tycker det är viktigt att dom lär sig planera och ta ansvar.
  • Liljan77

    Lägger sig barnen vid samma tid?
    Behöver 9-åringen sova lika många timmar som 6-åringen?
    Här börjar vi vid 19:30 med att läsa ett kapitel ur en bok.
    Ca 19:45 borstas det tänder o toabesök.
    Sen stoppar jag om täcket, pratar lite om dagen o gosar lite, 
    Kl 20 lämnar jag rummet.
    Han är snart 9 år o jag kommer fortsätta så länge jag får.

    När vi har ändrat rutinerna så har jag alltid förberett honom några veckor innan o påmint honom då o då.
    När han var 6 år la han sig senast kl 19.

    Om ni ska natta dem samtidigt....kan ni inte göra en liten myshörna där båda barnen o den vuxne kan sitta tillsammans o läsa o mysa en liten stund innan de sen stoppas om o det är dags o sova?
    Om ni pratar lite roligt om att göra en myshörna o sen välja kuddar att sitta på ihop, bygger ni kanske upp en mysig förväntan. Bara ett förslag.

Svar på tråden Nattningen med 6 och 9-åring är så jobbig!