• Anonym (Ena bilisten)

    Vem hade rätt i trafiken - bild

    Höger-regel eller inte?

    Hm... Tänkte lägga in en fin skiss här som jag ritat i word. Så att ni enkelt kunde se problematiken. Kan nån hjälpa mig hur jag gör det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:28
    Lugn lugn, jobbar på att få in bilden. vet inte om datorn bara är seg. Blir bara vitt när jag klickar på att infoga bil :) .

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-01 11:51
    Såja nu kom bilden på plats.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-02 10:44
    Google maps-bilder finns nu i inlägg #55. Så blir det lite tydligare.

  • Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild
  • Anonym (Karl)

    Jag gick in på min kommuns hemsida för att återigen kolla detta. Nej jag blev inte klokare, läs själva: http://www.pitea.se/Publikt/Broschyrer/Trafik-gator/Fordon%20m%c3%b6ter%20g%c3%a5ende%20och%20cyklister.pdf

    I fallet med ts så är det en genomgående cykelbana/gångbana från ena hållet men inte från det andra (där fanns trottoarstenar) så jag har ingen aning vad som gäller. Vet fortfarande inte säkert vad som gäller i min egen stad.

  • choklad
    Vokalissan skrev 2014-10-02 13:22:19 följande:
    Håller med! En cykelövergång markeras med vita märken i backen. Ett övergångsställe likaså.
    Men det är ingen cykelöverfart eller cykelpassage, det är en cykelbana och den har ingen standardiserad markering. Dumt men så är det. Läs mer här https://korkortonline.se/teori/passager/
    Det är alltså inte cyklisterna som korsar bilvägen i det här fallet, det är bilisterna som korsar cykelbanan kan man säga.
  • Anonym (Kia)
    choklad skrev 2014-10-02 13:35:48 följande:

    Men det är ingen cykelöverfart eller cykelpassage, det är en cykelbana och den har ingen standardiserad markering. Dumt men så är det. Läs mer här korkortonline.se/teori/passager/

    Det är alltså inte cyklisterna som korsar bilvägen i det här fallet, det är bilisterna som korsar cykelbanan kan man säga.


    Och det innebär alltså att bilister ska lämna företräde för cyklister på cykelbanan samt att bilisten efter att ha passerat cykelbanan ska lämna företräde för andra fordon? Så därmed gäller inte högerregeln i ts fall. Har jag förstått rätt då?
  • Vokalissan

    Men hur är det en cykelbana när det inte skyltas på nåt vis? Är det snö kommer ingen fatta ett skit! Det är ju jätteknäppt! 

  • Anonym (Ena bilisten)
    Vokalissan skrev 2014-10-02 11:20:14 följande:

    Skylten varnar endast den ljuslila bilen för att det kommer ett farthinder om man svänger till höger. Skylten säger inte nåt om vem som kör först.


    Såg föresten nu live, när jag promenerade förbi, att skylten inte alls står där heller. Måste suttit där bara då de fotade för google. Men inte längre som sagt.
  • Anonym (Ena bilisten)
    Maria 164 skrev 2014-10-02 12:08:23 följande:

    Det ser ju inte jätteupphöjt ut på foto, syns det ens i verkligheten alla dagar under en norrländsk vinter?


    Nä precis, vintertid blir det ju än luddigare, som sagt det är ingen sån där bula som fanns förr i tiden, och finns än idag på vissa ställen (och då tydligt utmärkta), utan bara lite högre men platt ändå.
  • Anonym (Ena bilisten)
    choklad skrev 2014-10-02 12:33:21 följande:

    Svaret hittar du i punkt 4 nedan, det är alltså den mörklila som har väjningsplikt mot den ljuslila då den bilen kör ut på vägen efter att ha korsat en cykelbana.

    Trafikförordningen 1998:1276,3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon


    21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.


    En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ...


    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,


    2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,


    3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller


    4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.


    Ja precis, punkt 4 säger ju klart å tydligt att det inte är högerreglen som gäller. Men som sagt hur bra är dte att ha det så... Många, många som inte vet om det. Och inte lätt att se på vintern, när det inte ens är någon alls skyltning.
  • Anonym (Ena bilisten)
    choklad skrev 2014-10-02 12:33:21 följande:

    Svaret hittar du i punkt 4 nedan, det är alltså den mörklila som har väjningsplikt mot den ljuslila då den bilen kör ut på vägen efter att ha korsat en cykelbana.

    Trafikförordningen 1998:1276,3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon


    21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.


    En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg ...


    1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,


    2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,


    3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller


    4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.


    Eller ja iofs, räknas det verkligen som gång- och cykelbana då? Borde det inte vara utmärkt med en sån blå skylt då. Eller räknas trottoar alltid som en gång- och cykelbana?
  • suziz

    Tror ändå att högerregel gäller. Det finns inga skyltar som markerar att det är ett övergångsställe eller cykelöverfart. Platåguppet är därmed endast till för att få bilister att sänka farten och samsas med gående och cyklister.

  • Anonym (Ena bilisten)

    Ja både vid diskussionen vid fikabordet och här ser man att det är väldigt mycket delade åsikter. Och det folk är överens om är att det är otydliga regler. Otydliga regler=dåliga regler.
    Något borde göras åt detta. Faktiskt förstår jag inte problemet med att ha högerregel även i detta fall. Är det någon som har en idé om detta?

     Står den mörklila bilen i exemplet still pga att det är folk som passerar på upphöjningen, så kan ju den ljuslila köra. Precis som i andra fall då efter övereenskommelse/ögonkontakt kör på ett visst sätt. Tex om man möts två bilister i en fyrvägskorsning, båda ska göra vänstersväng, så kan man köra samtidigt, och inte korsa varandras färdväg.

Svar på tråden Vem hade rätt i trafiken - bild