• Utvandraren

    Frankrike

    Hej. Vi har länge planerat att flytta till Frankrike men av olika anledningar så har vi fortfarande inte kommit iväg än. Nu i och med lågkonjunkturen så har jag blivit lite orolig angående rasismen i Europa och speciellt Frankrike i och med att det är dit vi vill flytta. Så jag hoppas hitta någon svensk boendes i Frankrike som kan berätta lite hur det är nu för tiden (särskilt i södra Frankrike) Märker man av rasismen som svensk? Har era barn märkt av det? Tack på förhand. 

    Ifall ni har några andra tips eller tankar kanske ni kan skriva här till mig.

  • Svar på tråden Frankrike
  • Anonym (B)

    Min make är fransman och kommer från sydfrankrike (inlandet). Som svensk tror han inte att ni skulle känna av någon "rasism". Det är främst folk från Maghreb som riskerar att råka ut för sådant, sa han. Däremot ka

  • Anonym (B)

    (Postade innan inlägget var klart)

    Däremot kanske det är tufft på arbetsmarknaden generellt ändå. Det beror på vad ni hade tänkt jobba med. Till vissa yrkesgrupper kanske rekrytering sker av "lokalt folk". Diskriminering är ju en sak, rasism en annan.

  • Utvandraren
    Anonym (B) skrev 2014-10-12 21:37:46 följande:

    (Postade innan inlägget var klart)

    Däremot kanske det är tufft på arbetsmarknaden generellt ändå. Det beror på vad ni hade tänkt jobba med. Till vissa yrkesgrupper kanske rekrytering sker av "lokalt folk". Diskriminering är ju en sak, rasism en annan.


    Vi ska exportera vin så arbete är inget problem. Det är därför vi ska till Södra Frankrike. Languedoc.

    Har ni barn? Hur är situationen för barnen i skolan i Frankrike nu för tiden? För de ymgre menar jag. Våra är 2 och ett halv och ett och ett halvt. Vi kommer nog inte hinna få klart allt med flytten förren om kanske ett år så.
  • Anonym (Bor i Frankrike)

    Jag bor i Frankrike men inte i södra. Menar du om barnen skulle känna av rasismen eller bli annorlunda behandlade själva för att de inte är fransmän? Eller rasismen mot vilka? Vad det gäller många "invandrade" grupper i Frankrike sedan några generationer (som nordafrikaner) så tycker jag inte så mycket "vardagsrasism" verkar riktas mot dem (men de blir ju diskriminerade professionellt sett). Högerextrema partiet här är mest emot att fler invandrare kommer nu tror jag, inte nödvändigtvis emot folk som redan bor här sedan generationer tillbaka.

  • Utvandraren
    Anonym (Bor i Frankrike) skrev 2014-10-16 22:46:17 följande:

    Jag bor i Frankrike men inte i södra. Menar du om barnen skulle känna av rasismen eller bli annorlunda behandlade själva för att de inte är fransmän? Eller rasismen mot vilka? Vad det gäller många "invandrade" grupper i Frankrike sedan några generationer (som nordafrikaner) så tycker jag inte så mycket "vardagsrasism" verkar riktas mot dem (men de blir ju diskriminerade professionellt sett). Högerextrema partiet här är mest emot att fler invandrare kommer nu tror jag, inte nödvändigtvis emot folk som redan bor här sedan generationer tillbaka.


    Ja jag menade ifall det fanns risk för rasism i skolan. Och sedan undrade jag hur det är i franska skolan för övrigt. Svenska skolan får ju bottenbetyg nu för tiden (på kvaliteten i undervisningen menar jag) och tänkte passa på att fråga nu när jag ändå hade en tråd uppe
  • Annaïck

    Var beredd pa en ganska stor kulturchock när det gäller skola och barnuppfostran. Det är INTE som i Sverige. Har du ett barn med ADHD, asperger, autism eller liknande : ak inte till Frankrike. Franska skolan är lite som det var i Sverige pa 60-talet: gammaldags skrivstil (ska vara exakt storlek, exakt rätt form), utantillinlärning av poesi (barnet har sedan inget val - SKA rabbla utantill inför hela klassen), bestraffning av elever : skriva ex antal rader i skrivboken, ingen rast, time out etc. Gar barnet i förskolan (ecole maternelle 3-5 ar) : ingen tid att vänja sig, barnet lämnas direkt första dagen, har barnen daliga resultat i förskolan far barnet ledsna ansikten typ :(  ritade högst upp pa sitt arbete. Förskolan ser ut som riktiga skolan, de har ett klassrum och möjligen en gympasal. Inga malarsalar eller "snickis" etc. Min dotter hade svart med att lära sig skriva och det visade sig att det inte fanns nagon specialundervisning, vi fick leja en person privat om vi ville ha extra hjälp. Om ditt barn inte har en ambitiös lärare - glöm individualisering - duktiga elever far ha trakigt och lagpresterande elever far mycket lite hjälp. Det är mycket daliga kunskaper om ADHD, autism och nästan inga resurser. Som förälder känner man sig inte speciellt välkommen i skolans värld. Lärare använder ofta samma auktoritära ton när de pratar med föräldrarna som med barnen... har du otur att fa en dalig lärare händer inget. Sa länge de inte gör nagot kriminellt haller skolan dem om ryggen. Det är mycket svart att byta till en annan skola. De flesta väljer att betala för en privatskola om det är problem i kommunala skolan. Har ditt barn i skolan, var beredd att fa betala för extra hjälp. 

    Jag tycker mycket om Frankrike förutom allt som gäller barnuppfostran och skola........

  • Annaïck

    Bade och. De har lekhörna men jobbar även med att lära sig alfabetet, lära sig skriva handstil, att kunna känna igen ord osv Förberedelse för skolan.

Svar på tråden Frankrike