• Äldre 10 Oct 19:08
    2247 visningar
    5 svar
    5
    2247

    Ansökningsdokument?

    Hejsan!


    Jag och min man fick samtal idag att vi får ansöka från Kinas 72- timmarslista woohoo!!!
    Hon sa att nu ska vi skriva på papper o skicka in och sen betala hälften och sen får vi en lista med hur vi går tillväga med ansökningsdokument...


    Men jag är så nyfiken, vad är ansökningsdokument?
    Vad kan det innehålla? Alla läkarintyg och så har vi ju redan skickat in...

    Nån som vet?

    Mvh Malin

  • Svar på tråden Ansökningsdokument?
  • Anonym Kinali­stan
    Äldre 10 Oct 21:28
    #1

    Hej!

    Vad kul att ni är på gång med att adoptera från Kinas 72- timmarslista. Jag har själv precis samlat ihop dokument till ansökan, som ensamstående var det 19 dokument:). Bl.a. Utredningen, ansökan, referensbrevet, foton, polisutdrag, ekonomisk redovisning, läkarutdrag för Kina m.m. Nu längtar och väntar man bara:)

  • Äldre 10 Oct 22:13
    #2

    Grattis!!
    Jag har själv en underbar unge som AC hittade till oss på den listan :) Det låter när du beskriver vad som kommer att hända nu som om även ni kommer att adoptera genom AC. Stämmer det? Att jag frågar är för att papperssamlandet skiljer sig mellan organisationerna. Åtminstone gjorde det det för 4 år sedan när vi samlade papper. Ansökningshandlingarna har förändrats sedan dess så tyvärr kan jag inte hjälpa dig med exakt vad det ska vara. 

    Det är inte jättemånga aktiva här på FL längre tror jag men det finns flera grupper på FB både rena adoptionsgrupper, grupp för Kina och en för oss som ska eller har adopterat SN- barn från olika länder. Om du har eller vill skaffa FB kan jag om du inboxar mig här på FL hjälpa dig in i de hemliga grupperna så du kan få hjälp av de som nyss samlat papper.

    Det finns också en Yahoo-grupp för de som ska eller har adopterat SN-barn från Kina. uk.groups.yahoo.com/neo/groups/KinaSN-barn-villvetamera/info
    Där är ingen jätteaktivitet men har du frågor kommer du nog att få några svar i alla fall men främst från oss som adopterade fram till 2012-2013.

  • Äldre 10 Oct 22:35
    #3

    Ja det är genom adoptionscenter


    Polisutdrag tar väl några veckor att få så kanske lika gärna kan beställa dom så fort som möjligt... Ekonomisk redovisning, gör man den själv eller?

  • Anonym Kinali­stan
    Äldre 10 Oct 23:30
    #4

    Även jag adopterar från AC. Ja det tar ett par veckor med polisutdraget, det är ett belastningsutdrag för utländska ändamål på 5 språk. Jag har själv inte fått det ännu utan bara lämnat in de första handlingarna som de skulle ha för speciella behov, det är denna vecka jag lämnade in detta. Jag tror att det är lite olika regler beroende på om man adopterar special need eller special focus. Jag som ensamstående adopterar special focus och kan inte skicka ordinarie ansökan innan barnbesked. Ett annat dokument som skulle beställas är personbevis från Skatteverket med stämpel, men det kom på 2 dagar. Behövs också dop- och födelsebevis. Ekonomisk redogörelse får du en blankett att fylla i.

  • Äldre 11 Oct 13:54
    #5

    Om man vill så kan man även som par göra i ordning den "elektroniska" ansökan först så att man kan få barnförfrågan under tiden man sammanställer övriga handlingar. Jag vet inte om det är något som AC berättar alltid men fråga om ni vill ha den möjligheten. Numer är det många barn som räknas som SpecialFokus och som man kan bli matchad med innan "stora pappershögen" registrerats i Kina.

    De barn som kräver LID "Logg In Date" kan dock bara matchas med de som har alla papper i Kina, de kallas ibland också för "vanliga SN- barn" eller SN:listan resp. SF-listan. Listan är dock den samma men Kina har olika krav på ansökningsordningen och på de blivande föräldrarna.

Svar på tråden Ansökningsdokument?