• Anonym (konst­igt?)
    Äldre 14 Oct 23:28
    1552 visningar
    11 svar
    11
    1552

    Familjehem, få stöd av soc.

    Jag är inte familjehem själv men frågan har dykt upp i min närhet så tänkte att någon här kanske visste?


    Familjehemmet har fått ett (litet) barn placerat. Vårdnadshavaren tycker att barnet ska vara i familjehemmet tills h*n blir vuxen, inga frågetecken där. Soc ser det som trovärdigt och har ett bra samarbete med vårdnadshavaren.


    Men soc tycker att det ska vara LVU för att familjehemmet ska kunna få extra stöd då barnet har vissa svårigheter. Har inte familjehemmet rätt att få det stödet även vid frivillig placering?

  • Svar på tråden Familjehem, få stöd av soc.
  • Anonym (socio­nom)
    Äldre 14 Oct 23:35
    #1

    Hej! Jag är socionom och planerar själv bli familjehem när mina barn blivit större.

    Jag tycker det låter jätte konstigt för LVU går endast igenom när vårdnadshavarna ej lämnar bort barnet frivilligt.

    Om kommunen ger mer stöd åt lvuplaceringar än sol så är det deras egna tolkning. Man kan ju hoppas att kommunen och socialawkrere

  • Anonym (socio­nom)
    Äldre 14 Oct 23:38
    #2

    Fortsätter här (skriver på mobilen)

    Att kommunen och socialsekreteraren inte är så stelbenta att de inte kan hitta en individanpassad lösning.

    Om familjehemmet kan så bör de verkligen ansluta sig till en privat familjehemsförmedlare. Där får man alltid mycket bättre stöd på alla sätt och vis.

    Tyvärr lyckas inte våra kommuner med den saken!

  • Anonym (??)
    Äldre 14 Oct 23:39
    #3

    Det där med LVU är inget man bara får. Soc kan inte bestämma om LVU själva utan de måste gå genom rätten för att få verkställa ett LVU. Min sambos dotter har inte haft några problem med att få stödåtgärder i familjehem/vårdhem fastän hon inte varit LVU:ad. Nu bodde hon visserligen hos sin mamma, så jag kan inte all bakgrund, men jag vet att hon fått stödinsatser etc utan LVU.

  • Anonym (??)
    Äldre 14 Oct 23:40
    #4

    Alltså, hon bodde hos sin mamma innan hon blev placerad och mamman har enskild vårdnad så vi har ingen insikt i vad som sker.

  • Anonym (skäl)
    Äldre 14 Oct 23:44
    #5

    Hur litet barn och under vilka grunder? Har föräldrarna förståndshandikapp eller andra diagnoser som aldrig kan försvinna, och som påverkar omsorgsförmåga och kompetens, så är det inte orimligt.

  • Anonym (konst­igt?) Trådstartaren
    Äldre 14 Oct 23:50
    #6

    Nej det är redan LVU, men mamman har fått ensam vårdnad nu och hon har god kontakt med soc. Lvu blev för att pappan skadade barnet så att det fick svårigheter som h*n aldrig kommer tillfriskna från.

  • Anonym (skäl)
    Äldre 14 Oct 23:54
    #7
    Anonym (konstigt?) skrev 2014-10-14 23:50:11 följande:

    Nej det är redan LVU, men mamman har fått ensam vårdnad nu och hon har god kontakt med soc. Lvu blev för att pappan skadade barnet så att det fick svårigheter som h*n aldrig kommer tillfriskna från.


    Mamman skyddade inte barnet? Kunde mamman förutsäga pappans uppförande?
  • Anonym (konst­igt?) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 00:00
    #8
    Anonym (skäl) skrev 2014-10-14 23:54:45 följande:
    Mamman skyddade inte barnet? Kunde mamman förutsäga pappans uppförande?

     


    Föräldrarna var inte tillsammans. Skadan inträffade under ett umgänge med pappan. Mamman hade redan innan kontakt med soc och hade anmält pappan mm. Men hon kunde ju inte hindra umgänge hette det då.


    Barnet är snart 7 år.

  • Anonym (skäl)
    Äldre 15 Oct 00:03
    #9
    Anonym (konstigt?) skrev 2014-10-15 00:00:58 följande:

     


    Föräldrarna var inte tillsammans. Skadan inträffade under ett umgänge med pappan. Mamman hade redan innan kontakt med soc och hade anmält pappan mm. Men hon kunde ju inte hindra umgänge hette det då.


    Barnet är snart 7 år.


    Hur menar du? Om hon visste att barnet riskerade att skadas så skulle hon inte lämnat ut barnet. FÖRÄLDRAANSVAR!
  • Anonym (konst­igt?) Trådstartaren
    Äldre 15 Oct 00:11
    #10
    Anonym (skäl) skrev 2014-10-15 00:03:04 följande:
    Hur menar du? Om hon visste att barnet riskerade att skadas så skulle hon inte lämnat ut barnet. FÖRÄLDRAANSVAR!

     


    Jag vet det. Tydligen fanns det tingsrättsdom om umgänge och jag antar att hon inte ville/kunde gå emot det. (utifrån vad jag läst mig till i domarna)... Soc ska ha sagt att hon va tvungen att lämna ut barnet. 


    Hur som helst så har familjehemmet, mamman och soc bra samarbete idag och där är inga frågetecken från socialtjänstens sida. Har du något svar på min utgångsfråga?

  • Anonym (konst­igt?) Trådstartaren
    Äldre 16 Oct 03:03
    #11

    Ingen med svar på om familjehemmet har rätt till stöd ändå?

Svar på tråden Familjehem, få stöd av soc.