• Äldre 19 Oct 11:09
    3866 visningar
    9 svar
    9
    3866

    nyfödd ec-position: skadligt för ryggen?

    Hej! Min bebis är 1 månad gammal. Vi har ec-at i några dagar nu, och jag tycker det går fint: han är jättetydlig med sina signaler, bajsar och kissar glatt i handfatet, till och med väntar med bajs och kiss tills vi är framme.

    Det var jobbigt innan vi började med ec: han skrek och skvätte och bajsade på skötbordet hela tiden. Han var nog frustrerad att vi inte fattade vad han menade

    Min fråga är:


    jag håller honom över handfatet i en sådan position.

    Mannen tror att det ser ut att vara jobbigt för ryggen: den blir liksom knäckt nere.
    Jag blir också orolig: han är ju så liten och skör.

    Hur kan man vara säker att det inte är skadligt för ryggen?

  • Svar på tråden nyfödd ec-position: skadligt för ryggen?
  • Äldre 19 Oct 11:18
    #1

    Nu har jag ju ingen medicinsk utbildning, men spontant tänker jag att det rör sig om en så kort stund att det inte kan vara farligt. Så länge bebisen inte protesterar borde det vara lugnt. 

  • Äldre 19 Oct 11:30
    #2

    bebisen är väldigt nöjd när jag håller honom så.

    men hur länge får man hålla så åt gången? först kanske bajsar han, sedan kissar, det kan ta runt två-tre minuter åt gången, och så flera ggr om dagen...

  • Äldre 19 Oct 11:37
    #3

    Hur menar du med knäckt? Ryggen ser ju rundad och fin ut, precis så som små barn ska ha sin rygg.

  • Äldre 19 Oct 11:44
    #4

    mannen menar att tyngden ligger på nedre delen av ryggen, så den kan bli knäckt...

  • Äldre 19 Oct 11:45
    #5

    känns som man pressar hela disken åt sidan...

    vuxen t.ex ska ju vara rak i ryggen när man lyfter någonting

  • Äldre 19 Oct 12:11
    #6
    Dasha skrev 2014-10-19 11:45:20 följande:

    känns som man pressar hela disken åt sidan...

    vuxen t.ex ska ju vara rak i ryggen när man lyfter någonting


    bebisar har inte en rak rygg utan den är naturligt böjd, som det ser ut på bilden tror jag inte det är någon fara men hör med bvc om du är osäker.
  • Äldre 19 Oct 13:54
    #7
    Dasha skrev 2014-10-19 11:45:20 följande:

    känns som man pressar hela disken åt sidan...

    vuxen t.ex ska ju vara rak i ryggen när man lyfter någonting


    Fast bebisar har en naturligt krökt ryggrad, det syns rätt tydligt på hur de ligger i magen (fosterställning). Dessutom lyfter väl spädbarnet inget?
  • Äldre 19 Oct 14:15
    #8

    Spädbarn har av naturen en C-formad rygg.


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Äldre 22 Oct 09:34
    #9

    ringde till bvc. de sa att det inte är skadligt! Skrattande

Svar på tråden nyfödd ec-position: skadligt för ryggen?