• Anonym (hjälp)

    känslan och rädslan att bebisen har autism tar över hela mitt liv

    Jag har en dotter på strax 7 mån och har sedan hon var någon vecka gammal känt mig övertygad om att hon är autistisk. Jag har sökt hjälp på bvc och hos barnläkare. Har kontakt med bvc psykolog och vuxenpsyk pga detta. Tyvärr är det ju ingen i dagsläget som kan säga varken om dottern är 'normal' eller ej. Den hjälp jag fått är piller till mig själv. Ångestdämpande. De hjälpte lite i början. När ångesten och rädslan över detta åter stegrats fick jag bara fler piller av psyk.
    snälla finns det någon med erfarenhet som kan berätta hur jag ska ta mig genom ovissheten fram till att diagnos kan ställas?? Jag pallar snart inte mer och förlorar denna tid som ska vara lycklig med mitt barn

  • Svar på tråden känslan och rädslan att bebisen har autism tar över hela mitt liv
  • Anonym (hjälp)

    Autismen tänker jag pga bristen i ögonkontakt och samspel.

    nej jag har inte liknande tankar kring annat än dottern. Har aldrig mått eller känt på detta vis förr.

  • Kerubmamman

    Du behöver söka hjälp på nytt för ditt psykiska mående. Kanske kbt för att kunna släppa dessa tvångstankar. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Varför)

    Du kanske har fått en förlossningsdepression med detta barn, något som drabbar många kvinnor. Läs på om det lite och se om du känner igen dig? Alternativt att du i kombination med detta fått en mindre psykos.. Det verkar som du mår rätt dåligt och risken är stor att det påverkar din relation till din bäbis. Jag tycker inte att du har en normal och sund "inställning" till ditt barn utan att detta är något du behöver få hjälp med.

  • Anonym (hjälp)

    Jag har sökt hjälp som sagt men får bara fler piller. Skullevilja ha mer praktiska verktyg att ta till

  • Anonym (Varför)

    Går du till psykolog eller liknande? Tror man kan få kontakt via bvc oxå om du pratar med dom. Låter inte som att du har fått den hjälp du behöver tycker jag! Har du möjlighet så sök privat annars!

    Vad tycker övriga familjemedlemmar/sambo/man släktingar om din dotter?

  • Anonym (hjälp)

    Sambo och släkt håller med att hon är kort i ögonkontakt men ser inte det som ett tecken på nått annat än personlighet typ.

    har kontakt med både bvc psykologen och vuxenpsyk pga detta. Men blir bara mer piller jag får

  • Anonym (Varför)

    Det här med att bäbisar vänder bort blicken och huvudet efter någon/några sekunder är helt normalt, det beror på att de får för mycket intryck/behöver en paus. T ex om man gör något som de inte är vana vid (grimas eller ljud) eller om de träffar någon ny person. Så kan de ju hålla på i ett tag tills de vänjer sig eller man gör något annat.

    Jag kan ju inte svara på hur din dotter är men t ex så gör min son så att om jag/någon i familjen håller i honom eller är nära honom så tittar han bara som hastigast i våra ögon. Det är vääldigt svårt att hålla kvar hans blick för han har tusen andra saker som han vill titta på! Ibland är det helt omöjligt att få hans uppmärksamhet. Han vill liksom inte titta på oss, det känns som att det beror pga att han ser oss jämt och han vill istället undersöka allt nytt. Däremot på längre håll tex om han är i gåstolen så kan man kika på honom på håll och då tittar han gärna länge på en och ler stort. I barnvagnen kan han också ligga och titta på mig när vi är ute och går. Men också på träden och lampor etc. 

    Ja jag är verkligen inte orolig.. och jag tror inte det är något fel på din tjej heller faktiskt.. hoppas att du mår bättre snart, kanske kan din man vara hemma med dottern och du går tillbaka till jobbet? Så får du tankarna på annat håll...?

  • Anonym (hjälp)

    Varför: låter precis som hur min dotter uppträder! Får jag fråga hur bebisen uppträder när ni busar? Håller han kontakt då?

    Jag har funderat på att jobba faktiskt. Ska fundera lite till på det. Tack för svar!

  • Kerubmamman
    Anonym (hjälp) skrev 2014-10-21 12:46:07 följande:
    Jag har sökt hjälp som sagt men får bara fler piller. Skullevilja ha mer praktiska verktyg att ta till
    Be om någon slags samtalskontakt, gärna inriktad på KBT (kognitiv beteendeterapi). Då kommer du få¨hjälp att släppa tvångstankarna. Det är en väldigt effektiv behandlingsmetod vid olika typer av fobier, tvångstankar mm där tankarna har fastnat i djupa dåliga spår. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Varför)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-10-21 15:19:53 följande:

    Varför: låter precis som hur min dotter uppträder! Får jag fråga hur bebisen uppträder när ni busar? Håller han kontakt då?

    Jag har funderat på att jobba faktiskt. Ska fundera lite till på det. Tack för svar!


    När vi busar så tittar han nog mest på typ mina fingrar om jag kittlar honom. Eller på leksaken. Han har nog mest ögonkontakt på håll med mig. Och fattar noll när jag pekar ;) Men är världens goaste och charmigaste! 
  • ros2012

    Sluta oroa dig nu! Allt du skriver att hon inte gör ex titta efter pekning kommer hon göra sen. Jag antar du googlade alldeles för mycket, jag hade samma tankar med min son efter allt jag läste på internet. Han pekade vid 1 år men allt annat som du nämner gjorde han vid 18 månader. Njut så mycket du kan för den tiden kommer aldrig tillbaka. Om hon inte tittar efter pekning vid 18 månader då kan du bli orolig men inte vid 7 månader.

  • Anonym (someone)

    Vi har 3 autistiska barn. Jag tror inte att man kan se problematik inom enbart autismspektrumområdet så tidigt som när barnet är 7 månader. Våra barn fick sina diagnoser vid 4 respektive 2 och 2 års ålder. Vi började inte reagera förrän de var 1,5 år i alla fall. Men då började man se små tecken.

  • Anonym (jag med)

    Jag brukar inte kommentera här, men när jag läste ditt inlägg kände jag att jag måste. När min son var liten hade jag liknande tankar vilket orsakade mycket ångest och oro. Jag hade turen att få komma till en psykoanalytiker som arbetade med relationen spädbarn-föräldrar. Där fick jag hjälp att hantera min oro och börja relatera annorlunda till mitt barn.


    Jag ska inte bli långrandig, men vill ändå berätta om en av många viktiga insikter jag fick, nämligen förståelsen för hur min ångest påverkade barnets beteende. När man är så orolig som du och jag var/är, så tittar man hela tiden efter tecken. Man söker också barnets ögonkontakt, försöker med olika medel testa barnets beteende osv, på ett sätt som en "normalorolig" förälder inte gör. Det här märker barnet såklart, och paradoxalt nog kommer det i större utsträckning att vända sig från en förälder som beter sig så, eftersom det är obehagligt att bli ansatt på det viset. Ju mer jag förstod att min oro i vissa situationer faktiskt fick mitt barn att bete sig "autistiskt" desto mer förändrades vår relation till det bättre och de symtom jag tidigare tyckt mig se försvann. (Bara så ingen missförstår menar jag självklart inte att föräldrars oro gör barn autistiska, utan att min oro fick barnet att bete sig på ett sätt som jag tolkade som autistiskt.)


    Jag hoppas att du kan läsa detta utan att känna dig skuldbelagd, för jag vet alltför väl hur jobbigt det är att plågas av dessa tankar. Det är inte lätt att bara "sluta oroa sig" när man väl fastnat i tankarna, utan man kan behöva en tredje person som träder in och hjälper till när det gått på tok i relationen. Jag rekommenderar dig varmt att kontakta www.spadbarnsmottagningen.se/default.htm där jag fick hjälp. Glad
  • Anonym (hjälp)

    Anonym Jag med: Tack! Det låter som nått jag kunde behöva. Oavsett huruvida dottern är autistisk eller ej.

  • Anonym (jag med)
    Anonym (hjälp) skrev 2014-10-21 21:47:22 följande:

    Anonym Jag med: Tack! Det låter som nått jag kunde behöva. Oavsett huruvida dottern är autistisk eller ej.


    Det var så lite. Glad Och precis det du skriver, oavsett huruvida hon är det eller ej, för det är ju egentligen inte det som är problemet, även om det är det som upptar ens tankar så intensivt. Jag minns hur skönt det var när jag på något sätt började skifta fokus, från att ha haft ångest över detta dygnet runt till att börja se andra saker. Som att gå från svart-vitt till färg ungefär. Glad
Svar på tråden känslan och rädslan att bebisen har autism tar över hela mitt liv