• Anonym (helt sluut)

    ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

    Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

    Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

    snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

  • Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Sous

    Har du startat en ny tråd nu, TS?

    I största välmening så råder jag dig att testa kbt, för det är ditt mående som är problemet, inte din dotters eventuella autism. Till och med om hon har autism måste du sluta älta. Jag kan tipsa om en ny behandlingsmöjlighet hos en forskargrupp på karolinska institutet. Titta på:

    www.orostudien.se

  • Anonym (helt sluut)

    Sous: ny tråd?

    Tack för tipset om orostudien. Ska genast kika!

  • Anonym (Jag)

    En 9 månaders ska inte kunna "hämta bollen" däremot en 18 månaders! Det kollar dom på 18 månaders kontrollen.

  • Kerubmamman

    Varför skrämmer autism dig mer än begåvningsnedsättning? 
    De flesta autister med normalbegåvning har generellt bättre förutsättningar i livet än någon som har en utvecklingsstörning. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (helt sluut)

    Är det vanligt att inte begripa nått ord alls vid nio månader? Det kollas väl vid tio månader på bvc? Hon vet sitt namn. Absolut inget annat ord

  • Anonym (???)

    Jag tror inte att min flicka visade att hon kunde några ord vid den åldern.

    Nu är hon nästan 14 månader och plötsligt har förståelsen exploderat. Hon kan visa att hon förstår om jag säger att vi ska byta blöja genom att gå till badrummet, pekar mot vasken när jag säger att vi ska borsta tänderna, går till köket om vi säger välling osv. Men det är långt ifrån varje gång hon gör det, inte ens vidare ofta alls faktiskt. Och hon följer inte instruktioner som typ hämta bollen :) och jag är helt övertygad om att min flicka INTE har autism.

    Utvecklingen är så snabb när de är så hör små, väldigt mycket kan hända på bara några veckor. Samtidigt utvecklas barn så väldigt olika så det är nästan omöjligt att säga att något är onormalt.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-01-04 23:38:19 följande:

    Är det vanligt att inte begripa nått ord alls vid nio månader? Det kollas väl vid tio månader på bvc? Hon vet sitt namn. Absolut inget annat ord


    Nej det kollas vid 18 månader på Bvc. Vad får du allt ifrån? Det är inte alla barn som kryper vid 9 månader hur tänkte tänkte du att dom ska kunna hämta bollen, eller är dom nåt fel på med då? Lite sunt förnuft skulle du behöva!
  • Anonym (helt sluut)

    Nej men inte hämta bollen kanske. Iaf om man inte ens kan krypa.

    Men borde hon inte begripa 'vart är lampan' eller 'vart är pappa' läste runt här på fl och de flesta verkar fatta sånna ord långt tidigare. På bvc kollar dom vid 10 mån om barnet förstår några enkla ord. Hon fattar ju alltså inte pappa lampan eller nått.

  • metervara

    Vi har en snart 1åring här hemma och hon har precis lärt sig "var är lampan". Frågar man "var är pappa" så pekar hon också mot lampan så helt koll på ord och dess betydelser har hon inte än.

    Borde inte du vara sjukskriven för din förlossningsdepression förresten? Låter inte klokt att du ska må dåligt och ta ut fp-dagar istället för att vara sjukskriven.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-01-05 15:01:32 följande:

    Nej men inte hämta bollen kanske. Iaf om man inte ens kan krypa.

    Men borde hon inte begripa 'vart är lampan' eller 'vart är pappa' läste runt här på fl och de flesta verkar fatta sånna ord långt tidigare. På bvc kollar dom vid 10 mån om barnet förstår några enkla ord. Hon fattar ju alltså inte pappa lampan eller nått.


    Det beror ju på! Sitter du och tjatar hela dagarna på ditt barn förstår jag att den tröttnat och inte alls vill lära sej nåt. Ta ut ditt barn på promenad och prata om blommor, dofter, ljud och det du ser! Vad gör ni på dagarna?
Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka