• Anonym (helt sluut)

    ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka

    Jag är helt övertygad att min sju månaders har autism och tycker det blir tydligare för var dag.

    Är så otroligt slutkörd av alla funderingar, faktagooglingar sökningar efter symtom osv. Det snurrar oavbrutet i mitt huvud och jag iakttar barnet varje vaken sekund. Kommer ju inte få diagnos än på ett tag. Hur fasen står man ut med väntan???? Det funkar bara inte att sätta sig ned och se tiden an.

    snälla har någon nått konkret tips?? Har redan kontakt med psykologen för egen del pga detta

  • Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka
  • Anonym (helt sluut)

    Dagarna består till stor del av öppna förskolan babygung lunch med andra mammor osv. Sen har vi ju två stora barn så hon hänger ju med en del på grejer som rör dem. Jag sitter inte och tjatar med henne. Hellre tvärtom. Men känns ju skönt om det finns fler i hennes ålder som inte förstår ord. Att hon kanske bara är lite sen och inte helt utanför ramarna tänker jag.

  • Påven Johanna
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-01-05 17:31:02 följande:

    Dagarna består till stor del av öppna förskolan babygung lunch med andra mammor osv. Sen har vi ju två stora barn så hon hänger ju med en del på grejer som rör dem. Jag sitter inte och tjatar med henne. Hellre tvärtom. Men känns ju skönt om det finns fler i hennes ålder som inte förstår ord. Att hon kanske bara är lite sen och inte helt utanför ramarna tänker jag.


    Hittills har hon ju inte varit sen med något alls. Så att hon skulle vara utanför ramarna på något minsta vis är det ju bara du som tror/fruktar. 
  • Anonym (Jag)
    Påven Johanna skrev 2015-01-05 17:40:14 följande:
    Hittills har hon ju inte varit sen med något alls. Så att hon skulle vara utanför ramarna på något minsta vis är det ju bara du som tror/fruktar. 
    Jag fattar inte heller vad hon är sen med? Var dina andra barn väldigt tidiga?
  • Anonym (helt sluut)

    De andra barnen minns jag inte. Men det som drivit igång oron nu är att om två veckor ska hon på bvc. Då ska hon kunna vinka klappa händer slå ihop två klossar samt förstå enklare ord. Inget av det kan hon

    Hon ska också kunna resa sig mot och gå utmed möbler. Det kan hon!

  • greta2

    [quote=74616302][quote-nick]Sous skrev 2015-01-03 19:55:39 följande:[/quote-nick]

    Har du startat en ny tråd nu, TS?

    I största välmening så råder jag dig att testa kbt, för det är ditt mående som är problemet, inte din dotters eventuella autism. Till och med om hon har autism måste du sluta älta. Jag kan tipsa om en ny behandlingsmöjlighet hos en forskargrupp på karolinska institutet. Titta på:

    www.orostudien.se

    [/

    Av det du TS skriver i början av tråden så är jag inte säker på att hon har autism. Det kan vara det men behöver inte vara det utan kan tyda på andra saker. Hon har kanske något annat eller så visar det sig att hon är normal. Hon är alldeles för liten för att man kan veta säkert. Du hänger upp dig på att hon har AUTISM och glömmer att bakom ordet så finns många, många människor med stora och små svårigheter och alla är olika. Att vara så fixerad vid att hon skall ha autism tyder på att DU har problem. Du skrev ju att du har förlossningsdepression och kanske är det där en del av problemet ligger. Om du mått bra så hade du inte letat efter tecken på autism utan kunnat ta till dig henne. Du hjälper din dotter bäst genom att se henne som hon är. Släng alla diagnoser i sjön, det är för yrkesmänniskor som skall behandla patienter. Upplev henne som hon är istället.

  • metervara

    [quote=74627763][quote-nick]Anonym (helt sluut) skrev 2015-01-05 18:27:13 följande:[/quote-nick]De andra barnen minns jag inte. Men det som drivit igång oron nu är att om två veckor ska hon på bvc. Då ska hon kunna vinka klappa händer slå ihop två klossar samt förstå enklare ord. Inget av det kan hon

    Men kommer oron släppa lite om hon på sin koll på bvc kan alla dessa saker?

  • Anonym (helt sluut)

    Både ja och nej. Jag trodde inte hon skulle fixa boel testet och det gjorde hon så det kändes ju toppen. Men nu är det ju andra grejer. Men tio mån testet kommer hon inte fixa. Verkar ju osannolikt att hon plötsligt skulle sätta sig och göra alla dom där sakerna där när hon inte gjort det hemma

  • Arbetsmyran76

    Mina har klarat testen på BVC år ut och år in: som 4.5 åringar har båda fått autism och adhd diagnos, du oroar dig för utvecklingsstörning TS!

  • Anonym (vanligt)
    Anonym (helt sluut) skrev 2015-01-05 18:27:13 följande:
    De andra barnen minns jag inte. Men det som drivit igång oron nu är att om två veckor ska hon på bvc. Då ska hon kunna vinka klappa händer slå ihop två klossar samt förstå enklare ord. Inget av det kan hon smile4.gif
    Hon ska också kunna resa sig mot och gå utmed möbler. Det kan hon!
    Nja, jag har inte läst någonstans att det ingår att kunna klappa händer eller vinka.
    Förstå enstaka ord kollar de, men då är ju tex "lampa" ett enstaka ord som din dotter kan. Det behöver inte vara mer Einstein än så.
    Resa sig och gå utmed möbler.... det kunde definitivt inte min dotter. Hon satt fortfarande stilla där man placerade henne och kröp inte alls vid 10 månader. Kunde gå några steg vid 1 år, men inte resa sig eller sätta sig själv. Hon är fullständigt normal, och kan vad man skall kunna nu vid 2,5 år.
    Slå ihop 2 klossar är ju inte heller blodigt allvar. Denna kontroll skall dessutom utföras vid 10-12 månaders ålder, och då är det ju naturligt att de som är närmare 12 månader kan något mer.
    Oavsett om hon kan allt detta eller inte så är det inget sätt att "mäta" autism på. Hon kan klara av allt och ändå ha autism, eller missa flera saker och inte ha autism.
    Som andra sagt... det du letar efter nu är ju utvecklingsstörning, snarare än just autism.
    Jag tycker fortfarande din dotter verkar fullt normal.
  • Anonym (Mini)

    Hos oss kollade de på 10 månaders kollen om han flyttade föremål mellan händerna inte att han slog dem mot varandra. Det gör min son fortfarande inte och han är 13 månader.  Vinka har han precis börjat med. De frågade inte om han förstod enstaka ord. De frågade på ettårskollen om han förstod då han inte säger något ännu. Men sa också att de inte kollar det först vid 18 månader. Hon sa även när jag bad sonen att hämta bollen som han tappade att det kollade de på 18 månaders.

    Min son kan peka ut saker som jag har tjatat på honom om. Typ var är vovven. Lampan är inget som jag brukar nämna och det tog tid innan han fattade var den va.

Svar på tråden ni med autismerfarenhet...hur tusan är det tänkt man ska orka