• Äldre 5 Nov 05:44
    41006 visningar
    30 svar
    30
    41006

    Behöver låna 530.000kr!

    Hej.... Jag har under 6 årstid dragit på mig massvis med skulder som nu hamnat hos kronofogden (en del av dom) men allt annat är på väg dit nu också då jag inte har möjligheten att betala alla dessa skulder. Jag har under åren dragit på mig "mindre" summor på lån för att baka ihop men har aldrig fått den summan jag behövt, vilket resulterat i att jag ändå accepterat låneansökan för att komma ikapp med gamla räkningar. And so on.... Min pojkvän har försökt hjälpa mig i den mån han kan och tagit ett lån på 60.000kr samt ett stort samlingslån på 155.000kr. Någonstans här i mellan tog jag även alla tänkbara smslån för att försöka komma ifatt, som jag nu inte kunnat betala och därav kronofogden. Det fortsätter bara att trilla in.... Samtidigt under denna tiden blev jag arbetslös och är för tillfället sjukskriven. Så alltså ingen form av säkerhet till inkomst heller.

    Idag har jag suttit och ringt runt till alla bolag där jag har lån samt pratat med kronofogden för att få exakta summor och allt som allt (inkl min pojkväns lån, billån, avbetalningar samt de lånen han står på som är mina) landar vi på 530.000kr tillsammans.


    Jag sover inte på nätterna längre, jag har konstant ångest och går i personlig konkurs när som helst. Det värsta är att jag håller på att dra ner min pojkvän i samma skit... Trots att han har fast inkomst och tjänar bra. Med den kreditvärdigheten han har så är det omöjligt att få ett så stort lån. Plus att i princip alla privatlån/samlingslån endast lånar ut upp till 400.000kr. Jag önskar så att jag kunde lösa detta själv, stå upp för det jag har gjort och ta konsekvenserna för det. Men så har vi ju våran son att tänka på.... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Snälla HJÄLP!

  • Svar på tråden Behöver låna 530.000kr!
  • Anonym (As)
    Äldre 5 Nov 06:13
    #1

    Skuldsanering

  • Anonym (Gäst)
    Äldre 5 Nov 07:59
    #2
    +1

    Vad har du köpt för pengarna? Chips, Cafe Late? Hur kan du ta alla sms lån du kan för att komma ifatt? Hur hade du tänkt att du skulle kunna betala av dessa sen då? Tar emot att säga det, men skuldsanering även om du antagligen inte är värd det med tanke på sms-lånen samt att du har barn! Jag skulle ha en sån in i helvetes jävla ångest om jag försatt mig i denna sits om jag hade barn, ok om du är själv, då får du väl skylla dig själv. Men tänk på barnet! Nu får han/hon leva på existensminimum i 5år pga det!

    530.000kr... ok lånar du mig det? Betalar tillbaka vid löning! Inga små summor... hur kan det gå så långt innan du fattar att det är kört? Du kommer aldrig ur denna situation med ett vanligt jobb, och eftersom du har fått sparken också ser det inte ljusare ut direkt!

    Så sök du skuldsanering och låt oss skattebetalare stå för dina Cafe Late!

  • ad hoc
    Äldre 5 Nov 08:45
    #3
    Anonym (Gäst) skrev 2014-11-05 07:59:11 följande:

    Vad har du köpt för pengarna? Chips, Cafe Late? Hur kan du ta alla sms lån du kan för att komma ifatt? Hur hade du tänkt att du skulle kunna betala av dessa sen då? Tar emot att säga det, men skuldsanering även om du antagligen inte är värd det med tanke på sms-lånen samt att du har barn! Jag skulle ha en sån in i helvetes jävla ångest om jag försatt mig i denna sits om jag hade barn, ok om du är själv, då får du väl skylla dig själv. Men tänk på barnet! Nu får han/hon leva på existensminimum i 5år pga det!

    530.000kr... ok lånar du mig det? Betalar tillbaka vid löning! Inga små summor... hur kan det gå så långt innan du fattar att det är kört? Du kommer aldrig ur denna situation med ett vanligt jobb, och eftersom du har fått sparken också ser det inte ljusare ut direkt!

    Så sök du skuldsanering och låt oss skattebetalare stå för dina Cafe Late!


    Jag håller med dig i princip om att TS inte förtjänar skuldsanering. Att TS däremot sannolikt uppfyller kraven för skuldsanering är en annan sak.
    Så TS: ansök om skuldsanering!

    Att du säger att skattebetalarna ska stå för TS:s skulder är bara struntprat. Hur tänker du där? Det är ju inte direkt så att staten betalar TS:s skulder utan det är helt enkelt TS borgenärer som inte får betalt, deras skulder avskrivs, 23 § skuldsaneringslagen. 
  • Anonym (Olle)
    Äldre 5 Nov 11:21
    #4
    +1
    ad hoc skrev 2014-11-05 08:45:09 följande:
    Jag håller med dig i princip om att TS inte förtjänar skuldsanering. Att TS däremot sannolikt uppfyller kraven för skuldsanering är en annan sak.
    Så TS: ansök om skuldsanering!

    Att du säger att skattebetalarna ska stå för TS:s skulder är bara struntprat. Hur tänker du där? Det är ju inte direkt så att staten betalar TS:s skulder utan det är helt enkelt TS borgenärer som inte får betalt, deras skulder avskrivs, 23 § skuldsaneringslagen. 
    Vilka borgenärer pratar du om, långivaren eller? Menar du att om TS får skuldsanering så får banken som ex. lånat ut 500.000kr helt enkelt inte ett korvöre, skulden stryks och staten/kronofogden ersätter inte banken heller?
  • ad hoc
    Äldre 5 Nov 12:58
    #5
    +1
    Anonym (Olle) skrev 2014-11-05 11:21:29 följande:
    Vilka borgenärer pratar du om, långivaren eller? Menar du att om TS får skuldsanering så får banken som ex. lånat ut 500.000kr helt enkelt inte ett korvöre, skulden stryks och staten/kronofogden ersätter inte banken heller?
    Precis.
    Skuldsaneringen pågår i fem år och av TS:s inkomst så undandrar man  ett beneficium (i vardagligt tal "existensminimum") och resten av inkomsten betalas till borgenärerna. Med ett enkelt räkneexempel kan det bli:
    Skulder på 1 000 000, varav banken har ett krav på 500 000.
    Inkomst utöver beneficiet 5 000. 
    Totalt som ska betalas till borgenärskollektivet blir 5 000 * 12 * 5 = 300 000.
    Alltså betalas 300 000 av 1 000 000, vilket är 30 %. 
    Således får banken 30 % av sin fordran betald, vilket blir 150 000. De resterande 350 000 går upp i rök. 
  • ad hoc
    Äldre 5 Nov 13:31
    #6
    ad hoc skrev 2014-11-05 12:58:09 följande:
    Anonym (Olle) skrev 2014-11-05 11:21:29 följande:Precis.
    Skuldsaneringen pågår i fem år och av TS:s inkomst så undandrar man  ett beneficium (i vardagligt tal "existensminimum") och resten av inkomsten betalas till borgenärerna. Med ett enkelt räkneexempel kan det bli:
    Skulder på 1 000 000, varav banken har ett krav på 500 000.
    Inkomst utöver beneficiet 5 000. 
    Totalt som ska betalas till borgenärskollektivet blir 5 000 * 12 * 5 = 300 000.
    Alltså betalas 300 000 av 1 000 000, vilket är 30 %. 
    Således får banken 30 % av sin fordran betald, vilket blir 150 000. De resterande 350 000 går upp i rök. 
    Och under förutsättning att banken inte har panträtt, förmånsrätt eller retentionsrätt, 7 § 3 st. skuldsaneringslagen.
  • Anonym (Olle)
    Äldre 5 Nov 13:51
    #7
    ad hoc skrev 2014-11-05 13:31:25 följande:
    Och under förutsättning att banken inte har panträtt, förmånsrätt eller retentionsrätt, 7 § 3 st. skuldsaneringslagen.
    Ok vad innebär detta i så fall?

    Jag vill gärna veta, ogillar mycket skarpt att sitta och betala för att andra inte kan sköta sig!

    Hur som haver så blir jag som kund i den banken drabbad iaf, då banken gör en förlust och måste ta in dessa pengar på annat sätt, högre räntor avgifter osv. Så att TS skuldsanering inte drabbar oss andra på något sätt tror jag ingenting på!
  • Anonym (Mi)
    Äldre 5 Nov 19:12
    #8
    Anonym (Olle) skrev 2014-11-05 13:51:50 följande:
    Ok vad innebär detta i så fall?

    Jag vill gärna veta, ogillar mycket skarpt att sitta och betala för att andra inte kan sköta sig!

    Hur som haver så blir jag som kund i den banken drabbad iaf, då banken gör en förlust och måste ta in dessa pengar på annat sätt, högre räntor avgifter osv. Så att TS skuldsanering inte drabbar oss andra på något sätt tror jag ingenting på!
    Naturligtvis räknar banker och andra utlånare med en viss procent kreditförluster och sätter utlåningsräntan därefter.
  • Äldre 26 Feb 15:07
    #9

    Det finns dumma människor OCH dumma människor

  • Argent­um
    Äldre 3 Jun 23:22
    #10

    Hej ankiannkatrin.


    Ja, det verkar som att tråden till en början kom att handla om skuldsanering och hur den fungerar rent tekniskt. Förmodligen hjälper inte dom detaljerna dig. Det ämnet förtjänar en egen tråd.


    Sätt dig ner och gå igenom skulderna en gång till och rangordna dem.


    Fakta är att du har skulder som gått till kronofogden. Hur stor är den samlade skulden?


    Vilka skulder ligger hos inkassobolagen och hur stor är den samlade skulden där?


    Vilka övriga akuta skulder har du och hur är den samlade skulden? Nu har du tre poster att bolla med. Säkerligen har du fler skuldposter än just dessa, men bland annat de som din pojkvän tagit och förhoppningsvis kan hantera får helt enkelt vänta.


    Ta kontakt med kronofogden för att sätta upp en betalningsplan, gör det samma med inkassobolagen. De ser vid det här laget att du är listad hos kronofogden och kan gå med på en avbetalningsplan.


    Jag tycker att du ska vända dig till kommunen för en ekonomisk- skuldrådgivning. Din kommun har en sådan tjänst. Här har du en användbar länk.


    www.hallakonsument.se/sok-din-kommuns-konsumentverksamhet/


    Jag önskar dig lycka till och är helt säker på att du kommer att ta dig igenom detta om du verkligen lägger manken till. Kanske svårt att ta till sig just nu, men det blir bättre.

Svar på tråden Behöver låna 530.000kr!