• blogosen1

    Kan min fosterhemsplacerade syster bo med mig ist?

    Hej.. Vet inte riktigt om denna tråd hamnat rätt... Men anledningen till att jag skriver här är för att min 9-åriga syster har blivit fosterhemsplacerad och jag vill ta reda på om hon skulle kunna bo med mig istället.

    Lite information om mig och min syster: Vi har bara gemensam pappa och ingen av oss har riktigt haft kontakt med honom. Jag och min syster träffades för första gången för två år sedan, vi känner varandra bra idag och är trygga tillsammans. Jag är förresten 17 år... Hon blev fosterhemsplacerad för att varken våran gemensamma pappa eller hennes mamma klarade av att ta hand om henne.. Men jag undrar om inte min syster skulle kunna få bo med mig istället? Jag bor ensam med min mamma.. 

    Om det är något ni undrar över så är det bara att fråga.. Vet inte om jag kanske glömt någon viktig detalj..

  • Svar på tråden Kan min fosterhemsplacerade syster bo med mig ist?
  • Harmagedon

    Jo, om din mamma ställer upp som fosterhem och hon passerar kontrollerna. Du är inte tillräckligt gammal för att få vårdnade om din syster själv.

  • blogosen1

    Ja jag förstår att inte jag själv kan ta vårdnad/fosterhem.. Men min mamma är med på att ha min syster hos oss.. Tusen tack för ditt svar! Kan du vara snäll och förklara mer om kontrollerna du nämnde?

  • Harmagedon

    Jag vet inte vad som krävs för att vara fosterhem men jag är rätt säker på att socialtjänsten intervjuar och utreder de som vill vara fosterhem oavsett om man är släkt eller inte. Ni bör nog kontakta soc i er kommun och höra efter hur ni ska gå till väga.

Svar på tråden Kan min fosterhemsplacerade syster bo med mig ist?