• Äldre 22 Nov 15:09
    3877 visningar
    7 svar
    7
    3877

    Fyller snart 45 - gravid!

    Vi gjorde en IVF för nästan snart ett år sedan eftersom min man har för få spermier och när det inte fäste så struntade vi i nya försök eftersom det var en sådan jobbig process...dessutom har vi redan 5 barn tillsammans - dock inget gemensamt!

    Vi har inte haft något skydd - men hade ställt in oss på att det ändå inte gick...jag skulle tvärtom sätta tillbaka hormonspiralen den här månaden eftersom jag blir så ilsken utan :)

    Nu är jag i vecka 6. Stannar det kvar och blir friskt så är det en present. Om det händer något och det stannar av eller försvinner så sätter jag in min spiral igen.

    Just nu är jag mest orolig för om det är friskt, för att jag slutat med folsyra när vi slutade försöka , för att jag inte har tränat tillräckligt, för att jag har stressat för mycket, för att...!

    Hur som helst så känns det mest läskigt och att vi vill se tiden an förbi alla tester. Hade aldrig trott att det skulle bli någon mer graviditet för min del efter mina fyra...


    N
  • Svar på tråden Fyller snart 45 - gravid!
  • Äldre 23 Nov 20:06
    #1
    ninotchka skrev 2014-11-22 15:09:05 följande:

    Vi gjorde en IVF för nästan snart ett år sedan eftersom min man har för få spermier och när det inte fäste så struntade vi i nya försök eftersom det var en sådan jobbig process...dessutom har vi redan 5 barn tillsammans - dock inget gemensamt!

    Vi har inte haft något skydd - men hade ställt in oss på att det ändå inte gick...jag skulle tvärtom sätta tillbaka hormonspiralen den här månaden eftersom jag blir så ilsken utan :)

    Nu är jag i vecka 6. Stannar det kvar och blir friskt så är det en present. Om det händer något och det stannar av eller försvinner så sätter jag in min spiral igen.

    Just nu är jag mest orolig för om det är friskt, för att jag slutat med folsyra när vi slutade försöka , för att jag inte har tränat tillräckligt, för att jag har stressat för mycket, för att...!

    Hur som helst så känns det mest läskigt och att vi vill se tiden an förbi alla tester. Hade aldrig trott att det skulle bli någon mer graviditet för min del efter mina fyra...


    N
    Grattis!! Vilken överraskning!! Tror att det är meningen att ni ska ha ett gemensamt barn, annars hade det inte tagit sig.....mycket kan hända på resan, det är bara att hänga med och fr.o.m. får du ta hand om dig och försöka lita på att din kropp klarar det. Lycka till!!
  • Äldre 24 Nov 00:36
    #2

    Grattis! Vad härligt!

    Jag är "bara" 42, men blev oxå gravid oplanerat och fattade inte förrän i vecka 7 att jag borde göra ett graviditetstest. Då hade jag levt både stressigt och onyttigt (med alkohol och nikotin) fram tills dess.

    Men nu är jag i vecka 30 och allt har sett bra ut hittills. 

  • Äldre 24 Nov 15:40
    #3

    Jag ringde till BVC idag och de ordnade en snabb halvtimmes-tid åt mig redan på torsdag hos min "gamla" goa barnmorska som jag hade sist. Ordinarie inskrivningstid fanns inte förrän den 10 dec - så det var toppen! Vi vill ju kolla att allt verkar ok...

    Funderingar just nu är ju om barnet är friskt!! Vi funderar på att slanta upp vad det där nya testet - nipt  - kostar som man kan göra redan i vecka 9 utan att sticka i magen. Det känns länge att vänta på ett KUB och därefter ( om det vill sig illa) ett fvp eller mkp och sedan vänta på det...

    Jag tror att bara min ålder gör att jag får dåliga siffror så det skulle nog kännas bäst att få svar direkt och det redan i vecka 10. Så det ska jag fråga barnmorskan om! 

    Eftersom vi redan har fem barn att ta hand om kommer vi inte att gå vidare om barnet inte är friskt, så känns det för oss i alla fall.

    Det känns märkligt att känna sig så - gravid :)

  • Äldre 26 Nov 18:11
    #4

    Hej Hej,

    Jag är 43 (kommer vara 44när det är dags!)
    Har bokat för NIPD på fredag, det känns just nu som det största hindret.


    Tror fortfarande det inte är riktigt sant, har inga symptom så ibland tror jag att jag bara inbillar mig.


    10+3
  • Äldre 26 Nov 22:00
    #5

    Hej,

    Vart har du bokat för nipt-test? Jag tänkte höra på mvc när jag ska dit i morgon efter att ha läst att man får ordna det privat? Fast det kanske är gammal info..

    Det känns långtifrån självklart denna gången att allt är bra och jag kan inte låta bli att googla alltifrån "vilken vecka är missfall vanligast i " och liknande fast jag logiskt redan vet att man bara kan ta det som det kommer.

    Vi har varit tvungen att berätta eftersom jag kräks på morgnarna och mår riktigt visset och även förklarat för barnen att man ändå inte kan vara säker på att det blir en bebis eftersom det kan hända saker när den utvecklas. De förstår detta men håller sina tummar, särskilt de två yngsta som tjatat om ett syskon

    Jag känner att det är tidigt test som behövs för att kunna få besked om hur det ligger till - det är ju som en pina att dagarna sniglar sig fram. Tänk om några små delar av ägget är antika? När kommer det att visa sig? Det är som tortyr!

    Jag hoppas ju att allt är bra men man kan ju inte veta. Det positiva är att jag vet att jag hade så bra amh-värden samt att min farfars mor var 48 när han kom till världen. Så generna verkar vara på min sida. Hoppas, hoppas!

  • Äldre 27 Nov 09:10
    #6

    Hej Hej,

    Jag bor inte i Sverige och här görs NIPD tested (blodprovet) av min barnmorskemottagning/Gynekolog, de skickar provet till ett lab för analys. Det ingår inte i den normala sjukvården, men ibland är det bra att vara överföräkrad då en av mina försäkringar täcker detta.

    Det ska bli skönt att veta hur det står till och sedan kunna slappna av lite.
    Min farmor fick pappa när hon var 43... så det går ju!

  • Äldre 11 Apr 20:10
    #7

    Hej

    Hur gick det med nipd? Vart gjorde ni det och vad kostade det?

Svar på tråden Fyller snart 45 - gravid!