• mitthemligajag

    vabba vid kolik?

    Kanske jätte dum fråga... Men är de någon som vet om man kan vabba med ett spädbarn som har konstaterad kolik? Våran dotter skriker 7-8 timmar varje natt och brukar somna på morgonen, alltså är vi vakna heeela nätterna. Hur har ni gjort? Har eran partner fått stanna hemma på ngt sätt?

  • Svar på tråden vabba vid kolik?
  • pigglet

    Reder ut begreppen om vabb (Tillfällig FöräldraPenning):
    Rekommenderas att läsa när man är hyfsat pigg   Flört

    Om man är föräldraledig förväntas man kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka.
    Man kan inte byta ut vanlig fp mot tfp, om inte barnet är inlagt på sjukhus.

    Om ordinarie vårdare är sjuk, så kan den sjukskriva sig. Man får då en karensdag. Då kan den andra föräldern vara hemma och vårda barnet i stället. Är barnet under 8 månader får den föräldern ta vanlig fp, är barnet över 8 månader kan man ta tfp.

    Kolik är inte roligt, det är psykiskt knäckande att se sitt barn må så dåligt och inte kunna hjälpa det. Lägg därpå sömnbrist...
    Det finns en bok som heter typ "Skrik och magknip, så överlever du", den tyckte jag var skön att läsa.
    Sedan - försök turas om att sova! Placera er så långt ifrån varandra som möjligt, så inte båda föräldrarna är vakna. Så får man turas om att ta powernaps under dagtid.
    Skaffa hörselskydd.
    OCh fast det inte känns så just nu - det kommer gå över! Just när man är mitt i det så känns det ju inte så, men det kommer en annan tid. Och till slut kommer man tom att ha glömt mycket av den där hopplösa känslan och kan tänka att det trots allt bara var en ganska kort tid i livet...

  • mitthemligajag
    Rocket Mania skrev 2014-11-23 12:32:06 följande:

    Om vi bortser från vab-frågan nu, vad gör ni för att underlätta för barnet? Har ni låtit göra en ordentlig undersökning? Akupunktur? Något?


    Har gjort två läkarundersökningar och fått kolik konstaterat, hon har fått lavemang 1 gång, jag äter mjölkfri kost men idag har jag pumpat ur och bara gett mjölkfri ersättning och peppar peppar de har gått riktigt bra ikväll. På onsdag ska vi till en mottagning och få akupunktur! Hon har fått både Semper och minifom och massage flera gånger om dagen... Och så har vi ett värme djur... Vet inte mer vad vi kan göra, känns som avkupunturen är sista hoppet. Annars får vi väl bara vänta ut detta helvete
  • mitthemligajag
    pigglet skrev 2014-11-23 21:46:08 följande:

    Reder ut begreppen om vabb (Tillfällig FöräldraPenning):
    Rekommenderas att läsa när man är hyfsat pigg   Flört

    Om man är föräldraledig förväntas man kunna ta hand om alla sina barn, vare sig de är friska eller sjuka.
    Man kan inte byta ut vanlig fp mot tfp, om inte barnet är inlagt på sjukhus.

    Om ordinarie vårdare är sjuk, så kan den sjukskriva sig. Man får då en karensdag. Då kan den andra föräldern vara hemma och vårda barnet i stället. Är barnet under 8 månader får den föräldern ta vanlig fp, är barnet över 8 månader kan man ta tfp.

    Kolik är inte roligt, det är psykiskt knäckande att se sitt barn må så dåligt och inte kunna hjälpa det. Lägg därpå sömnbrist...
    Det finns en bok som heter typ "Skrik och magknip, så överlever du", den tyckte jag var skön att läsa.
    Sedan - försök turas om att sova! Placera er så långt ifrån varandra som möjligt, så inte båda föräldrarna är vakna. Så får man turas om att ta powernaps under dagtid.
    Skaffa hörselskydd.
    OCh fast det inte känns så just nu - det kommer gå över! Just när man är mitt i det så känns det ju inte så, men det kommer en annan tid. Och till slut kommer man tom att ha glömt mycket av den där hopplösa känslan och kan tänka att det trots allt bara var en ganska kort tid i livet...


    TACK! Och den där boken ska jag nog införskaffa! Mitt största problem i sömnen är att jag blivit fruktansvärt hönsig... Kan verkligen inte släppa henne när hon är så ledsen trotts att jag vet att jag inte gör det bättre än hennes pappa... Men det är något jag måste lära mig! Jo de går väl över någon gång... De känns bara som en evighet dit:(
  • mitthemligajag
    Maddi skrev 2014-11-23 14:10:38 följande:

    Akupunktur fungerade för oss. Det är jättejobbigt med kolikbarn. Har du ingen möjlighet att sova då barnet sover? Är det första barnet så brukar de ju inte vara problem att just sova när barnet sover. 


    Åh vad skönt att höra! Hon ska få ackupunktur för första gången på onsdag
  • Rocket Mania
    mitthemligajag skrev 2014-11-24 00:05:35 följande:
    Har gjort två läkarundersökningar och fått kolik konstaterat, hon har fått lavemang 1 gång, jag äter mjölkfri kost men idag har jag pumpat ur och bara gett mjölkfri ersättning och peppar peppar de har gått riktigt bra ikväll. På onsdag ska vi till en mottagning och få akupunktur! Hon har fått både Semper och minifom och massage flera gånger om dagen... Och så har vi ett värme djur... Vet inte mer vad vi kan göra, känns som avkupunturen är sista hoppet. Annars får vi väl bara vänta ut detta helvete
    Det låter som ni gjort allt ni kan, hoppas akupunkturen hjälper. Lycka till!
  • FCBJ

    Vad jag vet så kan han ju vara föräldrarledig, men inte plocka ut någon ersättning. Då sparar ni dagar, men det blir kanske lite skralt i kassan.

  • Annsiss

    Med ett så litet barn kan båda vara fl samtidigt om han inte vill sjukskriva sig, går att vara fl och plocka ut dubbla dagar under barnets första år.

  • Aaglars
    Evm skrev 2014-11-23 11:57:50 följande:
    Vaddå förskola? TS skriver att barnet har kolik så antagligen är hon mycket yngre än ett år.
    Jo men nman kan väl inte VAB:a om man inte har barn på förskola.
  • Aaglars
    Valkyria75 skrev 2014-11-23 12:16:30 följande:
    Lol, du får nog läsa igen :)

    Ts, det bästa är nog att han sjukskriver sig. Man kan inte vabba förrän barnet är över en viss ålder tror jag, dessutom måste i så fall du vara sjukskriven. Om han ska vabba r det ju i så fall för att ordinarie vårdnadshavare (dvs du) inte kan ta hand om barnet.

    Och visst kan han sjukskriva sig om han inte får sova alls. Beroende på vad man har för jobb så är det inte så säkert att man kan utföra sina arbetsuppgifter på ett korrekt sätt om man inte fått sova alls.
    Vaddå läsa igen. Hon skriver att de vill VAB:a. Men man  kan ju inte VAB:a om man inte brukar ha barnet på förskola eller liknande. Du kan ju inte VAB:a för ett hemmavarande barn som dessutom är under 1 år.
  • jenny99

    Dubbla dagar går väl inte att ta ut?Både föräldrar får vara hemma samtidigt för barn under 1 år,men bara en får ta ut fp.Vi gjorde så att jag tog inte ut fp,min man tog ut några veckor/månader så vi var hemma samtidigt.Vill du snåla på fp dagarna och få dom att räcka länge så ta ut så lite som möjligt.Jag använde 0 dagar första året.

  • Valkyria75
    Aaglars skrev 2014-11-24 19:19:17 följande:

    Vaddå läsa igen. Hon skriver att de vill VAB:a. Men man  kan ju inte VAB:a om man inte brukar ha barnet på förskola eller liknande. Du kan ju inte VAB:a för ett hemmavarande barn som dessutom är under 1 år.


    Jo man kan vabba ändå. Läs piglets svar hör ovan. Dock inte när barnet är så litet som i ts fall.
  • Valkyria75
    jenny99 skrev 2014-11-24 19:23:42 följande:

    Dubbla dagar går väl inte att ta ut?Både föräldrar får vara hemma samtidigt för barn under 1 år,men bara en får ta ut fp.Vi gjorde så att jag tog inte ut fp,min man tog ut några veckor/månader så vi var hemma samtidigt.Vill du snåla på fp dagarna och få dom att räcka länge så ta ut så lite som möjligt.Jag använde 0 dagar första året.


    Jo, det är just när barnet är under 1 som man får lov att ta ut dubbeldagarna.
  • nozpa
    Valkyria75 skrev 2014-11-24 20:16:47 följande:
    Jo, det är just när barnet är under 1 som man får lov att ta ut dubbeldagarna.
    Ja. Man har 30 dubbeldagar numera per barn.
Svar på tråden vabba vid kolik?