• Nemi89

    Vi som börjar med pergotime 2015

    Hejsan!

    ny på den här sidan men jag tänkte att det kunde vara skönt att prata med människor som är i liknande situation som vi är nu.
    Diskutera hopp, nervositet, läkarbesök och hur det går efter alla behandlingar m.m.

    Jag fick veta att jag har PCO när jag var 17 och den läkaren sa även att jag aldrig kommer att få barn. Men ett par år efter det fick jag höra att det finns hormontabletter, sprutor m.m. och att det kommer lösa sig.
    Nu är vi alltså i det läget att vi ska på undersökning tillsammans då jag slutade med p-piller för ett år sedan. Hoppas hoppas att det här kommer att gå bra!
    Har längtat efter barn några år nu...

    Finns det fler därute i liknande sits som vill ha någon att prata med???

  • Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015
  • Wilja87

    Jag fick veta i oktober 2014 att jag inte måste genom gå ännu en operation pga cellförändringar på livmodertappen. Det blir min andra större operation där man blir nersövd och tidigare har det varit två konisering. Jag har knappt någon livmodertapp kvar och enligt läkaren så är cellförändringen inte godartad.

    Han frågade om jag ville ha barn, vilket jag vill ha, och han rekommenderade mig att gå hem till sambon och diskutera barnfrågan för operationen kommer ta bort sista biten av livmodertappen... skulle det inte ge med sig så skulle man börja diskutera att ta bort livmodern.

    Läkaren gav mig ett ultimatum. Barn nu och skjuta upp operationen till efter graviditeten, eller chansa och ta operation nu men sen finns det inga garantier efter för man vet inte vad som kommer att behöva göras.


    Vi valde barn. Vi började att försöka men min mens kom aldrig igång (P-stav i 6 år utan mens). En utredning började direkt och det visade sig att jag har PCOS. Vi fick hjälp med pergo tabletter men enkel dos gav mig inget medan dubbel dos gjorde mig över stimulerad, 6 mogna ägg. Hoppade över till sprutor, Gonal F. Det har tagit tid att hitta rätt dos för att inte bli över stimulerad. Lyckades för första gången för 1 månad sedan att få två mogna ägg och vi skapade en ägglossning. Trodde jag blev gravid, fick så kraftiga symptomer som trötthet, ömma bröst, flagnade på bröstvårtorna, järnsmak i munnen, hungrig, yr, illamående.. plussade till och med på fyra stickor... men läkaren hade glömt att berätta en viktig detalj. Sprutan som skapar ägglossning ger utslag på stickorna dom första 14 dagarna och ger en alla gravid symptomer.


    En besviken Wilja87 när detta kom fram. Mensen kom och har precis avslutat det kapitlet. Är på månad två nu med sprutorna och har tagit Gonal F i två dagar, ska ta den fram till måndag och sen blir det ultraljud för att se om äggen växer som dom ska.


    Jag och min sambo hoppas på tvillingar så vi kan få ett syskon direkt för vi vet inte om vi kommer kunna ge vårt framtida barn ett syskon senare... Vi hoppas lyckas på detta försök. Man är lite små stressad av att veta att man har något i kroppen som inte är bra och att en operation väntar. Känns lite "tick tack tick tack"...

    Idag har jag mått så illa i magen, har tårar i ögonen och är väldigt nere. Det är första gången jag känner mig nere och ork lös sen vi fick veta detta i oktober förra året. 

  • Wilja87

    Fel på första meningen: "Jag fick veta i oktober 2014 att jag MÅSTE genom gå ännu en operation pga cellförändringar på livmodertappen."

  • Love877

    Vad skönt att läsa att man inte är ensam i detta!

    Vi har försökt få barn i över 7 år. Jag fick diagnosen PCOS efter en lång utredning om varför min mens försvunnit. Jag har mött många riktigt dåliga läkare inom sjukvården, och testat flera kurer pergotime.

    När allt mitt hopp försvunnit, och jag trodde att botten var nådd, fick jag ett missfall i 5e månaden, utan att veta om att jag var gravid. Och som om inte det vore nog, hände det på en utomlandsresa till ett arabland. Det går knappt beskriva känslan efter en sån upplevelse. Lycka - vi hade lyckats skapa ett barn som vi trodde var omöjligt. Sorg - vi förlorade något vi längtat efter i så många år. Oro - vi visste att kvalitén på sjukvården är riktigt dålig där vi var. Kärlek - vår relation har aldrig varit så stark som efter detta.

    När vi kom hem vände allt. Jag fick träffa en fantastisk läkare som nu gör allt i sin makt för att uppfylla vår dröm på nytt.

    Jag går nu för första gången på trippel dos av pergotime. Nu hoppas jag att livet vänder.

    Vi har fått en helt annan syn på livet, och uppskattar det lilla. Vi känner en fantastisk kärlek till varandra och vet att vi aldrig få ge upp. Livet är fruktansvärt ibland, men jag vet att det blir bättre.

    Jag tänker aldrig sluta hoppas, och det hoppas jag inte att någon av er gör.

    Önskar er all lycka till, och håll tummarna för oss ?

  • Inheaven

    Hej.

    Jag ska börja med pergotime vid mens.

    Men vanligtvis hsr jag en cykel på 35-37 dagar.. då ska jag ha haft äl i söndags.

    Men igår så fick jag en trådig flytning med en rosa strimma i. Tänkte att åååh äl var sen så vi mös på... direkt efter kom det rosa och idag har jag inte haft något under dagen. Men ikväll kom molvärk plus rosa.

    Ska jag ta det som mens och börja med tabletterna om 5 dagar?

    Ska egentligen inte ha mensen förns om 9 dagar.

  • Pco_1_2

    Nej jag tycker du ska vänta, man ska räkna första cykeldagen då man får ordentlig blödning. Det du har nu är mellanblödningar,känns rörigt. Ha is i magen :)

  • Inheaven

    Kan man verkligen göra så då?

    Jag har oregelbunden mens så någon gång ibland kan den vara på dag 29 och ibland på 37.

    Det här var svårare än jag trodde...

    Typsk med helg också annars kunde gyn hjälpa mig.

  • Pco_1_2

    Göra hur? Tror inte gyn rekommenderar att ta pergotime om du inte kan avgöra ifall det är mens eller ej. Äter du andra hormoner får att få regelbunden mens?

Svar på tråden Vi som börjar med pergotime 2015