• Myma

    Begränsa pojkvän under graviditet?

    Jag och min pojkvän är gravida med vårt första barn och vi jobbar på samma jobb. Grejen är den att vi har en två-dygns-jobbkryssning om några veckor. Som jag hittills mått under graviditeten skulle jag inte verkligen inte orka det.

    Så jag vill inte åka. Min pojkvän däremot undrar hur jag ser på att han åker.
    Jag tycker det är svårt. Var jag inte gravid skulle jag ju vilja åka. Men nu är jag ju det och skulle nog vilja att han vill stanna här med mig. Samtidigt tycker jag inte om tanken på att begränsa honom, om han nu vill åka.

    Hur tänker ni i liknande situationer?

  • Svar på tråden Begränsa pojkvän under graviditet?
  • Minxy

    Jag hade låtit honom åka.

    Min sambo åkte till Irland på en nöjesresa när jag var i v.38 (37+1). Jag stannade hemma med vår son som var lite yngre än 2 år.

    Sambon kom hem 6 dagar senare när jag var i v.39 (38+0). Dottern föddes 3 dagar senare :D

    Snällt att hon väntade på sin pappa ;)

    Jag tror att du bara skapar dålig stämning hos er båda om du säger att han inte får åka. Han kommer kanske tycka du är orättvis, du kommer ändå vara irriterad över att han inte självmant valde att stanna hos dig och att du var tvungen att sätta ner foten.

  • aleakim
    Fläderblomster skrev 2015-01-28 21:34:12 följande:
    Fast det spelar väl ändå roll hur man mår under graviditeten? Att vara gravid är ju i sig ingen sjukdom men man kan ju må dåligt och vara väldigt begränsad i perioder. Jag tänker alltså inte att han ska vara hemma bara för att TS inte kan åka utan isf för att ta hand om/hjälpa henne.
    Jo, självklart. Men jag tänker mig att man är i det närmsta behov av sjukhusvård om man ska ha "rätt" att neka sin partner upplevelser. Fast det är ju hur jag känner, jag gillar att klara mig själv och det spelar väl in mycket i min tankegång. 

    Mår man t ex väldigt dåligt eller har foglossning så blir det ju inte bättre för att även din partner missar det roliga. Visst att det kan vara skönt att bli hjälpt i hemmet, t ex bli serverad maten och så men man får väl försöka underlätta så mycket för sig själv som man kan. Bulla upp med mat som är lättlagad/bara att värma,, ladda med kex och annat om det hjälper illamåendet.
  • Lindsey Egot the only one

    Men du kan väl följa med och kan hyra en hytt där du kan vila samt ta postafen mot sjösjuka

  • Myma
    pomflipp skrev 2015-01-28 22:40:19 följande:

    Jag tycker det är ett rätt så egoistiskt tänk.

    "Om inte jag kan ha kul, ska fan inte du heller ha kul" typ.

    Är själv gravid i v.36 å min sambo har vart iväg på en massa kul.

    Jag har inte orkat gå på konserter el julbord , men det tycker ja inte atthan ska lida för att ja inte orkar.


    pomflipp skrev 2015-01-28 22:40:19 följande:

    Jag tycker det är ett rätt så egoistiskt tänk.

    "Om inte jag kan ha kul, ska fan inte du heller ha kul" typ.

    Är själv gravid i v.36 å min sambo har vart iväg på en massa kul.

    Jag har inte orkat gå på konserter el julbord , men det tycker ja inte atthan ska lida för att ja inte orkar.


    Ja, jag håller med. Det är ju själviskt och inte alls självklart att agera på den känslan. Det är därför jag vill höra hur ni resonerar
  • Myma
    Minxy skrev 2015-01-28 23:03:56 följande:

    Jag hade låtit honom åka.

    Min sambo åkte till Irland på en nöjesresa när jag var i v.38 (37+1). Jag stannade hemma med vår son som var lite yngre än 2 år.

    Sambon kom hem 6 dagar senare när jag var i v.39 (38+0). Dottern föddes 3 dagar senare :D

    Snällt att hon väntade på sin pappa ;)

    Jag tror att du bara skapar dålig stämning hos er båda om du säger att han inte får åka. Han kommer kanske tycka du är orättvis, du kommer ändå vara irriterad över att han inte självmant valde att stanna hos dig och att du var tvungen att sätta ner foten.


    Vilken tajming :)

    Jag tror du har rätt. Jag skulle troligtvis vara irriterad och känna mig självisk och han skulle få en tråkigare helg.
  • Minxy
    Myma skrev 2015-01-28 23:17:58 följande:
    Vilken tajming :)

    Jag tror du har rätt. Jag skulle troligtvis vara irriterad och känna mig självisk och han skulle få en tråkigare helg.
    Ja verkligen :D

    Jag var lite nervös innan eftersom första barnet också hade fötts före BF, men jag kände verkligen att jag inte kunde neka honom den där resan. Vi kollade upp hur snabbt han skulle kunna ta sig hem OM det satte igång.

    Känn efter själv, prata med din pojkvän! Har han själv sagt att han väldigt gärna vill åka eller känner han kanske själv att det inte gör nåt om han står över?
  • Myma
    Minxy skrev 2015-01-28 23:23:56 följande:

    Ja verkligen :D

    Jag var lite nervös innan eftersom första barnet också hade fötts före BF, men jag kände verkligen att jag inte kunde neka honom den där resan. Vi kollade upp hur snabbt han skulle kunna ta sig hem OM det satte igång.

    Känn efter själv, prata med din pojkvän! Har han själv sagt att han väldigt gärna vill åka eller känner han kanske själv att det inte gör nåt om han står över?


    Jag är imponerad av att ni vågade :) Häftigt att höra!

    Jag ska prata med honom och se vad det landar i. Jag tror säkert att det löser sig på ett bra sätt. Det är så ovana känslor och situationer bara.
  • Anonym (Supergravid)

    Jag sitter här och föder vilken dag som helst. Jag har aldrig tänkt tanken att begränsa hans nöjen!

    Vi väntar vårt första barn. Vilken dag som helst så kommer våra liv förändras och vi kommer inte kunna göra saker för oss själva i samma utsträckning. Det är ju nu som man ska passa på att njuta av barnfriheten :D inte så att han åker iväg långt nu på slutet, men han åker och jagaribland.

    Under den tidigare delen av graviditeten så kan jag tycka att det är lite skrattretande att hålla partnern hemma. Ska ingen få ha roligt under 9 månader?!

    Iofs så har jag en make som gör allt för mig. Han är en klippa som alltid läser av mig rätt och tillgodoser alla mina behov, alltid. Han prioriterar alltid mig först i alla lägen och det kanske är därför jag prioriterar honom först alltid. Vi älskar varandrá och vill alltid att den andra har det bra. Behöver jag honom hemma så behöver jag inte ens be honom om hjälp, han finns där. Hade vi inte haft detta fantastiska förhållande så hade jag aldrig gift mig eller skaffat barn med honom.

    Behöver man begränsa varandra eller hindra varandra så saknas kanske den grundläggande förståelsen och kärleken?

  • fluu

    Beror på... Hade det varit nära förlossningen så hade det varit no way in hell att han åker. Jag hade inte gillat tanken på honom ute på havet tidigare heller och hade berättat det för honom, men inte förbjudit honom att åka.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • skepparbarn

    Jag och min sambo har kommit överens om att han likväl som jag avstår från alkohol och krogvistelser. Han ska gamma med mig som en del av min rehabilitering och äta nyttigt som jag. Inte för att neka honom hans nöjen ytan för den enkla anledningen att set förenklar saker för mig. Om du känner att du inte vill at han åker tycker jag du säger det.

    Min sambo ska åka på festival i juni med son bror, samma som de åkt på i många år så det är en tradition. Då ska jag åka hem till min familj och vara där över veckan så jag slipper vara ensam. Men utöver det så ska han leva som jag:)

    Och jag tycker det är fel att sägs "din pojkvän är inte gravid" för det är hans barn likväl som det är ditt. Handlar inte om bristande kunskaper i sexualkunskap utan simpelt tänk om jämställdhet.

    En graviditet är inte bara förbud mot allt man brukade få göra äta eller dricka, utan en anpassningstid inför det nya livet med barnet :) Och det tycker jag pappan ska vara del av.

  • Anonym (Hhh)

    Ser ingen anledning till varför man ska begränsa sin partner. Vare sig man är gravid eller inte. Är man svartsjuk så får man ta o jobba på det, om man vill ha en hållbar och bra relation.

Svar på tråden Begränsa pojkvän under graviditet?