• Äldre 17 Mar 08:22
    19677 visningar
    62 svar
    62
    19677

    Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?

    Vid vilken ålder tycker du det är okej att ge ett barn en egen mobiltelefon?
    När fick eller kommer dina barn att få en mobil?
    Rösta och diskutera gärna i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?
  • Äldre 17 Mar 08:26
    #1
    -2

    Runt 13 år verkar lämpligt.

  • Anonym (7)
    Äldre 17 Mar 08:37
    #2
    -2 +1

    Vid 7 år har båda mina fått

  • Äldre 17 Mar 08:50
    #3
    -1

    Röstade 12 år. Min dotter är nio år nu och har inget behov av en. Skulle ett särskilt behov uppstå innan 12 år så får vi se.

  • Äldre 17 Mar 08:55
    #4
    -1

    När det finns behov. Våra två äldsta hittills har fått när de är 9, då har de börjat röra sig mer självständigt ute och tagit sig själva till kompisar och vissa aktiviteter, då vill vi gärna att de är kontaktbara.

  • Anonym (mumin­)
    Äldre 17 Mar 08:58
    #5

    En vanlig mobil att ringa med -från den ålder de rör sej själva med buss cykel osv till andra ställen än hemma hos kompisar. Nio år kanske,, beror på var man bor och vad barnet gör. Smartphone fick våra köpa när de tyckte det var värt att lägga sina egna pengar från födelsedagar och extrajobb på det. Mitt ena barn tyckte 13 det andra köpte inte förrän nyligen vid 23..

  • trilsk­as
    Äldre 17 Mar 08:58
    #6

    Jag fick då jag var 13. Detsamma kommer gälla mina barn.

  • Äldre 17 Mar 09:12
    #7

    Vi hade en mobil istället för hemtelefon tidigt, så att dottern kunde ringa om hon var ensam hemma en stund. Men det var när hon gick i 2:an och började gå själv till/från skolan som hon fick börja använda den som en mobil, alltså ta med den ut.

  • Äldre 17 Mar 09:23
    #8

    Det beror ju helt på när behovet uppstår.
    Mina barn har fått mobil i följande åldrar: 10, 8,5, 6 år.

    Vi har ingen fast telefon längre så nu är det verkligen nödvändigt, men det tyckte vi att det var i de andra åldrarna med. 

  • Äldre 17 Mar 09:30
    #9

    Min äldsta fick mobil när hon var 10.5 och började 4an.

    Då hade hon redan gått hem själv från skolan i ett års tid så första halvåret tror jag hon hade med den till skolan 2 ggr. Hon kom fram till att hon faktiskt inte behövde en telefon och att den mest var tjorvig att ha med sig. Det gjorde att den alltid laddade ur så de ggr det faktiskt varit befogat (typ ta bussen in till stan själv för att handla present till kalas) så åkte hon ändå utan.

    Nu sen några veckor har hon bytt skola och förflyttar sig närmare en mil med lokalbuss varje dag. Med byten. Nu är hon noga med telefonen för det händer att bussar ställs in och annat tjorv så nu vill hon själv kunna ringa om det är något.

  • Anonym (***)
    Äldre 17 Mar 09:35
    #10

    Alla våra har fått en på sin åttaårsdag men det har inte behövt den då och den har mest legat hemma.

    Kring 10 årsåldern har de börjat använda den som en telefon.

Svar på tråden Vid vilken ålder tycker du barn ska ha en egen mobil?