• Äldre 4 Apr 03:56
    853 visningar
    6 svar
    6
    853

    fvp och sjukt stick/nålrädd - hur fan gör man??

    har efter taskigt resultat på KUB fått tid till FVP... so far so good. ångest över ett eventuellt dåligt resultat försöker jag hålla undan just nu, jag orkar knappt med tanken på själva provet. Tar jag till mig helt att vi kanske måsta avbryta denna graviditet går jag nog sönder känns det som.
    jag försöker sortera upp två väldigt jobbiga saker i två delar så att säga för att överhuvudtaget orka.
    jag är så sjuukt stickrädd.... det måste ju finnas fler än mig som gjort FVP trots rädsla/fobi?
    hur gjorde ni? finns det några bra "knep" att ta till? någon som kan bjuda på en "solskenshistoria"?

  • Svar på tråden fvp och sjukt stick/nålrädd - hur fan gör man??
  • Äldre 4 Apr 12:42
    #1

    Har inte gjort fvp men har sprutfobi som jag kämpar med.. Fråga sjukvårdskunnig om emla bedövningssalva hjälper och får sättas på magen. Vet att den inte hjälper på fingrarna t ex.. Sedan be någon knipa dig hårt i innanlåret - det gör ont och får dig förhoppningsvis att fokusera på annat under provtagningen. om du använder emla så sätt dit den i god tid, minst en timme innan. Finns färdiga plåster med kräm i på apotek

  • Äldre 4 Apr 14:55
    #2
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-04 12:42:08 följande:

    Har inte gjort fvp men har sprutfobi som jag kämpar med.. Fråga sjukvårdskunnig om emla bedövningssalva hjälper och får sättas på magen. Vet att den inte hjälper på fingrarna t ex.. Sedan be någon knipa dig hårt i innanlåret - det gör ont och får dig förhoppningsvis att fokusera på annat under provtagningen. om du använder emla så sätt dit den i god tid, minst en timme innan. Finns färdiga plåster med kräm i på apotek


    har tänkt att jag ska ringa till mottagningen och prata med dom men så fort jag tänker tanken gråter jag och då blir det svårt att göra sig förstådd :P 
    men du hade bra tips, jag ska ta dem under beaktning! tack för svar :)
  • Äldre 5 Apr 21:25
    #3

    Ska hålla tummarna för dig och sända mitt hjärtas all goda energi din väg! Skriv ner dina frågor och be din partner ringa. All lycka till!!!

  • Äldre 5 Apr 21:41
    #4
    godess9 skrev 2015-04-04 14:55:32 följande:

    har tänkt att jag ska ringa till mottagningen och prata med dom men så fort jag tänker tanken gråter jag och då blir det svårt att göra sig förstådd :P 

    men du hade bra tips, jag ska ta dem under beaktning! tack för svar :)


    Ring dem direkt på tisdag! :) När jag skulle ha en spruta i underlivet sist så fick jag totalpanik och höll på att sparka den stackars läkaren... De önskade att jag hade ringt och meddelat min sprutfobi... Så jag rekommenderar att du bara tar och ringer dem. Gör inte mitt misstag... Men jag har inte gjort de testerna du ska göra. Men ett äggplock gör fruktansvärt ont och nålarna på det... Fy f*n...
  • Äldre 6 Apr 21:21
    #5
    Lillstrumpa79 skrev 2015-04-05 21:25:58 följande:

    Ska hålla tummarna för dig och sända mitt hjärtas all goda energi din väg! Skriv ner dina frågor och be din partner ringa. All lycka till!!!


    inte ens tänkt tanken att be honom - skitbra tips,tusen tack för både tips och lyckönskan :)
  • Äldre 6 Apr 21:24
    #6
    Moolie skrev 2015-04-05 21:41:58 följande:
    Ring dem direkt på tisdag! :) När jag skulle ha en spruta i underlivet sist så fick jag totalpanik och höll på att sparka den stackars läkaren... De önskade att jag hade ringt och meddelat min sprutfobi... Så jag rekommenderar att du bara tar och ringer dem. Gör inte mitt misstag... Men jag har inte gjort de testerna du ska göra. Men ett äggplock gör fruktansvärt ont och nålarna på det... Fy f*n...
    jag ska försöka göra det, annars får sambon  göra det som lillstrumpa 79 tipsade om, något måste man väl kanske kunna få hjälp med tänker jag... :)
Svar på tråden fvp och sjukt stick/nålrädd - hur fan gör man??