• Djurvän03

    Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?

    Bara undrar. Personligen tar jag alltid bort efter mig på McDonalds. Men det är olika. Hur brukar ni göra?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?
  • Michael 310
    maritbinge skrev 2015-04-19 11:12:21 följande:

    Pengarna som McDonalds måste lägga på extrapersonal som plockar upp efter dig (och andra som beter sig likadant) hade de antingen kunnat lägga på andra produktionsfaktorer eller använt till övrig konsumtion (som privatpersoner). Den här idén om att man skapar arbete genom att på något vis förstöra är märklig då det är så ineffektivt. 


    Alla pengar de sparar går oavkortat till vinst och ägarnas fickor, eller tror du verkligen de skulle betala mer för något än de behöver bara för att de sparat in på något annat?
  • Iarwain
    Drottningen70 skrev 2015-04-19 09:53:22 följande:

    Det är helt enkelt så att Mc Donalds redan HAR resurser avsatta för att plocka undan efter folk. Jag ser ingen anledning att medverka till att arbetstillfällen försvinner som det skulle göra om alla plockade undan för sig. Att inte plocka undan påverkar inte priserna då resurserna redan finns som sagt och det inte skulle funka för en snabbmatskedja att ha höga priser. Det enda jag åstadkommer med att plocka undan efter mig är att ytterligare maximera vinsterna för ett av världens rikaste företag. Varför skulle jag? Jag är inte anställd av mcd.


    Jag tror att ett bättre politiskt statement vore att inte där alls, i sådana fall.

    Tog du bort brickan när du gick på Clock? (Om du aldrig var på Clock, svara hypotetiskt.)
  • maritbinge
    Michael 310 skrev 2015-04-19 11:21:32 följande:
    Alla pengar de sparar går oavkortat till vinst och ägarnas fickor, eller tror du verkligen de skulle betala mer för något än de behöver bara för att de sparat in på något annat?
    Det är mycket möjligt att pengarna går till ägarnas fickor. Men därifrån, då? 
  • ursula
    Michael 310 skrev 2015-04-19 11:21:32 följande:
    Alla pengar de sparar går oavkortat till vinst och ägarnas fickor, eller tror du verkligen de skulle betala mer för något än de behöver bara för att de sparat in på något annat?
    Får ett företag större kostnader avspeglas det på priset
  • Drottningen70
    JPT skrev 2015-04-19 11:12:02 följande:

    Fast varför? Det är klart att McDonalds som företag klarar sig men det är otrevligt och ofräscht mot gästerna som kommer efter dig.


    Om det är otrevligt och ofräscht för gästerna efter så är det för att mcdonalds inte gör sitt jobb precis som på vilken restaurang som helst, inget annat. Det känner jag inget ansvar för. Har förövrigt aldrig varit med om att det är huggsexa om platserna. Personalen brukar vara väldigt snabba med att plocka bort och torka av.
  • ursula

    Va fan det tar en minut att röja efter sig så att nya gäster kan få bordet

  • Drottningen70
    maritbinge skrev 2015-04-19 11:12:21 följande:

    Pengarna som McDonalds måste lägga på extrapersonal som plockar upp efter dig (och andra som beter sig likadant) hade de antingen kunnat lägga på andra produktionsfaktorer eller använt till övrig konsumtion (som privatpersoner). Den här idén om att man skapar arbete genom att på något vis förstöra är märklig då det är så ineffektivt. 


    Om man anser att kunder som använder bricka och förpackning "förstör" så är man nog i fel bransh. Det är ett normalt nyttjande inget annat. Möjligheten att ta bort sin bricka och att sortera sitt skräp är en möjlighet som erbjuds, inget tvång, eller förutsättning för att nyttja mcdonalds tjänster.
  • Drottningen70
    Iarwain skrev 2015-04-19 11:25:28 följande:

    Jag tror att ett bättre politiskt statement vore att inte där alls, i sådana fall.

    Tog du bort brickan när du gick på Clock? (Om du aldrig var på Clock, svara hypotetiskt.)


    Det gjorde jag säkert. Var så ung när clock var aktuellt att det nog var normen som gällde.
  • Drottningen70

    Mc Donalds har en vinstmarginal på 5300 miljarder per år. Femtusen trehundra MILJARDER. Hela deras koncept går ut på att vara snabba och billiga. Nej de kommer inte att höja priset för att folk inte plockar undan, och nej det kommer inte att bli billigare för att alla tar bort brickan. Fast ärligt talat... Jag bryr mig helt enkelt inte.

Svar på tråden Tar ni bort brickan efter er på McDonalds?