• Anonym (TS)

    Vill konvertera till Islam

    Som rubriken lyder. Jag har länge känt att något fattats i mitt liv. Som att mitt liv stundtals saknat mening och mål. Vad är meningen med livet? Finns det en Gud? Jag har alltid trott på något men inte specifikt en gud. Nu har jag läst på om kristendomen mycket men även om islam. Jag fick koranens budskap av en kvinna som delade ut de på ett torg och jag kände att koranen var tydligare och kändes mer rätt. Men vad ska jag tänka på om jag konverterar? När jag googlar får jag olika svar i många frågor. Vad är rätt? Eller väljer man själv vilken inriktning man tycker passar en själv?
    Finns det någon kunnig som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Vill konvertera till Islam
  • Jasmin Karlsson
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 20:43:38 följande:
    tack för länkarna. Ska kolla där. Men vilken inriktning följer du? Det verkar vara helt olika syn på en hel del frågor. Och så finns det shia med. Kan man inte bara följa koranen och inget annat? Eller det kanske inte går
    Jag följer koranen och sunnah. Det kallas för sunnimuslim. I början är det inte viktigt vilken inriktning man går åt. Det viktiga är att veta vad islam är, vem Allah är och vilka var profeterna som kom med budskapet.

    När du skriver att det är olika syn på saker så har det att göra med detaljer, det kan vara svårt att förstå för en nybörjare och svårt att veta vad man ska lyssna på. Därför ska du börja med källan, Allah har gett dig koranen och om du förstår den så vet du sedan hur du ska gå vidare. Om man sedan kommer vidare räcker det inte med koranen. I koranen står det att du ska be och det står varför men inte hur. Profeten Mohammed har lärt människor hur man ber, så man behöver sunnahn som komplement. Jag ser på det som att om allt skulle vara i koranen skulle det bli en väldigt tjock bok och svårt för människor.
  • Anonym (Välkommen)
    Jasmin Karlsson skrev 2015-04-19 21:16:17 följande:
    Jag följer koranen och sunnah. Det kallas för sunnimuslim. I början är det inte viktigt vilken inriktning man går åt. Det viktiga är att veta vad islam är, vem Allah är och vilka var profeterna som kom med budskapet.

    När du skriver att det är olika syn på saker så har det att göra med detaljer, det kan vara svårt att förstå för en nybörjare och svårt att veta vad man ska lyssna på. Därför ska du börja med källan, Allah har gett dig koranen och om du förstår den så vet du sedan hur du ska gå vidare. Om man sedan kommer vidare räcker det inte med koranen. I koranen står det att du ska be och det står varför men inte hur. Profeten Mohammed har lärt människor hur man ber, så man behöver sunnahn som komplement. Jag ser på det som att om allt skulle vara i koranen skulle det bli en väldigt tjock bok och svårt för människor.
    Att följa Koranen och sunnah innebär inte per automatik att du är sunnimuslim, det beror på vilken sunnah + hadither du väljer att lita på (och även åsikter som du har).
  • Anonym (TS)
    Anonym (Välkommen) skrev 2015-04-19 21:28:03 följande:

    Att följa Koranen och sunnah innebär inte per automatik att du är sunnimuslim, det beror på vilken sunnah + hadither du väljer att lita på (och även åsikter som du har).


    Är skillnaden mellan shia och sunni vilken sunnah man följer? Hur vet man vilken som är rätt?
  • Anonym (Välkommen)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 22:08:51 följande:
    Är skillnaden mellan shia och sunni vilken sunnah man följer? Hur vet man vilken som är rätt?
    Det är inte skillnaden, utan skillnaden är att de inte var överens om vem som skulle ta över efter profeten. Shia och sunni följer inte samma personer (även fast profeten är den första båda följer efter Koranen). Shia erkänner t.ex inte de tre första kaliferna Abu Bakr, Omar, Uthman, vilket är viktiga personer enligt sunni. Sunni följer sahabas medan shia följer profetens familj. 

    När du insett vilken inriktning du tycker är rätt så kommer du förmodligen också tro på den sunnah och de haditherna som den inriktningen tror på. Du kommer också märka snabbt att du kommer hitta fler sunnihadither, med tanke på att många av profetens sahabas (vänner) yttrade saker, och du kommer märka att shia är mer stränga när det gäller vilka yttranden som accepteras som hadither. 
  • Anonym (alternativ)
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 20:40:33 följande:
    Att muslimer är terrorister. Att muslimerna firade terrordåden i Paris. Att muslimerna har en agenda att ta över Sverige genom att invandra och föda barn. Behöver jag fortsätta?
    Jag rekommenderar att läsa följande artikel.

    "Vi muslimer föder fler barn och är mer krigiska till vår natur"
    Muslimerna håller på att ta över och slutmålet är ett världsomspännande kalifat. Det är uttryckligen så han uttrycker sig. 


    www.svd.se/nyheter/utrikes/islamismen-kryper-in-bakvagen_8909570.svd

  • Jasmin Karlsson

    "Välkommen" har rätt, jag är inte så bra på att förklara märker jag. Jag ser mig som sunni, men sen är jag inte så intresserad av att beskriva mig mer än som muslim. Inom sunni finns det 4 olika inriktningar/skolor, men jag följer ingen särskild och det måste man inte. Man kan följa det som majoriteten följer eller det som har starkast bevis. Jag vill bara poängtera att i det stadie som du är i är det inte viktigt att välja en inriktning. Be till Gud att han ska vägleda dig, läs koranen och gå till källan innan du lyssnar på vad enskilda personer säger.

  • Anonym (TS)
    Anonym (alternativ) skrev 2015-04-19 22:21:57 följande:

    Jag rekommenderar att läsa följande artikel."Vi muslimer föder fler barn och är mer krigiska till vår natur"

    Muslimerna håller på att ta över och slutmålet är ett världsomspännande kalifat. Det är uttryckligen så han uttrycker sig. 

    www.svd.se/nyheter/utrikes/islamismen-kryper-in-bakvagen_8909570.svd


    Men herregud. Jag förstår inte vad artikeln har med mig att göra. Vad har en islamists åsikter i ett främmande land med mig att göra? Folk skaffar faktiskt barn för att de gillar barn eller pga socioekonomiska faktorer. Andra generationens invandrare här i Sverige skaffar färre barn än sina föräldrar gjorde tex. Tror verkligen folk att muslimer är ett folk med en agenda? Islam är en religion bara.
  • Gert
    Anonym (TS) skrev 2015-04-19 20:40:33 följande:
    Att muslimer är terrorister. Att muslimerna firade terrordåden i Paris. Att muslimerna har en agenda att ta över Sverige genom att invandra och föda barn. Behöver jag fortsätta?
    Mona Walter har varit muslim större delen av sitt liv. Hon vet antagligen mer om islam, muslimer och deras sätt att tänka än vad du vet. Du som inte ens är muslim än.

    Media har till och med rapporterat om att muslimska skolelever i Frankrike vägrade respektera den tysta minuten. När terroristen i Danmark skulle begravas fanns det flera tusen muslimer vid hans sida. Behöver jag fortsätta?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Anonym (Hycklare)
    Gert skrev 2015-04-20 17:30:53 följande:
    Mona Walter har varit muslim större delen av sitt liv. Hon vet antagligen mer om islam, muslimer och deras sätt att tänka än vad du vet. Du som inte ens är muslim än.

    Media har till och med rapporterat om att muslimska skolelever i Frankrike vägrade respektera den tysta minuten. När terroristen i Danmark skulle begravas fanns det flera tusen muslimer vid hans sida. Behöver jag fortsätta?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
    Och muslimer vet mer om deras religion än vad du vet, vad sägs om att lyssna på dem då? Eller lyssnar du endast på folk som kritiserar Islam, men personer med samma tolkningsföreträde som är för Islam "har fel" direkt? Hyckleri på hög nivå ser jag.
  • Gert
    Anonym (Hycklare) skrev 2015-04-20 17:34:19 följande:
    Och muslimer vet mer om deras religion än vad du vet, vad sägs om att lyssna på dem då? Eller lyssnar du endast på folk som kritiserar Islam, men personer med samma tolkningsföreträde som är för Islam "har fel" direkt? Hyckleri på hög nivå ser jag.
    Ja, det är ju det jag gör. Jag har hört muslimer som inte har tagit avstånd från terrorattentaten. Jag har hört muslimer säga att det ska vara förbjudet att skämta om profeten. De är inte kritiska till islam, de är kritiska till vår demokrati och yttrandefrihet.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Vill konvertera till Islam