• Overthinker

    Snälla hjälp en ung bonusmamma?:(

    Hej ni på FL. Jag söker någon eller några att få bolla tankar med om min krångliga situation som en 17årig bonusmamma... Jag har gått till kurator tidigare, men när hon slutade kände jag att jag inte kan träffa en ny. Så snälla, om Du bara skulle orka skumma igenom och kanske hjälpa mig vore det guld värt!{#emotions_dlg.flower}

    Jag är alltså 17 år och är tillsammans(förlovad) och inofficiell sambo med en 19årig kille - som har en dotter på 1 år. Jag är så fruktansvärt avundsjuk på det, trots att jag vet att de hade en skitrelation som slutade i ett barn han inte ville ha(men som han såklart älskar ändå och han är en jättebra pappa!). Hon tjatade alltså till sig en graviditet efter en oplanerad graviditet som hennes familj övertalade till en abort. 
    6 månader efter deras barn föddes tog det slut och hon tog barnet med sig utan att låta honom träffa det. Satte sig själv i en "offerroll". En månad efter det blev han och jag tillsammans och då blev hon ännu bittrare och det tog alltså 4-5 månader tills han fick träffa barnet igen efter mååånga möten på soc och familjerätten. 
    Jag har nyss fått träffa barnet ett par ggr - efter 9 månader tillsammans - och nu kommer dom där sjuka känslorna av att vara utanför.

    Han har redan skaffat barn. Det där första barnet som är så nytt och spännande - med någon annan. Men han säger att nästa barn kommer vara MINST lika speciellt för att det är hans och mitt. Och mitt i hela smeten så ligger endometrios i min släkt och mina symptom talar starkt för att jag också har det så där kommer min skräck... Den största skräcken. Att det kommer vara svårt för mig att bli gravid. Då kommer jag veta att det är mitt fel. Han och exet behövde tydligen knappt försöka, hon blev ju gravid inte bara en gång utan två inom samma år... 
    Sen känner ju jag att jag blivit som snuvad på min chans att få barn tidigt då han inte kan vara hemma med mig och bebis pga han går om 1a året på gymnasiet för sista gången(först svår trafikolycka och sedan barn). 
    Vi har pratat om hur jag känner och han säger att om jag skulle bli gravid så är han med mig till 1000%, men då skulle ju jag mest bara känna mig ivägen... 
    Han sa också att mig VILL han ha barn med, så även om det skulle bli olägligt vill han kämpa tills han stupar ungefär, haha.. Han säger alltid dom rätta sakerna, ändå känner man sig kass.
    Innan någon bestämmer sig för att sluta läsa och hoppa på mig för mitt inte(enligt många) så smarta bebissug LÄS FÖLJANDE TEXT :)
    Jag har 3 stora anledningar till att vilja skaffa barn tidigt(sen typ 1000 små jag inte orkar dra upp). 

    1. Jag är så fruktansvärt förälskad i honom att jag kan inte tänka mig någon annan att skaffa barn med, för jag vet att han är en fantastisk pappa även om det kanske blir lite tokigt ibland ;) Men man lär av misstag och det vore lite skönt att ha någon med erfarenhet att luta sig mot när jag känner mig helt värdelös.
    2. Min mamma har en svår obotlig sjukdom(parkinsons) som bryter ner hjärnans singnaler till kroppen så hon kommer tillslut behöva rullstol och må jättedåligt och då vill jag att mina barn ska få hinna träffa sin mormor medan hon orkar vara den mormor som hon vill vara :(<3 
    3. Jag vill kunna vara den bästa mammaversionen av mig som jag kan vara och jag anser att det är när jag är ung och fortfarande kan tycka att det är kul att busa i snön med ungen, gå ut på promenader och ja, vara lite barnslig utan att bli en oseriös mamma. 

    Ska avrunda här innan ingen orkar läsa :) Blev väldigt rörigt, men snälla gör inte några påhopp. Det är jobbigt nog som det är... 

    Så är du i en liknande situation som jag(dvs vill ha barn med någon som redan har barn men omständigheterna kring någon av er sätter stopp för det du önskar mest av allt...), oavsett din ålder, så vore jag evigt tacksam om vi skulle kunna dela erfarenheter och kanske stötta varandra? Hjärta

    Mvh en osäker tjej som tänker för mycket på allt som kan bli fel...  
  • Svar på tråden Snälla hjälp en ung bonusmamma?:(
  • Anonym (sorg)

    Dina barn kommer att tidigt lära sig vad sorg är. Din mors sjukdom kommer ge dem precis lagom med tid att fästa sig och sedan förlora. Som förälder vill jag spara mitt barn allt ont och sorg är inget jag vill orsaka honom så tidigt. Mitt barns mormor är svårt sjuk. Det finns inget jag kan göra för att skydda honom, mormor är snart borta och han får snart lära sig sorg. Det hade varit barmhärtigare om han hade fötts lite senare och aldrig lärt känna henne.

    Du kommer att förstå det när du har barn. Smärta som ditt barn upplever gör dig förtvivlad på ett sätt som är omöjligt att förstå när man inte har barn ännu.

  • Ess
    Anonym (sorg) skrev 2015-04-25 19:10:30 följande:

    Dina barn kommer att tidigt lära sig vad sorg är. Din mors sjukdom kommer ge dem precis lagom med tid att fästa sig och sedan förlora. Som förälder vill jag spara mitt barn allt ont och sorg är inget jag vill orsaka honom så tidigt. Mitt barns mormor är svårt sjuk. Det finns inget jag kan göra för att skydda honom, mormor är snart borta och han får snart lära sig sorg. Det hade varit barmhärtigare om han hade fötts lite senare och aldrig lärt känna henne.

    Du kommer att förstå det när du har barn. Smärta som ditt barn upplever gör dig förtvivlad på ett sätt som är omöjligt att förstå när man inte har barn ännu.


    Visst är det ledsamt och tragiskt. Men det är samtidigt vad livet går ut på, att födas och att dö.
    Det är inget man kan skydda barnen emot, man får istället hjälpa dem att hantera sin sorg.

    Mina svärföräldrar var gamla och sjuka redan när vi träffades. Men våra barn fick ändå chansen att lära känna dem, få en relation till dem och tillslut ta förväl av dem. Nu har vi minnena kvar av dem som vi kan dela i familjen.
    Trots att farföräldrarna var rättså dåliga, så har våra barn ändå glada ljusa minnen av dem, de har foton där de är tillsammans.
    Vi var noga med att fota barnen med farföräldrarna då vi "visste" att de inte skulle hänga med så länge.

    Jag hoppas ditt barn också har ljusa och glada minnen av din mamma, som dom kan plocka fram.

    Den tanken som hängde kvar hos våra barn efteråt, var att de var rädda för att vi föräldrar också skulle dö. Det var återkommande under en längre period, att de kunde bli allvarliga och säga -Mamma, jag vill inte att du ska dö. -Mamma, jag vill inte dö.
    Ord man får bemöta så bra man kan, sanningsenligt utan att skrämma dem.
  • Anonym (Q)

    Men vadå inte kan vara hemma med er? Tänkte du skaffa barn NU eller??

  • Overthinker
    Svårt att svara specifikt till allihop när ni har så många tankeväckande svar! så sammanfattar lite kort här :)

    Jag tänker inte skaffa ett barn nu på momangen, jag startade denna tråd mest för att se hur det funkat för andra bonusmammor att skaffa barn med någon som redan har, inte för att bli dömd som nån ung galning som vill ha barn av själviska skäl. Jag ville nog ha lite stöd i 
    tanken på att skaffa ett barn SEDAN, för det väcker mycket känslor ändå att veta att vi inte båda blir förstagångsföräldrar även fast han knappt fått vara med under spädbarnstiden. 
    När jag skrev första inlägget så skrev jag ner det jag tänkte och kände just då och tankar som flugit förbi tidigare för att få ur det ur systemet.
    Jag känner ju att jag har inga planer på att skaffa barn innan jag tagit studenten, och då är de det tidigaste jag ens skulle kunna tänka mig. 
    Sen om det skulle bli så att jag blir gravid trots p-piller/kondom/annat preventivmedel så so be it. Inget är 100% tyvärr. Jag har tänk igenom det beslutet och diskuterat det med pojkvännen ett flertal gånger. Skulle aldrig kunna "mörda" ett barn... En abort kan ångras djupt och länge, men man ångrar ju aldrig ett barn. Men det hör inte hit!

    Men ifall någon IGEN (Flört) missar det, så planerar jag INTE att skaffa barn innan skolan är slut och vi har en stabil relation med så bra förutsättningar som möjligt. (Bil, boende, pengar) 
    Det är nog mest mina nojiga tankar som spökat och vi har pratat jättemycket om detta och det börjar faktiskt långsamt kännas bättre och jag har inte samma "hets" att prata om att skaffa barn. 
    Som en av er klokt sa och som jag verkligen tog till mig var att vi ska passa på att njuta av varandra de veckor han inte har barnet(säger inte att vi inte kan göra det ändå men egentid uppskattas ju alltid). 
  • Anonym (Linn)

    Ni har alltså bara varit tillsammans ett par månader och ni pratar om barn? Varför? Ni känner ju knappt varandra. Jobb, boende, ekonomi osv?

  • Anonym (Frida)

    Tycker du verkar väldigt omogen i dina anledningar, ni har varit ett par några månader och är nykära som man är i början. Men ni känner knappast varandra, har sett varandras bästa och sämsta sidor, haft ett längre stabilt förhållande osv. För det andra tycks du tro att bara väldigt unga mammor kan leka med sina barn och vara barnsliga, själv är jag 30 plus och älskar att leka i snön, klättra i träd och hitta på bus. Så även min granne som närmar sig 50 och har 2 st 5 åringar.

  • Anonym (Frida)
    Anonym (Frida) skrev 2015-04-25 23:44:56 följande:

    Tycker du verkar väldigt omogen i dina anledningar, ni har varit ett par några månader och är nykära som man är i början. Men ni känner knappast varandra, har sett varandras bästa och sämsta sidor, haft ett längre stabilt förhållande osv. För det andra tycks du tro att bara väldigt unga mammor kan leka med sina barn och vara barnsliga, själv är jag 30 plus och älskar att leka i snön, klättra i träd och hitta på bus. Så även min granne som närmar sig 50 och har 2 st 5 åringar.


    Man kan heller inte skaffa barn för att ens mamma ska hinna träffa dem. Snarare skapar det nog bara mer oro hos henne, det hade det åtminstone gjort om min 17 åring resonerade som du.
  • Anonym (Frida)
    Fjäril kär skrev 2015-04-25 17:35:03 följande:

    det jobbigaste med att vara bonusmamma är ju egentligen inte själva barnet och det praktiska omkring det utan allt som handlar om att vara en familj med fler viljor än EN att ta hänsyn till. 

    Det jobbigaste är att hantera biologiska föräldern och allt vad DET kan innebära, att få någon form av relation till barnets andra biologiska förälder.  Han/hon har egentligen ingen skyldighet att involvera mig och kan bäst hen vill göra livet surt för alla inblandade. Helt enkelt för att hen är föräldern och inte jag... 

    Min man har suttit i bittra vårdnadstvister med svartsjuka ex och dom har tjafsat och gnölat och bråkat om precis allt - helt enkelt bara för att dom kan... 

    När vi fick vårt gemensamma barn mitt i detta blev det om möjligt ÄNNU värre i kontakten med exen. (jag har ju också barn sedan tidigare )  

    och att försöka få ihop semesterveckor tex med barnen och exen är ett helt företag och man får finna sig i att vissa saker inte blir som man vill. Kanske aldrig blir överhuvd taget... 


    Det fina med att vara bonusförälder är just att man kan släppa tjaffset med den andra föräldern till partnern. Det brukar bara bli värre när ev bonusföräldrar också måste hoppa in i konflikten.
  • Ess
    Anonym (Frida) skrev 2015-04-25 23:48:49 följande:
    Det fina med att vara bonusförälder är just att man kan släppa tjaffset med den andra föräldern till partnern. Det brukar bara bli värre när ev bonusföräldrar också måste hoppa in i konflikten.
    Tyvärr dras det ändå hem till en även om man inte blandar sig i.
    Man drabbas ju av alla påhitt den andra föräldern kan komma på, alltifrån bråk där ens sambo blir arg och irriterad, till mer handgripliga saker tex att det är omöjligt att boka semester. Där man tillslut tvingas boka semester på jobbet, och sen visar det sig att barnet inte får komma då, utan måste komma under jobbtiden.
  • sextiotalist
    Anonym (Frida) skrev 2015-04-25 23:44:56 följande:

    Tycker du verkar väldigt omogen i dina anledningar, ni har varit ett par några månader och är nykära som man är i början. Men ni känner knappast varandra, har sett varandras bästa och sämsta sidor, haft ett längre stabilt förhållande osv. För det andra tycks du tro att bara väldigt unga mammor kan leka med sina barn och vara barnsliga, själv är jag 30 plus och älskar att leka i snön, klättra i träd och hitta på bus. Så även min granne som närmar sig 50 och har 2 st 5 åringar.


    Ts är inte omogen. Hon är som en normal 17-åring, kanske lite före sin tid.

    Jag har lite svårt att se en tonåring, ung vuxen som är som se ska vara i den åldern som omogna.

    Däremot håller jag med dig för övrigt.

    Som mor till en 17-åring hemma så är ordet omogen inte något som jag använder.
  • Overthinker

    Fortfarande så är jag INTE ute efter att skaffa barn NU? Herregud. Är det omoget att tänka sig en framtid med en kille jag verkligen älskar? Jag är inte knäpp för det. Vi pratar bara, inte planerar. Och då sökte jag fortfarande bara stöd för tanken på framtiden. Jag var väldigt upprörd och ledsen när jag skrev första inlägget och trodde då att kanske skulle någon förstå hur jag kände, men istället får man i princip påhopp av vuxna människor som säger att man är omogen. Det hjälper inte, bara så ni vet :) Jag skulle aldrig säga att någon är omogen för att denne är upprörd och har tankar och funderingar som h*n kanske inte förstår - som jag. Visst, jag kanske resonerar konstigt men dom resonemangen kan ju fortfarande ändras de närmaste åren?

    Klart som sjutton att jag förstår att man kan leka med barnen om man så är 70+(alltså mor/farförälder) men jag vill inte göra som min mamma och vara 50+ innan mina barn är 18, det är bara MIN personliga åsikt och jag säger inte heller att det är fel? :)

    Jag har bott hos honom sedan vi blev tillsammans(det var inte planerat, det var en övernattning förra sommarlovet som aldrig tog slut och vi har hittat bra rutiner osv). Jag har nog sett hans både värsta och bästa sidor, eller i alla fall delar av dem.

    Sextiotalist, vad menar du med "före sin tid"? :)

  • sextiotalist
    Overthinker skrev 2015-04-26 11:40:46 följande:

    Fortfarande så är jag INTE ute efter att skaffa barn NU? Herregud. Är det omoget att tänka sig en framtid med en kille jag verkligen älskar? Jag är inte knäpp för det. Vi pratar bara, inte planerar. Och då sökte jag fortfarande bara stöd för tanken på framtiden. Jag var väldigt upprörd och ledsen när jag skrev första inlägget och trodde då att kanske skulle någon förstå hur jag kände, men istället får man i princip påhopp av vuxna människor som säger att man är omogen. Det hjälper inte, bara så ni vet :) Jag skulle aldrig säga att någon är omogen för att denne är upprörd och har tankar och funderingar som h*n kanske inte förstår - som jag. Visst, jag kanske resonerar konstigt men dom resonemangen kan ju fortfarande ändras de närmaste åren?

    Klart som sjutton att jag förstår att man kan leka med barnen om man så är 70+(alltså mor/farförälder) men jag vill inte göra som min mamma och vara 50+ innan mina barn är 18, det är bara MIN personliga åsikt och jag säger inte heller att det är fel? :)

    Jag har bott hos honom sedan vi blev tillsammans(det var inte planerat, det var en övernattning förra sommarlovet som aldrig tog slut och vi har hittat bra rutiner osv). Jag har nog sett hans både värsta och bästa sidor, eller i alla fall delar av dem.

    Sextiotalist, vad menar du med "före sin tid"? :)


    De flesta 17-åringar är inte ens i tankevärlden att skaffa familj. De jag kommer i kontakt med tänker ofta inte längre fram än nästa prov, lov och eventuella studier efter gymnasiet
  • sextiotalist
    Overthinker skrev 2015-04-26 11:40:46 följande:

    Fortfarande så är jag INTE ute efter att skaffa barn NU? Herregud. Är det omoget att tänka sig en framtid med en kille jag verkligen älskar? Jag är inte knäpp för det. Vi pratar bara, inte planerar. Och då sökte jag fortfarande bara stöd för tanken på framtiden. Jag var väldigt upprörd och ledsen när jag skrev första inlägget och trodde då att kanske skulle någon förstå hur jag kände, men istället får man i princip påhopp av vuxna människor som säger att man är omogen. Det hjälper inte, bara så ni vet :) Jag skulle aldrig säga att någon är omogen för att denne är upprörd och har tankar och funderingar som h*n kanske inte förstår - som jag. Visst, jag kanske resonerar konstigt men dom resonemangen kan ju fortfarande ändras de närmaste åren?

    Klart som sjutton att jag förstår att man kan leka med barnen om man så är 70+(alltså mor/farförälder) men jag vill inte göra som min mamma och vara 50+ innan mina barn är 18, det är bara MIN personliga åsikt och jag säger inte heller att det är fel? :)

    Jag har bott hos honom sedan vi blev tillsammans(det var inte planerat, det var en övernattning förra sommarlovet som aldrig tog slut och vi har hittat bra rutiner osv). Jag har nog sett hans både värsta och bästa sidor, eller i alla fall delar av dem.

    Sextiotalist, vad menar du med "före sin tid"? :)


    De flesta 17-åringar är inte ens i tankevärlden att skaffa familj. De jag kommer i kontakt med tänker ofta inte längre fram än nästa prov, lov och eventuella studier efter gymnasiet
  • Overthinker

    Minns inte om jag sagt detta men iaf! Jag är helt ny på FL så jag kan inte riktigt det här med citaten och sånt så hoppas det duger ändå :)

    Sextiotalist: Jaha okej! Jo, jag har väl alltid varit lite före haha :)

    Regndamen: 1 år och 5 månader :)

  • Längtanevig
    Fjäril kär skrev 2015-04-21 07:28:04 följande:

    som bonusmamma och biologisk mamma säger jag ett enda gott råd:

    Skaffa inte barn INNAN du lärt dig rollen som bonusmamma!   Ta chansen att lära dig livet med barn tillsammans med ditt bonusbarn.  Nu får du gratis chans att se vad det exakt är att ha barn.  Det är inte bara bus i snön utan bajsblöjor, feber, vaknätter, snoriga barn man måste vara hemma med och ett tufft ansvar att ta en massa beslut kring barnet. 

    Tänk på att du måste ta hand om bonusbarnet OCKSÅ utöver ditt eget barn. Är du verkligen beredd på det?  Pojkvännen kommer inte att träffa sitt barn bara nån stund ibland utan ju äldre barnet blir ju mer kommer det bli en familj av er. Den biten måste du verkligen lära dig och ta till dig.  Han måste träffa sitt barn OCH ert barn . 


    Helt rätt!
Svar på tråden Snälla hjälp en ung bonusmamma?:(