• Anonym (Ung mormor)

    min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg

    Hej.

    Min dotter är 16 år o har ett barn. Pappan är 20 år. Han får ett litet bidrag från soc.
    Min dotter får barnbidrag f penning o bostadsbidrag.

    Hon tycker nu att jag ska stå för allt för henne. Tycker ni jag ska göra det??
    Hon valde o flytta till killen. Fast vi erbjöd henne o bebis o bo här.

    Vi har det inte så gott ställt då vi har 6 barn till o försörja. Hon valde ju ändå själv o flytta.

    Hur hade ni gjort???

  • Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg
  • Ruh
    Sweet Sofia skrev 2015-04-21 16:11:27 följande:

    Ts har gjort sin plikt med försörjning genom att erbjuda kost och logi, dvs att dottern får bo hemma. Dottern har tackat nej och flyttat till sin kille. Försörjnings plikten upphör då.


    Vart kan man läsa om detta? Intressant ämne.
  • jenny99

    Jag var 17 år när jag fick barn.Helt mitt ansvar.Hade aldrig kunnat tänka mig att jag då skulle bli försörjd själv.Märkligt.Hade det varit min dotter hade jag erbjudit henne och bebis flytta hem,jag hade hjälpt till men inte köpt massa kläder mm.

  • Anonym (Ung mormor)

    Vi erbjöd alla 3 o bo kvar grattis hemma. Har ett hus på våran tomt. Egen altan ut över sjön.

    De får alltid komma hit o äta. Vi har åkt flera gånger till Ikea. Jag har även erbjudit mig o vara mormor ledig så hon kan gå klart skolan. Jag har nog gjort mera än de flesta skulle. Hon tycker jag ska stå för mat o kläder. De har nästan mera pengar över än vi har.

  • Rakad Apa
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 16:22:08 följande:

    Vi erbjöd alla 3 o bo kvar grattis hemma. Har ett hus på våran tomt. Egen altan ut över sjön.

    De får alltid komma hit o äta. Vi har åkt flera gånger till Ikea. Jag har även erbjudit mig o vara mormor ledig så hon kan gå klart skolan. Jag har nog gjort mera än de flesta skulle. Hon tycker jag ska stå för mat o kläder. De har nästan mera pengar över än vi har.


    Menar du att hon vill att du ska betala kläder och mat till henne eller barnet? Eller båda två?
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (Ung mormor)

    Betala kläder o mat till henne.

  • Anonym (Ensam mamma)

    Som några har skrivit: du är försörjningsskyldig tills ditt barn fyller 18 år eller så länge som hon studerar. Du är inte försörjningsskyldig för hennes barn! 

  • Anonym (Seg_deg)
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 16:22:08 följande:

    Vi erbjöd alla 3 o bo kvar grattis hemma. Har ett hus på våran tomt. Egen altan ut över sjön.

    De får alltid komma hit o äta. Vi har åkt flera gånger till Ikea. Jag har även erbjudit mig o vara mormor ledig så hon kan gå klart skolan. Jag har nog gjort mera än de flesta skulle. Hon tycker jag ska stå för mat o kläder. De har nästan mera pengar över än vi har.


    Curling när den är som bäst. Heja, heja.
  • Anonym (WT)
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 15:51:26 följande:

    Hej.

    Min dotter är 16 år o har ett barn. Pappan är 20 år. Han får ett litet bidrag från soc.
    Min dotter får barnbidrag f penning o bostadsbidrag.

    Hon tycker nu att jag ska stå för allt för henne. Tycker ni jag ska göra det??
    Hon valde o flytta till killen. Fast vi erbjöd henne o bebis o bo här.

    Vi har det inte så gott ställt då vi har 6 barn till o försörja. Hon valde ju ändå själv o flytta.

    Hur hade ni gjort???


    Du har valt att få 7 barn utan att ha råd med det, och nu har dottern valt att få barn, medan ni fortfarande är försörjningsskyldiga, är det rätt uppfattat?

    Varför ska samhället försörja era barn bara för att ni känner för att få många barn? Ni är försörjningsskyldiga för henne.
  • Anonym (Ung mormor)

    Anonym wt.

    Hur vet du det?? Bara hon får in 8500kr i månaden. Är det då meningen att jag ska betala för henne varje månad??

  • Birgitta02
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 17:51:26 följande:

    Anonym wt.

    Hur vet du det?? Bara hon får in 8500kr i månaden. Är det då meningen att jag ska betala för henne varje månad??


    Prata med dem som vet - familjerätten, socialförvaltningen, kommunen. Då får du riktlinjer och vet hur du skall förhålla dig.
Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg