• Anonym (Ung mormor)

    min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg

    Hej.

    Min dotter är 16 år o har ett barn. Pappan är 20 år. Han får ett litet bidrag från soc.
    Min dotter får barnbidrag f penning o bostadsbidrag.

    Hon tycker nu att jag ska stå för allt för henne. Tycker ni jag ska göra det??
    Hon valde o flytta till killen. Fast vi erbjöd henne o bebis o bo här.

    Vi har det inte så gott ställt då vi har 6 barn till o försörja. Hon valde ju ändå själv o flytta.

    Hur hade ni gjort???

  • Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg
  • Anonym (soc.)
    niblom skrev 2015-04-24 11:37:17 följande:

    Man kan leda en häst till vattnet men inte tvinga den att dricka. Tyvärr är det samma sak med barn. Ibland inser de inte vad som är bäst för dem själva och de får då ta konsekvenser av sitt agerande. 

    Man kan erbjuda dem mat, rum etc. Men vad händer om barnet bestämmer sig att gå på oxfile diet och bara gå runt i Gucci kläder medans man erbjuder dem köttbullar och potatis och kläder från HM. Har man då inte fullföljt sitt åtagande?

    Jag skulle hävda att om man erbjuder mat, kläder och husrum men barnet väljer att inte ta emot det så har man fullgjort sitt försörjningsstöd. Detta har TS gjort.

    /N


    Vad det gäller boende så ja där har hon gjort det hon ska. Men övriga flrsörjningsplikten går ej att villkora på det viset. "Nej du får ingen mat om du inte bor hemma" eller nej du får inga nya vinterskor om du inte är hemma etc. Flrsörjningsplikten är absolut, vilket inte är samma sak som att köpa oxfile varje dag. Däremo ska ungdomen ha en skälig levnadsnivå som främjar hennes utveckling. Att hon flyttar in till en äldre kille, blir gravid, vägrar lyssna på sin mamma är en helt annan problematik som familjen uppenbarligen behöver hjälp med, men tar fortfarande inte bort flrsörjningsplikten.
  • Anonym (Nej)

    Har hon valt att skaffa/behålla ett barn i så tidig ålder fast hon inte har råd så får hon stå sitt kasst tycker jag

    Hatar domhär unga som skaffar barn och sen tror art deras föräldrar ska betala allt

  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (soc.) skrev 2015-04-23 22:21:37 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Givetvis kan inte mamma förväntas stå för extern hyreskostnad. Men flrsörjningsskyldigheten vad det gäller saket som mat kläder etc är inget man bara kan hävda att man inte är skyldig till. Man är ALLTID försörjningsskyldig för sina barn även när de inte gör som man vill...
    Fortfarande kan inte varken domstol eller soc tvinga föräldrarna att ge barnet pengar så länge de erbjuder husrum och mat och barnet inte bor med en vårdnashavare som förvaltar pengarna. Så enkelt är det inte att ungarna kan flytta hemifrån och tro att man kan plocka några tusenlappar från föräldrarnas plånbok för man vill vara vuxen fast man har minst nio år innan hjärnan är färdigutvecklad.
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (soc.) skrev 2015-04-24 13:23:24 följande:
    Vad det gäller boende så ja där har hon gjort det hon ska. Men övriga flrsörjningsplikten går ej att villkora på det viset. "Nej du får ingen mat om du inte bor hemma" eller nej du får inga nya vinterskor om du inte är hemma etc. Flrsörjningsplikten är absolut, vilket inte är samma sak som att köpa oxfile varje dag. Däremo ska ungdomen ha en skälig levnadsnivå som främjar hennes utveckling. Att hon flyttar in till en äldre kille, blir gravid, vägrar lyssna på sin mamma är en helt annan problematik som familjen uppenbarligen behöver hjälp med, men tar fortfarande inte bort flrsörjningsplikten.
    Jo barnet får äta maten där försörjarnen lagar maten.
  • elmadumle
    Anonym (soc.) skrev 2015-04-23 22:21:37 följande:
    Riktigt så enkelt är det inte. Givetvis kan inte mamma förväntas stå för extern hyreskostnad. Men flrsörjningsskyldigheten vad det gäller saket som mat kläder etc är inget man bara kan hävda att man inte är skyldig till. Man är ALLTID försörjningsskyldig för sina barn även när de inte gör som man vill...
    Nej, om du jobbar på soc så borde du veta det. Om ungen drar hemifrån och vägrar komma hem så är föräldern inte skyldig att betala något, inte om försörjning erbjuds hemma.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-21 16:22:08 följande:

    Vi erbjöd alla 3 o bo kvar grattis hemma. Har ett hus på våran tomt. Egen altan ut över sjön.

    De får alltid komma hit o äta. Vi har åkt flera gånger till Ikea. Jag har även erbjudit mig o vara mormor ledig så hon kan gå klart skolan. Jag har nog gjort mera än de flesta skulle. Hon tycker jag ska stå för mat o kläder. De har nästan mera pengar över än vi har.


    Så du ska försörja den 20-åriga pappan också? Har inte han några föräldrar? Även om man är myndig så kan man få hjälp hemifrån. Vore jäntan ert enda barn så skulle jag kunna förstå din handfallenhet men nu känns den märklig. 
  • Anonym (Anna)

    Det är väl så här att ts dotter inte själv kan flytta hemifrån utan sina föräldrars medgivande. Hon är inte myndig.

    I det här fallet kan man säga att hon rymt, då föräldrarna inte godkänt flytten. Ts har ingen skyldighet att försörja flickan på rymmen, utan erbjudandet kvarstår att hon får äta, tvätta och bo hemma med resten av familjen.

    Hade jag varit ts hade jag inte gett flickan en krona, utan erbjudandet hade stått kvar Kom hem eller försörj dig själv.

    Det finns INGET i lagen som säger att man måste försörja barn som har flyttat hemifrån mot din vilja.

  • Anonym (Ung mormor)

    Min dotters sambo är tyvärr föräldralös. Därför hjälper soc till med hyran.

    Jag sliter mitt hår. Tycker jag ställt upp o gjort allt. Men ändå är de inte nöjda

  • JTo

    Har ni haft en "det här en en situation ni själva har försatt er i, hur tänker ni nu läsa den?" diskussion?

    Ni kanske kan göra upp en budget tillsamman (tror att soc har en del mallar över hur mycket mat, kläder osv borde kosta varje månad) och säga att om dom håller sig till det så är du beredd att ställa upp och hjälpa till att köpa mat/kläder eller vad Du nu vill någon gång ibland, eller som du skrev, att dom får flytta in till er ett tag för att spara lite pengar.

  • Anonym (mor)
    Anonym (Ung mormor) skrev 2015-04-29 06:55:14 följande:

    Min dotters sambo är tyvärr föräldralös. Därför hjälper soc till med hyran.

    Jag sliter mitt hår. Tycker jag ställt upp o gjort allt. Men ändå är de inte nöjda


    Föräldralös? Kära värld. Har han inga anhöriga öht som kan gå in som stöd och hjälp? Om hans föräldrar dog innan han blev myndig så borde det finnas ngn sorts stödperson kring honom tillsatt från samhället också?
  • Anonym (Q)

    10 000 är väldigt mycket när man går på soc! Hur kan de ha så mycket kvar?!

    SLUTA ge dom pengar TS!

  • Anonym (soc.)

    Han borde ha ca 4000 kvar efter att hyran är betald om han har försörjningsstöd.

  • Anonym (soc.)

    Verkar som om soc räknar dem som hushåll om de har så mycket kvar att leva på varje månad. Kanske har de missat hennes ålder och din försörjningsplikt.

Svar på tråden min 16 åring är mamma vad ska jag bekosta. se inlägg