• Äldre 1 May 21:12
    6528 visningar
    21 svar
    21
    6528

    Fästman med ärftlig sjukdom

    Hej!

    Min fästman har precis börjat utredas för att se om han har en Kronisk smärtsjukdom, vilket han mest troligt har. Problemet är att sjukdomen är ärftlig och våra barn skulle ha en 50% risk att få samma sjukdom.

    Detta gör ju självklart att han är rätt rejält tveksam till att skaffa biologiska barn när det finns en risk att dom får genomgå vad han har/och kommer behöva genomgå.

    Jag är en sån som alltid velat skaffa egna barn och jag försöker tänka om. Men för att jag ska kunna göra det behöver jag veta lite angående allt detta, gärna från förstahandskällor... jag undrar hur lång tid det skulle kunna ta för oss att få barn - förutsatt att vi blir godkända. Vi är under 25 än så länge. Är det väldigt svårt att få adoptera ett barn? Läste lite på en sida och där framstod det som näst intill omöjligt nu för tiden.

    Tacksam för denna sida och jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd här för jag är verkligen ute på djupt vatten...

  • Svar på tråden Fästman med ärftlig sjukdom
  • Äldre 1 May 21:55
    #1

    Jo, adoption tar ju både tid och kostar mycket. Jag har dock inget svar på hur lång tid det kan tänkas ta, så det överlåter jag till någon mer insatt.

    Skulle spermadonation kunna vara ett alternativ?

    Om det är en känd gen som orsakar sjukdomen så kan annars fosterdiagnostik vara ett alternativ.

  • Äldre 1 May 22:23
    #2

    Adoption tar mellan 2-5 år att få barnet. Man måste vara minst 25, gifta i minst 2-5 år på de flesta länderna. Man sla bli godkänd på all tester ,krav m,m. Massa utredningar. Kostar mellan 2-300 000kr då vi kollade för 6 år sedan. Jag blev ej godkänd pga en njure.

    Nuförtiden minskat adoptioner. Pga att länderna föredrar att barnen adopteras i hemlandet istället.

    Vore jag ni skulle jag satsa på spermadonator istället .

  • Äldre 1 May 22:27
    #3

    Borde du inte vänta tills utredningen om din man är klar.

  • Äldre 1 May 22:35
    #4
    -1

    Jag har en sådan sjukdom, EDS. Autosomalt dominant och alltså 50% risk att barnen ärver den. Vi valde att skaffa barn ändå.

  • Äldre 1 May 23:15
    #5

    Syns det inte via moderskapsprov tex?

  • Äldre 2 May 05:52
    #6

    Ja det är EDS han har. Tack för alla svar. Vet ni om ert barn har ärvt det än?

  • Madmoi­selle
    Äldre 2 May 05:56
    #7

    Varför inseminerar ni inte istället? Då skulle du bli biologisk mamma och ni slipper genomgå hela afoptionsprocessen.

  • Äldre 2 May 06:01
    #8

    Hur fungerar insemination? :)

  • Curlar
    Äldre 2 May 06:09
    #9
    Lejonhierta skrev 2015-05-01 22:35:00 följande:

    Jag har en sådan sjukdom, EDS. Autosomalt dominant och alltså 50% risk att barnen ärver den. Vi valde att skaffa barn ändå.


    Jag lever med en kronisk ärftlig sjukdom och har ganska allvarliga smärtor, det skulle jag aldrig utsätta ett barn för!
    Det är fruktansvärt egoistiskt att skaffa barn när det är så stor risk att barnet drabbas.
  • Äldre 2 May 06:19
    #10
    Curlar skrev 2015-05-02 06:09:18 följande:

    Jag lever med en kronisk ärftlig sjukdom och har ganska allvarliga smärtor, det skulle jag aldrig utsätta ett barn för!

    Det är fruktansvärt egoistiskt att skaffa barn när det är så stor risk att barnet drabbas.


    Jag förstår båda sidor och stoppar dock direkt för den här tråden ska inte fokusera på om man borde eller inte borde skaffa barn när man har en ärftlig sjukdom. Det är inte det jag vill diskutera.
Svar på tråden Fästman med ärftlig sjukdom