• Äldre 22 Feb 13:05
    6023 visningar
    42 svar
    42
    6023

    Lämplig månadspeng för 14 åring?

    Hur mycket pengar får era tonåringar i månaden, och vad tycker ni att de ska räcka till?

  • Svar på tråden Lämplig månadspeng för 14 åring?
  • BellaH
    Äldre 25 Mar 23:41
    #31

    precis - vad man har för intressen och vanor är ju avgörande för vad pengarna räcker till... Och jag antar då att dina barn inte behöver betala dyrt för sina aktiviteter med sin månadspeng... Bor man i stan så blir det ju svindyrt att tex rida, dyra lektioner och resor till stall eller ridhus...
    man har ju helt enkelt olika förutsättningar - både ekonomiskt och "geografiskt"

  • bodil louise
    Äldre 29 Mar 23:51
    #32

    Våra 2 barn 14+12 år får: 250/månad i månadspeng- de ska vara till fickpengar. Som idag handlade jag kläder till 14-åringen för 970 spänn utöver dom 250,+ han var till frissan i förra veckan för 200 kr. så totalt har han fått ca. 1500 denna månad. Fast nästa månad kanske han "bara" får tex. kläder/skor för ett par hundra så det skiftar- vi köper det dom behöver- oavsett vad slutsumman slutar på.Vi har även en liten på 6 månader som kostar-mest blöjj&barnmatspengar än..Hon har fått ärva mycket kläder fr. syrrans dotter& vänner. Jag tycker att det är upp till varje familj hur mycket man har råd att ge sina barn- stor skillnad på att vara ensamstående& ett par!!/B-L

  • Amanda­86
    Äldre 29 Mar 23:59
    #33

    Jag fick som 14 åring 500 kronor i månaden och när jag var 15 fick jag hela mitt barnbirag själv alltså 950 kronor!

  • Äldre 30 Mar 00:00
    #34

    Jag tycker att det verkar smart som halstabletten skrev, en grundsumma som fickpengar eller hela barnbidraget och betala kläder mm själv. Jag tycker om att ge barnen en valmöjlighet.
    Vad tror ni om den iden?

    Linda1976, jag tycker också att 100 kr är lite lite för en 14 åring, i dagens läge. Men jag skulle inte kalla det snålt. Man kan ju inte ge barnen så mycket att man själv får svårt/svårare att klara de nödvändigaste faniljeinköpen. Och det kan ju faktiskt vara så att de ekonomiska förutsättningarna ändras ibland.

  • Wonka
    Äldre 30 Mar 00:07
    #35

    Man måste ju också tänka på vad man redan köper till barnet! Får barnet redan allt det behöver tex kläder så behövs det ju inte så stor månadspeng. Då borde 100kr räcka till exempelvis godis eller ett biobesök.
    Men kanske man ska sätta sig ner med 14-åringen och diskutera vad den tycker är viktigt och vad den vill göra med sina pengar.
    En 14-åring är tillräckligt stor för att förstå om man har det gott eller inte gott ställt och har man inte så mycket pengar kan man ju be dom välja, mellan att göra nån aktivitet som kostar pengar, eller tv-spel eller nått annat sånt där. För mig var det viktigaste i 14-årsåldern att ha snygga kläder.
    Men numer har ju fler och fler 14-åringar börjat dricka och är då en stor månadspeng bra? Jag tycker att fler borde ha koll på vad deras barns pengar går till.
    Själv hoppas jag på att ha fått en saftig inkomst tills min doter blir så gammal, så att jag ska ha råd till massa roliga saker, utlandssemestrar, etc etc

  • Wonka
    Äldre 30 Mar 00:09
    #36

    förresten har jah inte läst hela tråden kanske nån annan som sagt liknande

  • Äldre 30 Mar 00:31
    #37

    Mina barn får alltså alla kläder, skor, fritidsaktiviteter, bussresor, cyklar, skidor osv av _mig_, jag betalar allt det de behöver, de köper endast godis odyl för in måndaspeng.
    Av den summan de får lyckas de iaf spara en hel del, oftast, som de sedan förbrukar när de är i Sthlm hos sin far, eftersom han aldrig betalar för deras tunnelbana/bad/osv, de får inte ens en krona av honom, utan jag skickar med dem pengar även när de är där i 3-4 veckor. _Det_ tycker _jag_ är snålt..

    Barnen hinner dessutom inte göra slut på pengarna här, då vi bor i en liten by utan några som helst affärer, närmaste konsum ligger 4 km bort, närmaste större butik 2 mil bort..
    Däremot kostar deras fritidsaktiviteter massor (ridning för alla barnen, dans, sång, mm) och bilresor till/från dem (finns inga kommunala färdmedel här).. men det betalar de som sagt inget av..

  • Äldre 30 Mar 00:54
    #38

    Anne h, utifrån det du berättar tycker jag det verkar som om att dina barn har precis allt det de behöver, inkl en lagom stor månadspeng. Jag kanske ska tillägga att våran (sambons) 14åring får ingen månadspeng. Hon får det hon behöver, men vi diskuterar just nu hur mycket och till vad.

  • renee
    Äldre 12 Apr 08:01
    #39

    jag tycker att en 500kr iallfall för kläder idag är INTE BILIGT jeans kostar mer än 500 och en tjock tröja går på en 300kr och sedan ska dom ju ha godis med mera så jag tycker det är lämpligt.. eller ingen månadspengalls utan dom får när dom frågar och sen får du bedöma hur mycket och om det är till en vettig sak

  • Äldre 12 Apr 08:06
    #40

    Det är ju inte snålt att bara ge 100 kr i månaden om man bara har råd med det. Då är det ju så. Men 100 kr /månad är inte mycket, det kan man inte förneka. Och det är nog inte så jättekul för tonåringen att aldrig kunna följa med på samma saker som de andra.
    Har man inte råd så har man inte, men att medvetet ge så lite tycker jag är snålt.

    Jag tycker att det är bra att börja ge barnbidraget när de börjar sjuan. Och då ska de köpa allt. Men då måste de vara mogna för det också.


    /Bonanza
  • Äldre 12 Apr 08:16
    #41

    Här får bonussonen (10 år) 100 kr av mamma och 100 kr av oss i fickpengar. Sen får han även mellan 200 - 500 kr/månad insatta av oss i fonder för framtiden.

    Kläder, skidutrustning, skor m.m. betalas av oss vuxna. Spel, godis, tidningar m.m. ska bekostas av honom.

    Varje gång han inte bäddar sängen eller ställer in disken i diskmaskin får han avdrag på månadspengen. Förra månaden blev det bara 65 kronor. 

    Hittade ett dokument ang. beloppsgränserna på månadspeng i genomsnitt hos FSB

    http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,9040,00.html


    ~*~ Man är inte äldre än man känner sig ~*~
  • Äldre 12 Apr 08:18
    #42
    Kan tillägga att Bio, Slalomkort och om det är nåt annat lite dyrare som han vill göra med kompisarna så kliver vi in och betalar det...
    ~*~ Man är inte äldre än man känner sig ~*~
Svar på tråden Lämplig månadspeng för 14 åring?