• Anonym (nybliven far)

    Ska min sambo få som hon vill genom att vara föräldraledig hela tiden tills vår dotter börjar på förskola ?

    Jag känner att jag behöver lite råd angående angående:

    Jag är förlovad med min sambo sen 2 år tillbaka och vi fick en dotter för 2 månader.

    Min sambo sa nyligen att hon kommer att vara föräldraledig hela tiden tills vår dotter börjar på förskola.

    Jag jobbar själv heltid men jag känner att jag också vill vara föräldraledig med vår dotter.

    Hur ska jag få min sambo att förstå detta ?

  • Svar på tråden Ska min sambo få som hon vill genom att vara föräldraledig hela tiden tills vår dotter börjar på förskola ?
  • Millicent

    Börja prata och ge dig inte. Ni är två föräldrar och det finns inget tvång att överlåta "dina" dagar till din sambo. 

    När barnet är litet kan det för vissa kännas omöjligt att tänka tanken att släppa taget och gå tillbaka till jobbet. Kanske det som spökar? Jag är helt övertygad om att ni kan komma fram till en lösning där du är lika delaktig som förälder. Är du good enough som förälder så finns ju inga hinder. 

    Stå fast vid det som är grunden i det hela för dig och låt henne komma med förslag på hur hon skulle kunna tillmötesgå det. Är antalet dagar det enda viktiga så får ni prata om olika sätt att se till att ni delar rakt av. Är det viktigt för dig att få vara hemma medan barnet fortfarande är väldigt litet så får ni prata om hur det kan lösas exv med deltid, saxningar osv. 

    Inte någonting skulle kunna hindrat mig från att vara hemma med mina barn. Finns ingen anledning att du ska vika dig och skylla på henne sen att hon inte lät dig. Rimligtvis kan hon se att du är lika bra med barnet som hon och lugnas av det. Om hon är en orolig själ kan du kanske behöva sätta dig in i vad som gör henne orolig och hur du kan bidra till att hon ska känna sig tryggare. Kanske sitter haken någon annanstans? Allt sånt kan man prata om för att underlätta läget, däremot inte för att hon ska tillåta dig att vara hemma. Din ansats och fokus behöver ligga på HUR ni ska lösa det, inte OM ni ska det. 


    "Education is not the learning of facts, but the training of the mind to think." -Albert Einstein
  • Anonym (nybliven far)
    Dynastar skrev 2015-06-03 23:25:08 följande:

    Varför vill du att ert barn ska börja förskola vid ett års ålder??? Alla kan säga vad de vill men att ha burit ett barn i magen i 9 mån är annorlunda än att vara föräldern/ pappan som går och väntar. Vi är inte annorlunda än andra djur, bara för att det är teoretiskt möjligt för en pappa att vara hemma med en nyfödd så är det inte samma sak. Du kan bli pappa uran att veta om det, du kan dock inte bli mamma utan att veta om det . De första 6 månaderna med min son kändes det som om jag lämnade en arm hemma om jag var i från honom, spelar ingen roll att jag visste att pappan tog lika väl hand om honom som jag, det är modersinstinkt! Självklart ska du få vara föräldraledig med ditt barn men om det viktigaste för dig är att ni få snabbt som möjligt går tillbaka till er tidigare ekonomiska standard och barnet ska vara borta från er när någon av er vill vara hemma tänker du fel enligt mig, kom tillsammans fram till hur mycket ni kan/vill avvara och planera utefter det, ni är en familj på tre nu, vad är bäst för alla, vill du vara hemma lika stor tid eller vill du bara att ni ska få mer pengar? Vad är bäst för ditt barn?


    Jag ska föreslå en kompromiss för henne på 1 år och 3 månader.


  • Anonym (MammaTillTvå)

    Barnet är bara 3 mån än. Jag skulle tycka att det är ganska tidigt att bestämma exakt när det ska börja på förskola redan nu. Barn är ju så olika och vissa är inte alls mogna att börja på förskola vid 12 mån, medan andra barn klättrar på väggarna av att vara hemma. Så jag skulle föreslå att ni även om ni ställer in er på 1 år och 3 mån, ändå kan tänka er att bara ha det som preliminärt beslut, vara lite flexibla och justera beslutet lite senare då det börjar närma sig och ni ser hur barnets behov är.

    Jag och min sambo har delat helt lika på föräldradagarna, och vi båda ser bara positiva saker med det. Däremot ser jag flera problem som folk har med sina barn för att de INTE har delat. Så stå på dig! Och framför allt: du är lika mycket förälder och har rätt att vara pappa på det sätt som passar dig, dvs mamman ska inte komma med pekpinnar och sk "råd" om hur saker ska göras eller vara något överhuvud om vad som är bäst för barnet. Pappa-barnrelationen är viktig, och den ska inte störas eller tas över av en mamma som vill ha kontroll och roffa åt sig allt.

    Lycka till och hoppas att allt löser sig!

  • Anonym (beda barsk!)
    Anonym (nybliven far) skrev 2015-06-03 17:23:51 följande:

    Jag känner att jag behöver lite råd angående angående:

    Jag är förlovad med min sambo sen 2 år tillbaka och vi fick en dotter för 2 månader.

    Min sambo sa nyligen att hon kommer att vara föräldraledig hela tiden tills vår dotter börjar på förskola.

    Jag jobbar själv heltid men jag känner att jag också vill vara föräldraledig med vår dotter.

    Hur ska jag få min sambo att förstå detta ?


    Hur ska ngn här på FL kunna veta hur du ska få din sambo att begripa något? Det kan väl bara EV ngn som känner henne?
  • Anonym (Varför?)

    Men varför i hela friden vill du att barnet ska börja på förskola redan vi 12 månader om det inte är tvunget för ekonomin?!

  • Anonym (B)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-06-04 07:02:02 följande:

    Men varför i hela friden vill du att barnet ska börja på förskola redan vi 12 månader om det inte är tvunget för ekonomin?!


    Var läser du att ts vill att barnet ska börja på dagis vid 12 mån?
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (nybliven far) skrev 2015-06-03 18:38:20 följande:

    Hon tycker att dottern ska börja på förskola vid 1,5 års åldern medan jag tycker vid 1 års ålder.

    Just nu satte sig min sambon i soffan med dottern i knät för att intensiv amma henne i cirka 3 timmar.

    Hon har sagt åt mig att under tiden dammsuga,ta hand om disken och städa i badrummet.


  • Anonym (amer)
    Anonym (B) skrev 2015-06-04 07:11:30 följande:
    Var läser du att ts vill att barnet ska börja på dagis vid 12 mån?
    Stod i början någonstans.


  • Anonym (B)
    Anonym (Varför?) skrev 2015-06-04 07:21:01 följande:

    1 år skriver han?


    Jaha missade de, förstod de som att han inte ville att hon skulle ta all ledighet..
Svar på tråden Ska min sambo få som hon vill genom att vara föräldraledig hela tiden tills vår dotter börjar på förskola ?