• Gert

    Sverige har flest våldtäkter i Europa. Vad beror det på?

    Sverige har inte den så smickrande förstaplatsen i Europa när det kommer till rapporterade våldtäkter och vi har tredjeplatsen i VM i våldtäkter.

    Vad beror det här på tror ni?

    www.wonderslist.com/10-countries-highest-rape-crime/

    www.ibtimes.co.uk/top-5-countries-highest-rates-rape-1434355

    Jag kan inte undgå att notera att det bara är mångkulturella västerländer som Sverige, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, USA och Kanada som är med på 10 i topp listan. Övriga är U-länder som Sydafrika, Indien, Sri Lanka och Etiopien.


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Svar på tråden Sverige har flest våldtäkter i Europa. Vad beror det på?
  • Aikido

    Kan det ha någonting med offrens benägenhet/möjlighet att anmäla utan repressalier från släkt/vänner.

  • mammaåten

    Precis som ovan sa, mycket beror på anmälningsbenägenheten. Sverige har varit duktiga på att ta bort "skammen" i att anmäla en sån sak och därför blir ju givetsvis siffrorna högre.

  • Giovanna

    Håller med #1 och #2. Förutom anmälningsbenägenhet handlar det det också om att vår lagstiftning ser annorlunda ut. Det som kan rubriceras som våldtäkt här har annan rubricering i många andra länder, om det ens är straffbart.

  • Gert
    Aikido skrev 2015-07-11 15:28:17 följande:

    Kan det ha någonting med offrens benägenhet/möjlighet att anmäla utan repressalier från släkt/vänner.


    Och den möjligheten finns inte i Finland, Norge och Danmark?

    Det måste finnas någon annan större anledningen till att Sverige är värst i Europa.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Notetur Nomen

    Brottsrubriceringen för våldtäkt är mycket bredare i Sverige än många andra länder.

  • Fjärilslarv

    Förslagsvis för att Sverige inte tar ansvar för de våldtäkter som anmäls? Att man som våldtäksoffer får höra saker från åklagare att det var en sexuell akt där man tydligen blev tillfredställd? Att man struntar i rättsintyg som påvisar skador etc.

  • Fjärilslarv

    Förslagsvis för att Sverige inte tar ansvar för de våldtäkter som anmäls? Att man som våldtäksoffer får höra saker från åklagare att det var en sexuell akt där man tydligen blev tillfredställd? Att man struntar i rättsintyg som påvisar skador etc.

  • Gert
    Giovanna skrev 2015-07-11 15:41:49 följande:

    Håller med #1 och #2. Förutom anmälningsbenägenhet handlar det det också om att vår lagstiftning ser annorlunda ut. Det som kan rubriceras som våldtäkt här har annan rubricering i många andra länder, om det ens är straffbart.


    Men är det så stor skillnad på lagstiftningen i EU-länder?

    Frankrike, Tyskland, England, Kanada har inte kommit lika lång väg i sin lagstiftning som Sverige menar du?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Fjärilslarv
    mammaåten skrev 2015-07-11 15:35:01 följande:

    Precis som ovan sa, mycket beror på anmälningsbenägenheten. Sverige har varit duktiga på att ta bort "skammen" i att anmäla en sån sak och därför blir ju givetsvis siffrorna högre.


    va vart får du det ifrån? att anmäla en våldtäkt är bland det mest förnedrande som finns.
  • Gert

    Eftersom Sydafrika ligger tvåa på listan antar jag då att sydafrikaner är mer benägna att anmäla våldtäkter en Sverige?

    Nej, jag tror inte på det heller. 


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
Svar på tråden Sverige har flest våldtäkter i Europa. Vad beror det på?