• Äldre 6 Aug 07:28
    1059 visningar
    5 svar
    5
    1059

    Gröna lund

    Hej!

    Min mamma vill att jag ska följa med henne och systersönerna till gröna lund imorgon. Jag är gravid i vecka 12, vilket hon inte vet om. Vågar jag åka som vanligt eller bör jag berätta läget redan nu och avstå från att åka? Fostret ligger ju fortfarande skyddat i bäckenet, så borde inte vara något tryck på själva fostret att tala om, eller har jag fel? Första barnet och är övernojig som blivande mamma.

  • Svar på tråden Gröna lund
  • Samaci­pa
    Äldre 6 Aug 07:35
    #1

    Jag var på en nöjespark när jag var gravid i v 12 (för 6 år sen). Åkte precis det jag ville trots att jag sneglat på skyltarna om att gravida inte ska åka ;) det gick då bra och inte ens dom karusellerna där det svängde som värst eller de som gick snabbast kände jag var något problem! Allt gick bra iaf. Hade ingen speciell mage alls i den veckan heller :) vet inte hur andra brukar göra i den veckan dock..

  • Äldre 6 Aug 08:07
    #2

    Du mådde som vanligt också? Inte mer illamående eller så? Vill ju inte stå och kräkas offentligt heller och kan ju va svårt att hinna till en toalett om det sätter in. Har hittills bara kräkts 4 gånger sen graviditeten upptäcktes, så har det oerhört lätt :)

  • Äldre 6 Aug 08:11
    #3

    Jag hade inte åkt karuseller i v 12. Skulle aldrig vilja riskera något vare sig det gäller barnet eller illamående. Skyltarna finns väl där av en anledning tänker jag. Lätt att få ett tryck eller smäll mot magen i många åkattraktioner.

  • Samaci­pa
    Äldre 6 Aug 08:49
    #4
    Kixxa skrev 2015-08-06 08:07:16 följande:

    Du mådde som vanligt också? Inte mer illamående eller så? Vill ju inte stå och kräkas offentligt heller och kan ju va svårt att hinna till en toalett om det sätter in. Har hittills bara kräkts 4 gånger sen graviditeten upptäcktes, så har det oerhört lätt :)


    Aha! Tänkte inte alls på det där med illamående. Just den dagen mådde jag bra. Hade i den graviditeten illamående typ varannan dag och hade inte kräkts en enda gång :O så att du "bara" kräkts fyra gånger tycker jag är mycket.. Du får känna efter hur du mår :) men jag mådde inte mer illa mer för att ha åkt kruseller! Innan jag åkte dit hade jag inte en tanke på att de skulle vara kunna vara farligt så tidigt i graviditeten så var så inställd på att åka så då gjorde jag det. Som sagt alla ställer sig väl olika till karuseller men jag tyckte inte de skulle vara några problem.. :)
  • Äldre 6 Aug 09:44
    #5

    Tänkte ha seaband och skylla på att jag mådde så illa sist jag var där ifall mor min börjar undra. Jag tycker att jag har mått väldigt bra. Sist jag var gravid spydde jag som en gris hela dagarna. Men allt är ju relativt och alla har olika uppfattning om vad må bra innebär :)

Svar på tråden Gröna lund