• Äldre 23 Aug 18:24
    7282 visningar
    15 svar
    15
    7282

    Att gå på en vårdtagares begravning

    Jag jobbar inom hemtjänsten och har gått till en brukare ett tag. Vi fick en väldigt bra kontakt med varandra och vi hade jättetrevligt och roligt tillsammans! Men när jag kom tillbaka från min semester så hade brukaren gått bort dagen innan jag började och jag blev såklart jätteledsen.

    Min fråga är om det är etiskt/moraliskt okej för personal att gå på vårdtagarens begravning? Har inte fått en speciell inbjudan av familjen, såg bara annonsen i tidningen om var begravningen skulle hållas och när.

    Har inte träffat familjen jättemycket men jag vet att de tycker om mig (som personal till deras familjemedlem) och de vet också att deras familjemedlem tyckte om mig väldigt mycket.

    Jag vet inte alls vad jag ska göra, om man ska våga gå eller om man kanske ska lämna blommor vid graven senare istället. Jag vet ju inte hur familjen reagerar på att man som hemtjänstpersonal dyker upp när de ska säga farväl, jag ska ju egentligen vara den som är stark.

  • Svar på tråden Att gå på en vårdtagares begravning
  • Äldre 23 Aug 18:27
    #1

    Om begravningen är öppen för alla så visst kan du gå.

    Jag har jobbat inom hemtjänsten i många år och några av mina brukare har blivit mina vänner, vissa till och med som familjemedlemmar. Man spenderar ju mer tid med dem än med sin familj i princip.

    Flera av mina kollegor har också gått på sina brukares begravning. Inget konstigt alls, du går ju dit och visar din respekt för någon som kan att betyda mycket för dig.

    Vill du vara på den säkra sidan så ta kontakt med någon anhörig och fråga om det är okej att du kommer.

  • Äldre 23 Aug 18:35
    #2

    Jag förstår att det känns tråkigt att en vårdtagare Shane bra kontakt med har gått bort. Jag tycker dock inte att du som personal ska gå på begravningen. Begravningen är till för de anhöriga och jag skulle personligen känna mig obekväm om personal som tagit hand om mina anhöriga skulle dyka upp på begravningen.

    Jag jobbar oxå i en vårdande profession och utifrån min yrkesroll tycker jag inte heller att det är lämpligt.

  • Äldre 23 Aug 18:38
    #3
    JeEl skrev 2015-08-23 18:35:27 följande:

    Jag förstår att det känns tråkigt att en vårdtagare Shane bra kontakt med har gått bort. Jag tycker dock inte att du som personal ska gå på begravningen. Begravningen är till för de anhöriga och jag skulle personligen känna mig obekväm om personal som tagit hand om mina anhöriga skulle dyka upp på begravningen.

    Jag jobbar oxå i en vårdande profession och utifrån min yrkesroll tycker jag inte heller att det är lämpligt.


    Tänk så olika man är, jag hade blivit glad om personal som tagit hand om mina anhöriga hade kommit på begravningen, det visar att de verkligen tyckte om och brydde sig om mina anhöriga.
  • Äldre 23 Aug 18:40
    #4

    Två undersköterskor från min farmors boende kom på hennes begravning. Jag uppskattade det eftersom det fick mig att känna att hon var uppskattad och omtyckt. De kom inte på minnesstunden, vilket var bra, den är för släkt/vänner tycker jag.

  • Äldre 23 Aug 18:41
    #5
    Virriga Vera skrev 2015-08-23 18:38:54 följande:
    Tänk så olika man är, jag hade blivit glad om personal som tagit hand om mina anhöriga hade kommit på begravningen, det visar att de verkligen tyckte om och brydde sig om mina anhöriga.
    Tänkte precis säga samma sak. Det är en bekräftelse på att min avlidna anhörig var mer än bara ett jobb!
  • j a d e
    Äldre 23 Aug 18:43
    #6

    Klart du ska gå. Det har jag varit med om. Och ja. Du ska absolut gå om du vill. Det är också därför man sätter ut annons.

  • Äldre 23 Aug 18:53
    #7

    Ett intressant ämne, med många synpunkter.

  • Äldre 23 Aug 18:55
    #8
    Carabellis kusp skrev 2015-08-23 18:40:44 följande:

    Två undersköterskor från min farmors boende kom på hennes begravning. Jag uppskattade det eftersom det fick mig att känna att hon var uppskattad och omtyckt. De kom inte på minnesstunden, vilket var bra, den är för släkt/vänner tycker jag.


    Två personal från min farfars äldreboende kom på hans begravning och vi släktingar uppskattade det jättemycket. Han hann bara bo där knappt ett halvår, men de hade fått en sådan fin relation till varandra och jag blir fortfarande glad när jag tänker på det. På minnesstunden efteråt var de dock inte med. Så jag tycker du kan gå, TS!
  • Drottn­ingen7­0
    Äldre 23 Aug 19:30
    #9

    Ser inget olämpligt i det överhuvudtaget så länge det inte är uttalat att det endast önskas de närmaste.

  • Äldre 23 Aug 19:36
    #10

    En av de saker jag minns bäst från min älskade farmors begravning är de två polska kvinnorna som grät framme vid kistan i ryska pälsmössor. De korsade sig och visade sin sorg på ett sätt som berörde, osvenskt och varmt.

    Dessa kvinnor var två fantastiska undersköterskor som arbetat med farmor i nästan tio år på hemmet där hon bodde efter sin stroke. Min faster gick fram och tackade dem varmt efteråt. Det var väldigt positivt för oss alla- att de tog av sin tid för att visa arr farmor varit viktig för dem också. Ingenting som någon av oss anhöriga tyckte var jobbigt eller opassande.

  • Äldre 23 Aug 21:01
    #11

    Tack så mycket för alla svar hitintills! Det är något man vill kunna tänka på och kunna sätta sig in i familjens situation då det sista jag vill är att trampa dem på tårna eller att de ska känna att man gör intrång.

    Så svårt att veta alltid vad som är rätt och fel att göra.

    Tack!

  • Äldre 23 Aug 22:21
    #12

    Personligen akulle jag bli glad om vårdpersonal kom på anhörigs begravning. Men jag förstår att du tvekar. Kan du bolla med din chef kanske? Tycker henndet är ok är det klart du ska gå :)

  • Kine
    Äldre 23 Aug 22:36
    #13

    Jag jobbar inom hemtjänst/hemsjukvård och vi är alltid två personer (kontaktpersonen och en till) som går på begravningar. Då är vi där och representerar kommun, går alltså i jobbkläderna och på betald arbetstid. Lämnar inga blommor.

    Däremot kan man få privat, finns inget som hindrar det. Men då går man privat och inte i jobbkläderna

  • nernu
    Äldre 24 Aug 08:04
    #14

    Där jag kommer ifrån går alltid åtminstone kontaktpersonen. Tycker absolut att du ska gå. Men du kan ju skippa minnesstunden.

  • Kine
    Äldre 24 Aug 15:44
    #15
    JeEl skrev 2015-08-23 18:35:27 följande:

    Jag förstår att det känns tråkigt att en vårdtagare Shane bra kontakt med har gått bort. Jag tycker dock inte att du som personal ska gå på begravningen. Begravningen är till för de anhöriga och jag skulle personligen känna mig obekväm om personal som tagit hand om mina anhöriga skulle dyka upp på begravningen.

    Jag jobbar oxå i en vårdande profession och utifrån min yrkesroll tycker jag inte heller att det är lämpligt.


    Varför? Det är ju ett sätt att visa medmänsklighet och respekt att delta på en vårdtagare begravning.
Svar på tråden Att gå på en vårdtagares begravning